توجه به فرآوری بجز عسل در صنعت زنبورداری کشور ضروری است

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان گفت: در صنعت زنبورداری کشور به تولید سایر فرآورده‌های جانبی بجز عسل کمتر توجه شد که این نیاز با هدف درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتر باید برطرف شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عبدالمجید نیلفروشان مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان افزود: صنعت زنبورداری در مقایسه با بسیاری از صنایع تولیدی مواد غذایی و دارویی بسیار وسیع و ارزشمند است، اما در کشورمان تنها به عسل توجه می‌شود و به گرده، ژله رویال، زهر، موم و بره موم که سایر محصولات جانبی است کمتر بها داده ایم.

او ادامه داد: محصولات یادشده از خواص بالای دارویی و غذایی برخوردارند و در کشور‌های پیشرفته به آن‌ها بسیار اهمیت می‌دهند برای مثال در اصفهان به دلیل نبود دانش کافی و یا سرمایه گذار، این ظرفیت با ارزش نادیده گرفته می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان یکی دیگر از عوامل نادیده گرفتن این محصولات را نبود متولی امر صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورتی که ساز و کار مناسبی برای خرید این مواد و صدور آن به دیگر کشور‌ها مهیا شود شاهد درآمدزایی و ارزآوری قابل توجهی خواهیم بود.

نیلفروشان به ضرورت حمایت مالی از فعالان تولید عسل اشاره کرد و افزود: ارایه تسهلات بانکی به زنبورداران آنطور که باید و شاید صورت نمی‌پذیرد و امیدواریم این موضوع اصلاح شود.

او توسعه تحقیق و پژوهش درباره صنعت زنبورداری و تولید عسل را ضروری دانست و اظهارداشت: صنایع داروسازی در سطح جهان از تحقیات جامعی بر روی این محصول و سایر فرآورد‌های مشتق آن انجام می‌دهند که به درمان بسیاری از بیماری‌ها منجر شد، اما جای این پژوهش‌ها در کشورمان خالی است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان گفت: صنعت زنبورداری صنعتی پاک و پولساز است و می‌توان با حمایت بیشتر از آن زمینه توسعه و بهبود را در اصفهان رقم زد، بویژه اینکه این استان در صنعت کشاورزی در کشور مطرح است و می‌تواند در تولید سایر فرآورده‌های مرتبط با عسل پیشگام باشد.

توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل استان اصفهان در سال‌های اخیر بیشتر شده و نسبت به سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت، بالغ بر ۱۱۶ درصد افزایش یافته است و اکنون بالغ بر ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در این خطه وجود دارد.

میزان عسل تولیدی در پایان سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ تُن بود در حالی که سال ۹۲ حدود سه هزار و ۳۰۰ تُن از این محصول در استان تولید شد.

در سطح استان، نجف آباد بیشترین تولید عسل را به خود اختصاص داده پس از این شهرستان، اصفهان، شهرضا، خمینی‌شهر و خوانسار در رده‌های بعدی قرار دارند و این استان در تولید عسل نسبت به سایر استان‌ها در رده سوم جای گرفته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار