شهرستان های کرمانشاه میزبان ۳۰۰ جشنواره بازی‌های بومی محلی

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کرمانشاه گفت : طی چهار سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ جشنواره بازی‌های بومی محلی را در سطح شهرستان‌های مختلف استان برگزار کردیم .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهروش رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کرمانشاه گفت : طی چهار سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ جشنواره بازی‌های بومی محلی را در سطح شهرستان‌های مختلف استان برگزار کردیم که همین جشنواره‌ها علاوه براینکه به حفظ سنت‌ها و آئین هایمان کمک کرد، باعث علاقمندی جوانان روستایی به بازی‌های بومی محلی شد، بگونه‌ای که رشد ۳۳۰ درصدی ورزشکاران بیمه شده استان را بدنبال داشت.

او گفت : طبق نظر سنجی ها، بازی‌های بومی محلی بعد از کشتی و والیبال بین مردم کرمانشاه بالاترین محبوبیت را دارد.

او به تلاش برای تدوین دایره‌المعارف بازی‌های بومی محلی کرمانشاه طی این سال‌ها اشاره کرد که به الگویی برای فدراسیون و دیگر استان‌ها تبدیل شده و افزود: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی انجام گرفت و توانستیم بیش از ۱۰۵ بازی بومی محلی را در سطح استان شناسایی و ثبت کنیم. هرچند می‌دانیم بیش از این تعداد هم بازی بومی محلی در استان وجود دارد که باید شناسایی و به این دایره‌المعارف اضافه شود.

بهروش به اجرای طرح ورزش یاران در روستا‌های استان اشاره‌ای کرد و افزود: در این طرح در هر روستای استان یک ورزش یار خانم و یک وررش یار آقا را انتخاب کردیم تا امور مربوط به اجرای برنامه‌های هیات وررش‌های روستایی را در آن روستا اجرا کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر در حدود ۲۵۰۰ روستای استان حدود پنج هزار ورزش یار داریم که در کمترین زمان و به بهترین شکل برنامه‌های هیات به آن‌ها ابلاغ و آن را اجرایی می‌کنند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کرمانشاه با گلایه از اعتبارات کمی که اداره کل ورزش در اختیار هیات قرار می‌داد، گفت: حدود ۸۰ درصد از اعتبارات هزینه‌ای هیات را از منابع مختلف، خیرین و کمک نماینده سابق شرق استان تامین می‌کردیم.

او راه اندازی ۲۲۸ خانه ورزش روستایی، برگزاری فینال مسابقات محلات با حضور ۱۲۰۰ وررشکار، برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری، توسعه بازی‌های بومی محلی در مدارس و دانشگاه‌ها و تعامل سازنده با رسانه‌های ورزشی استان به منظور معرفی فرهنگ غنی و ارزشمند بومی محلی را از دیگر برنامه‌ها در هیات ورزش روستایی کرمانشاه اعلام کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار