زارعی: با گروه‌هایی که فعالیت غیر مجاز در کوهستان دارند، برخورد می‌کنیم

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی درباره فعالیت‌های غیر مجاز در کوهستان‌های ایران توضیحاتی را بیان کرد.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کوهنوردان در فصل زمستان اظهار داشت: فصل زمستان با توجه به جذابیت‌هایی که دارد کوهنوردان و مردم عادی را به کوه‌ها می‌کشاند. این فصل، بهار کوهنوردان است و علی رغم زیبایی‌ها خطرات زیادی را هم به همراه دارد.

او ادامه داد: کوهنوردان سعی دارند با دشواری‌های صعود در فصل زمستان خود را به چالش بکشند. لازمه صعود‌های زمستانی آشنایی با کوهنوردی در فصل سرما، کار با برف و یخ و آشنایی با وسایل کوهنوردی است.

او افزود: در کشور‌های پیشرفته هم بیشتر حوادث در فصل زمستان برای کوهنوردان حرفه‌ای رخ می‌دهد. در فصل سرما از طریق باشگاه‌های کوهنوردی اقدام به صعود کنید

زارعی ادامه داد: توصیه فدراسیون کوهنوردی برای کسانی که قصد صعود زمستانی دارند این است که حتما از طریق باشگاه‌های کوهنوردی و با کمک مربیان حرفه‌ای برای صعود اقدام کنند. افراد باید در طول سال دوره‌های آموزشی لازم برای کوهنوردی در فصل زمستان را بگذرانند. فدراسیون کوهنوردی هم کلاس‌های آموزشی لازم در این خصوص را برگزار می‌کند. کلاس‌های مقدماتی، پیشرفته، مربیگری و عملیات نجات در برف همگی شامل آموزش‌های لازم برای کوهنوردی در شرایط سخت هستند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در خصوص محدودیت‌های کرونایی برای کوهنوردان بیان کرد: از بهار سال گذشته که محدودیت‌های کرونایی در کشور شکل گرفت، این فدراسیون هم با ابلاغ دستورالعمل‌های فعالیت در فضای باز از باشگاه‌ها و هیئت‌های کوهنوردی تقاضا کردیم ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از فعالیت در فضای بسته پرهیز کنند و تمامی فعالیت‌های خود را به فضا‌های باز منتقل کنند و با نفرات محدودی به کار خود ادامه دهند.

او ادامه داد: در دستورالعمل‌های کرونایی فدراسیون حداکثر نفراتی که می‌توانند فعالیت گروهی داشته باشند بین ۳ تا ۵ نفر است.

کوهنوردان برای اقامت وارد پناهگاه‌ها نشوند

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما تجمع در پناهگاه‌ها است و در دستورالعمل‌های کرونایی ما ذکر شده برای حضور در پناهگاه‌ها باید دستورالعمل‌های بهداشتی به شدت رعایت شود. این شیوه نامه‌ها شامل زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و همراه داشتن مواد ضد عفونی کننده است.

زارعی توصیه کرد: افراد به هیچ وجه برای اقامت وارد پناهگاه‌ها نشوند و قبل از غروب آفتاب از منطقه خارج شوند. اگر کوهنوردان این توصیه‌ها را جدی نگیرند باعث آلوده شدن محیط کوهستان و پناهگاه‌ها می‌شوند. ویروس کرونا در محیط‌های کوهستانی هم از بین نمی‌رود و در صورت آلوده شدن پناهگاه‌ها ضد عفونی آن‌ها دشوار است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی درباره وضعیت کوهنوردی پس از اجرای شیوه نامه‌های سفت و سخت بهداشتی در هفته اخیر گفت: پس از فصل بهار که ستاد مبارزه با کرونا در ورزش مجوز بخشی از فعالیت‌های ورزشی را صادر کرد، ما افراد را تشویق به انجام حرکات ورزشی در محیط‌های باز می‌کردیم.

او ادامه داد: در فضا‌های باز خطر کمتری متوجه افراد است و ورزشکاران می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ورزش کرده و روح و روان خود را تسکین دهند.

زارعی افزود: در هفته‌های اخیر که شاهد مقررات سخت کرونایی بودیم، ما توصیه کردیم افراد از فعالیت ورزشی پرهیز کنند. کشورمان شرایط سختی را می‌گذراند و دوست نداریم فعالیت‌های ورزشی باعث به خطر افتادن جان افراد شود. تاکید وزارت ورزش بر انجام حرکات ورزشی در خانه است و اگر چند هفته مردم در خانه ورزش کنند و در قرنطینه بمانند دچار مشکلی نمی‌شوند و شاهد نتایج مثبتی در کشور خواهیم بود.

با گروه‌هایی که فعالیت غیر مجاز در کوهستان دارند، برخورد می‌کنیم

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در رابطه با برخورد با متخلفانی که شیوه نامه‌های بهداشتی را در محیط کوهستان نقض کرده اند اظهار کرد: در چند روز گذشته متاسفانه شاهد فعالیت گروه‌های غیر مجاز در کوهستان بودیم. فعالیت تمامی این گروه‌ها غیر مجاز است و در حال حاضر باشگاه‌های کوهنوردی تعطیل هستند. تصاویر فاجعه باری از این افراد در فضای مجازی منتشر شده است.

او ادامه داد: از ستاد مبارزه با کرونا و اداره ورزش استان‌ها و هیئت‌های کوهنوردی درخواست کرده‌ایم تا با تمامی متخلفان برخورد کنند. این افراد که از طریق گروه‌های غیر مجاز فعالیت می‌کنند را به ستاد مقابله با ویروس کرونا معرفی کردیم تا ضمن برخورد قانونی با این افراد، درس عبرتی برای سایرین باشد تا با جان مردم بازی نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار