به مناسبت روز مجلس؛

خراسان رضوی را با مردی از جنس حماسه و ایثار بشناسید

سالروز شهادت آیت‌الله مدرس، بهانه‌ای شد که سرگذشت زندگی او را روایت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت الله مدرس پنج دوره متوالی مجلس از طرف علما به عنوان عالم طراز اول به مجلس شورای ملی راه یافت، او کسی بود که یک تنه در مقابل ظلم رضاخان ایستاد.

حسن بن اسماعیل طباطبایی در سال ۱۲۴۹ هجری شمسی در سرابه کچو از توابع اصفهان در خانواده‌ای مذهبی و اهل علم متولد شد.

تحصیلات خود را در سن شش سالگی آغاز و به مدت ۱۳ سال در اصفهان و هفت سال در نجف کسب علم کرد، سپس تدریس را در مدارس بزرگ اصفهان شروع کرد و در این زمان به مدرس مشهور شد.

همزمان با دوره دوم مجلس از طرف علما به عنوان عالم طراز اول به مجلس راه یافت و از دوره سوم تا پایان دوره ششم نماینده مردم در مجلس شد.
 
مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹، مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی از مهمترین حوادث زندگی سیاسی او بود و همین اقدامات منجر به تبعید او به خواف درسال ۱۳۰۷ شد و پس از ۹ سال ایشان را در سال۱۳۱۶ به کاشمر منتقل و در دهم آذر ماه ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان  آیت الله مدرس را به دستور رضاخان به شهادت می‌رسانند.
خراسان رضوی را با مردی از جنس حماسه و ایثار بشناسید/روایتی از زندگی شهید آیت الله سید حسن مدرس

 


مدرس غرب و شرق و چپ و راست نمی‌شناخت و تنها به استقلال اعتقاد داشت.

حجت الاسلام نیک بین نماینده مردم کاشمر، بردسکن، کوهسرخ و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دهم آذر روز واکاوی افکار و اندیشه‌های مدرس برای الگو گرفتن در مجلس شورای ملی است، می گوید: مدرس الگوی مردان مجلس است اگر قرار باشد مرد مجلس مردی در طراز انقلاب اسلامی باشد باید خود را در ترازوی مدرس بسنجد.

او با بیان اینکه مدرس شخصیتی ایده آل وبه تمام معنا برای مجلس بود، می افزاید: ویژگی‌های مدرس واقعا منحصر به فرد بود و هست باید خیلی زمان بگذرد تا بتوان شبیه به آن را پیدا کرد.

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: آیت الله مدرس در دوران خفقان رضاخان با ویژگی شجاعت، فقاهت و ساده زیستی نه ساده انگاری در عین کیاست، سیاست و زیرکی همیشه صدای مردم در مجلس شورای ملی آن زمان بود.

حجت الاسلام نیک بین بیان می کند: مدرس در بیان مواضع شفاف و صریح بود چیزی که نمایندگان امروز کمتر به آن توجه دارند.

او با اشاره به اینکه مدرس شرق و غرب و چپ و راست نمی‌شناخت و تنها به استقلال اعتقاد داشت، تصریح می کند: مدرس وارسته بود نه وابسته، اگر مدرس امروز زنده بود دست نفوذی‌ها را از انقلاب قطع می کرد نمی‌گذاشت برجام را تصویب کنند، زیرا دروازه‌ها با برجام باز شدند.

خراسان رضوی را با مردی از جنس حماسه و ایثار بشناسید/روایتی از زندگی شهید آیت الله سید حسن مدرس

 


بیشتربخوانید

 

خراسان رضوی را با مردی از جنس حماسه و ایثار بشناسید/روایتی از زندگی شهید آیت الله سید حسن مدرس

 

الگویی نمونه برای مجلس
 

حجت الاسلام طباطبایی امام جمعه کاشمر با اشاره به اینکه شهید مدرس یک عالم ربانی بود و در تمام دوران با از خودگذشتگی در مقابل ظلم ایستاد، می گوید: مدرس مردی آگاه، فاضل، باشهامت، مجتهد از خودگذشته و فداکار بود، او مخالف بود، اما دشمن نبود، دشمن را هرقدر قوی بود از خود کمتر می‌گرفت.


او با بیان اینکه مدرس با تفکیک دین از سیاست مخالف بود، می افزاید: شهید مدرس معتقد بود سیاست ما عین دیانت ما است، پس در علوم حکومتی و سیاسی باید علما هم دخالت کنند.

 امام جمعه کاشمر با بیان اینکه مجلس ما یک مجلس اسلامی و مدرس باید الگوی نمایندگان باشد ادامه می دهد: مردم انتظار دارند در نظام اسلامی نمایندگان تأسی کنند به این شخصیت مبارز والامقام که خود را از تجملات دنیا کنار کشیده بود و تنها برای رضای خدا و رفاه مردم خدمت می کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) خواستند مزار شهید مدرس به شکل آبرومندی بازسازی شود که در سال ۱۳۶۸مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال ۱۳۷۳ با حکم مقام معظم رهبری زیارتگاه آیت الله مدرس (ره) به آستان قدس رضوی واگذار شد.

یعقوبی مدیر آرامگاه شهید مدرس در کاشمر با اشاره به اینکه این مجموعه یک قطب فرهنگی است، می گوید: آرامگاه شهید مدرس (ره) در راستای ترویج باور‌های دینی سالیانه برنامه‌های مختلف فرهنگی در حوزه‌های قرآن و معارف اسلامی، نماز و دعا، تبلیغات و انتشارات مذهبی و فرهنگی هنری و ورزشی، تکریم زائر وموقوفات برگزار می کند.

او می افزاید: کتابخانه مجمع فرهنگی شهید آیت الله مدرس با زیر بنای حدودهزار و ۶۰۰ متر مربع دارای ۸۴ هزار جلد کتاب چاپی و۱۱ هزار منابع دیجیتالی است.

مدیر آرامگاه آیت الله مدرس ادامه می دهد: این مجموعه دارای موزه‌ای با دو بخش وسایل شخصی شهید مدرس و آثار و اسناد شهید است.
 
خراسان رضوی را با مردی از جنس حماسه و ایثار بشناسید/روایتی از زندگی شهید آیت الله سید حسن مدرس

مدرس، الگویی برای امروز ما 

ما باید از مدرس درس بگیریم و همچون مدرس درمقابل رضاخان‌های داخلی و خارجی بایستیم.

در مجلس امروز کمتر نمایندگانی هستند که شجاع و بدور از طمع و تجملات باشند، مدرس طمع و ترس نداشت.
امام خمینی (ره) فرمودند؛ تا تاریخ زنده است مدرس زنده است.
 
گزارشگر: فهیمه شاکری
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار