دریافت گواهی فوت چگونه است؟

وفات اشخاص بر اساس قانون باید در ادارات ثبت احوال کشور ثبت شود و در صورت عدم ثبت وفات، سامانه ثبت احوال قادر به صدور گواهی فوت نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صدور گواهی فوت به منظور ایجاد تسهیل در صدور گواهی وفات، کاهش تردد‌های درون شهری، هزینه‌های رفت وآمد و صرف وقت متقاضیان، بر روی پورتال سازمان ثبت احوال ایجاد گردیده است بنابراین برای صدور و دریافت گواهی وفات مورد نظر می‌توانید بدون مراجعه به ادارات ثبت احوال اقدام کنید.

اگر مراتب ثبت وفات شخص فوت شده در ادارات ثبت احوال کشور به ثبت نرسیده است لطفا قبل از درخواست گواهی وفات نسبت به ثبت فوت اقدام فرمایید. در صورت عدم ثبت وفات در ادارات ثبت احوال این سامانه قادر به صدور گواهی وفات نخواهد بود.

برای صدور گواهی  فوت به صورت الکترونیکی باید به ترتیب زیر در سایت سازمان ثبت احوال اقدام کنید:

۱- کلیک بر روی دکمه‌ی درخواست صدور گواهی فوت

۲- تکمیل فرم درخواست

۳- پرداخت الکترونیکی از طریق یکی از کارت‌های عضو شتاب و دریافت کد رهگیری

۴- پس ازانجام مراحل فوق باکلیک بر روی دکمه‌ی "پیگیری در خواست گواهی فوت " در سامانه و وارد کردن کد رهگیری، وضعیت رسیدگی به درخواست خود را پیگیری نمایید.

۵- پس از بررسی تقاضای شما، در صورت صحت اطلاعات وارد شده، گواهی فوت صادر و توسط پست به نشانی مندرج در فرم در خواست شما ارسال خواهد گردید.

تعرفه صدور گواهی فوت مطابق قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به ازای هر گواهی مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان بوده که به خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد همچنین هزینه‌ی پست مرسوله نیز مبلغ ۳۹۳۸ تومان است.

لازم است بدانید که اعلام واقعه وفات  یک مهلت ۱۰ روزه دارد و بهتر است واقعه وفات در ظرف مهلت مقرر یعنی ۱۰ روز به اداره ثبت احوال اعلام شود و صدور گواهی فوت در مراحل بعدی، مستلزم ارائه شناسنامه متوفی یا اعلام شماره و تاریخ ثبت وفات است.

صدور گواهی فوت مستلزم ثبت وفات است و با توجه به اهمیت موضوع لازم است قبل از امضای سند مربوطه از صحت مندرجات آن اطمینان حاصل شود؛پس از وفات، گواهی فوت جایگزین شناسنامه متوفی خواهد بود که بنا به ضرورت و نیاز، این گواهی ارائه خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: ثبت احوال ، گواهی فوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار