عزم جزم قوه قضاییه برای برخورد با مفاسد درونی/ رئیسی: هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضاییه وجود ندارد

مسئولان دستگاه قضا بر این باورند، برخورد با متخلفان در درون دستگاه قضا، برخوردی از نوع سریع، قاطع و بدون اغماض است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از روز‌های نخست ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضا، بار‌ها تاکید کرد که قوه قضائیه با مفاسد درونی برخورد خواهد کرد.

مبارزه با فساد موضوعی است که مورد تاکید رئیس دستگاه قضا قرار گرفته و  هرچند عده‌ای معتقد بودند که این کار امکان پذیر نیست، اما پس از دستگیری عده‌ای از قضات، وکلا و حتی معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه عزم قوه قضایی برای برخورد با مفاسد درونی بیش از پیش نمایان شد.

مبارزه با فساد باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل ادامه یابد 

مبارزه با فساد موضوعی است که مورد تاکید تمام مسئولان  علی‌الخصوص رهبر معظم انقلاب قرار دارد  ۷ تیرماه امسال در ارتباط تصویری مسئولان قضایی با ایشان ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در یک سال اخیر کردند و فرمودند: مبارزه با فساد که در این دوره به اوج خود رسیده است باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنین بدون تعدی و ظلم به افراد بی‌گناه با قدرت ادامه یابد. 

ایشان گفتند: باید مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه قضاییه، به صورت جدی و کارشناسی انجام شود، زیرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضاییه بسیار سنگین خواهد بود.

پیش از آن هم بار‌ها رئیس قوه قضاییه بر مبارزه با فساد تاکید کرده بود و  در این رابطه گفت: دستگاه‌هایی که امر مبارزه با فساد را به عهده دارند، باید خودشان از سلامت کامل برخوردار باشند و هرگونه ناسلامتی را باید برای خودشان سم بدانند و با آن با همه وجود برخورد کنند این یک اصل برای دستگاه‌هایی است که در این رابطه مسئولیت دارند و به ویژه آن‌هایی که در خط مقدم مبارزه با فساد هستند؛ لذا صیانت از دستگاه قضایی و حفظ سلامت دستگاه قضایی اصلی است که همواره بر آن تاکید شده و می‌شود.

به گفته رئیس دستگاه قضا  هیچ منطقه ممنوعه‌ای در قوه قضاییه وجود ندارد و خط قرمز قضات بی‌استناد حکم کردن و بی‌استناد نظر دادن است و هرکجا پرونده‌ای باشد، قابل پیگیری و تعقیب است و برابر قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

اولین برخورد دستگاه قضا با مفسدان درونی خود با دستگیری اکبر طبری معاونت اجرایی حوزه ریاست سابق قوه قضاییه نمایانگر شد طبری که در طول دوران خدمت خود در قوه قضاییه اقدامات ناصواب بسیاری انجام داده بود و رشوه‌های متعددی از صاحبان پرونده گرفته بود به اتهام اعمال نفوذ در پرونده‌ها و ارتشا به مجموعاً بیش از پنجاه سال حبس محکوم شد که ۳۰ سال آن قابلیت اجرایی دارد و البته این حکم بدوی است.

تخلف یک نفر را نباید به پای سیستم نوشت

پس از دستگیری طبری و محاکمه او رییس قوه قضاییه گفت: امروز نقطه قوت قوه قضاییه جمهوری اسلامی این است که اگر فردی در گوشه‌ای از این دستگاه عریض و طویل مرتکب تخلف شد، قاطعانه با او برخورد می‌شود و تخلف یک نفر را نباید به پای سیستم نوشت.

اما مبارزه با فساد درون قوه قضاییه تنها به دستگیری و محاکمه اکبر طبری منتهی نشد بلکه پس از آن تعداد بسیار زیادی از وکلا، کارکنان قوه قضاییه و اداره ثبت  که ادعای اعمال نفوذ در پرونده‌ها را داشتند توسط دستگاه قضا بازداشت و محاکمه شدند.

آبان ماه بود که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت ۲۸ نفر از کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و  ۱۹ نفر از وکلای دادگستری خبر داد.

اسماعیلی گفت: با اقدامات جدید مرکز حفاطت و اطلاعات قوه قضائیه تعدادی از متخلفان تحت تعققیب قرار گرفته و بازداشت شدند  این بازداشتی‌ها شامل ۲۸ نفر از کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و  دادگستری و همچنین ۱۹ نفر از وکلا هستند.

اسماعیلی بیان کرد:  افراد بازداشتی به نوعی مبادرت به کلاهبرداری می‌کردند، این افزاد امکان دست بردن در پرونده را نداشتند و با دادن وعده و وعید، از اصحاب پرونده وجوهی را دریافت می‌کردند قضات، کارمندان، ضابطان، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری که زنجیره تضمین‌کننده سلامت در جامعه هستند، باید از سلامت برخوردار بشناسند.

برخورد با متخلفان در درون دستگاه قضایی سریع، قاطع و بدون اغماض است

وی تأکید کرد: برخورد با متخلفان در درون دستگاه قضایی، برخورد از نوع سریع، قاطع و بدون اغماض است اگر این افراد در دستگاه‌های دیگر با اقدامات مشابه دستگیر می‌شدند، می‌توانستند با قرار کفالت آزاد شوند؛ اما کارمندان بازداشتی دستگاه قضایی همه در بازداشت هستند و در حداقل زمان ممکن و بدون کوچک‌ترین اغماضی به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌شود.

اما برخورد با مفسدان  به اینجا ختم نشد و حتی پس از آن هم بار‌ها ریاست مرکز حفاظت قوه قضاییه از بازداشت تعدادی از مفسدان درون قوه قضائیه خبر داد. 

بازداشت کارچاق کن‌های قوه قضائیه 

حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه درباره اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر برای مقابله با کارچاق‌کنی و اعمال نفوذ وکلای فاسد در دستگاه قضا اظهار کرد: اخیراً در حوزه دیوان عدالت اداری ۱۰ نفر وکیل و کارچاق کن، در استان آذربایجان شرقی ۱۴ نفر وکیل، کارچاق کن و کلاهبردار و در استان قم نیز ۳ نفر از وکلا و کارکنان دستگاه قضا بازداشت شدند.

وی افزود: اقدامات این مرکز برای شناسایی و مقابله با منافذی که این نوع افراد به واسطه آن به دنبال فساد و تخریب دستگاه قضایی هستند، ادامه خواهد داشت. 

این برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض نشان از عزم جزم قوه قضاییه برای برخورد با مفاسد درونی خود دارد  مردم قوه قضاییه را به عنوان مرجعی برای رسیدگی به مشکلاتشان می‌دانند و وجود تعدادی  مفسد برای این مرجع که خود دادخواهی مردم را بر عهده دارد مناسب نیست و از همین رو ریاست قوه قضاییه برخورد جدی با این دسته از مفسدان را در دستور کار دارد. 

به گفته رئیس قوه قضاییه، سخنگوی دستگاه قضا و رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه مردم باید مطمئن باشند که برخورد با مفسدان ادامه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
من که با هویت و ایمیل و شمارۀ پروندۀ قضایی معلوم خطاب به آقای عبداللهی پیام داده بودم، و اگر هم بنای اعدام و زندان باشد بنده را به دار مجازات آویزان می کنندشما چرا ترسیدید و از انعکاس پیام بنده خودداری نمودید؟.
Germany
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سلام بله میشه در راهروهای دادگاه مشاهده کرد ولی قضات و وکلای فاسد از بین نرفته بلکه فقط مخفی شدن و نرم کارشون و انجام میدن ولی نرخ خیلی بالا بردن
Iran (Islamic Republic of)
جوانمردی
۰۷:۵۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
درخواست من از اینجانب برای شهرستانهای کوچک هم هست مانند شهر نور استان مازندران بعضی از پرونده ها بایگانی شده اند و با حکم غیابی به اجرای احکام فرستاده شده و دور از چشم قرار میگیرند ....به آنها هم رسیدگی کنید واین. مرکز را بازرسی بفرمایید ببینید چه خبر هست ......علی الخصوص پرونده های شهر ایزد شهر که زمین و ملک آن با ارزش هستند و بومی‌ها دارند تغییر کاربری میگیرند و زیر چتر شهرک و یا مجتمع همه نوع فعالیت غیر قانونی در آن رخنه کردند با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۶:۱۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
قضات را بفرستید دوره های یادآوری قوانین ،
مشخص می شود چه کسی دغدغه قانون دارد ، چه کسی دغدغه اعمال عقیده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
از مسئولین قضایی درخواست دارم یک پوشش و کنترلی هم بر دادگستری شهریار داشته باشند هستند عناصری نفوزی که از باندهای کلاهبرداری و جعل به صورت مرموزی حمایت می کنند و دم به تله نمی دهند یک پاکسازی اساسی برای مدیران قدیمی شعبات حقوقی پیشنهاد میگردد مخصوصا آنان که سرقفلی در شعبات دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
حیات جامعه، نظام و انقلاب در برخورد با مفاسد بصورت بنیادین آن هست و این باید شعار ثابت همه ما باشه.
روایات بسیاری هم هست که اگر امر به معروف و نهی از منکر رو فراموش کنیم جامعه مستحق عقوبت های شدیدی از جمله فساد خواهد شد.
آخرین اخبار