ابراز امیدواری اروپا برای بازگشت آمریکا به برجام/ بورل: با اقدامات مجرمانه نمی‌توان مانع برنامه هسته‌ای ایران شد

سران اتحادیه اروپا اظهاراتی را درباره توافق هسته‌ای ایران و شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان بیان کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «فدریکا موگرینی» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مصاحبه امروز (سه شنبه) خود اظهاراتی را درباره برجام بیان کردند.

این اظهارات مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در نشستی در دهمین سالگرد تاسیس اداره روابط خارجی اتحادیه اروپا و پس از نشست بررسی تحولات سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا مطرح شد.

«خاویر سولانا» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که از طریق ارتباط تصویری در این مصاحبه حضور داشت در بخشی از این گفت‌وگو درباره توافق برجام اظهاراتی مطرح کرد.

سولانا در این مصاحبه گفت: «توافق برجام را ما در سال ۲۰۰۳ آغاز کردیم. اولین بار من در این سال برای توافق با ایران اقدام کردم. چین و روسیه هم تمایل به حضور داشتند. باقی کشور‌ها فقط می‌خواستند حاضر باشند و تمایل به مذاکره با ایران نداشتند.»

او سپس افزود: «پس از آن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما این مذاکره را به سرانجام رساندیم. ما این روند را سال ۲۰۰۳ شروع کردیم. اما این بی‌مسئولیتی ترامپ بود که تلاش‌های ما را از بین برد. امیدواریم با روی کار آمدن بایدن دوباره به مذاکره بازگردیم.»

سپس فدریکا موگرینی نیز درباره برجام اظهاراتی را مطرح کرد و گفت: «این روند دو دوره سولانا آغاز و در دوره من به توافق منجر شد.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا سپس افزود: «توافق هسته‌ای اقدام مهمی از سوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا بود. البته این را بگویم که ما بار‌ها به بن‌بست رسیدیم، قطعا دوباره بن‌بست داشتیم، اما این توافق نتیجه کار گروهی سرویس خارجی اتحادیه اروپا بود. دیپلمات‌های ما مسائلی مانند رفع تحریم را تعیین کردند.»

در ادامه موگرینی ادعا کرد: «ما با تمام فشار‌های واشنگتن این توافق را زنده نگه داشتیم و البته که هنوز هم زنده است. این تلاش ما بود و همانطور که آن را آغاز کردیم می‌توانیم دوباره آن را احیا کنیم.»

در ادامه جوزپ بورل نیز درباره توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد: « ما باید ایران و آمریکا را به توافق بازگردانیم. البته ایران همچنان در توافق هست و کار ما بازگرداندن آمریکاست. ما تمام تلاش خود را برای توافق کردیم و ثبات را به منطقه بازگرداندیم. اکنون نیز اهتمام‌ورزی کامل را می‌کنیم تا امنیت به منطقه بازگردد.»

بورل همچنین با اشاره به شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت: ترور «محسن فخری‌زاده» اقدامی مجرمانه بود و با این روش‌ها نمی‌توان مانع برنامه هسته‌ای ایران شد.

این در حالیست که طی ماه گذشته اتحادیه اروپا اظهارات متفاوتی درباره توافق برجام داشته است.

به طور مثال، ماه گذشته موگرینی در گفت‌وگوی مجازی خود با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» اظهاراتی درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) و خروج یک‌جانبه آمریکا از آن بیان کرد و گفت: « اتحادیه اروپا در تمام این سال‌ها در تلاش بوده تا از فروپاشی کامل توافق هسته‌ای برجام جلوگیری کند. به شخصه باید بگویم وقتی ترامپ اعلام کرد کشورش از این توافق خارج می‌شود، هیچ کدام از ما فکر نمی‌کردیم این توافق دوام بیاورد. اما با آنکه این توافق اکنون در بهترین حالت خود نیست، اما هنوز زنده است و این زنده بودن را مدیون تلاش و پشتکارِ اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی است.»

در همان زمان نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در جلسه شورای حکام مدعی شد برای رفع تحریم‌های ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

پیش از آن نیز بورل در مصاحبه خود با نشریه تایم برجام را تنها راه جلوگیری از تبدیل ایران به قدرتی هسته‌ای دانست و بر ضرورت مذاکره آمریکا تحت دولت جدید به ریاست جمهوری «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها درانتخابات این کشور، تاکید کرد.

تروئیکای اروپایی نیز پس از آن در بیانیه‌ای مدعی شد علی‌رغم «اقدامات متناقض از سوی ایران» به تعهداتشان در توافق هسته‌ای کشورمان متعهد بوده‌اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ما باید صبر کنیم دوران ریاست جمهوری بایدن شروع بشه تا ببینیم به اروپایی ها چه دستوری میده؟ما برجام را امضا کردیم تحریم ها برداشته بشه.برداشته نشدن هیچ چندصدتایی بهشون اضافه شد.ما ولی فقیه داریم وقتی فرمودن اینا قابل اعتماد نیستن نباید خودسرانه عمل میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
به جز ایران هیچ یک از این کشورهای زورگو به تعهد خودسان عمل نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
"وقتی ترامپ اعلام کرد کشورش از این توافق خارج می‌شود، هیچ کدام از ما فکر نمی‌کردیم این توافق دوام بیاورد."
چرا دوام آورد؟؟؟ چون متاسفانه رییس جمهور ایران برای آنها و به نفع آنها گام برداشته و تاکنون هیچ تحریمی لغو نشده و هیچ ارتباط بانکی با خارج برقرار نشده است و غربیها بسیار خوشحالند
آخرین اخبار