پخش مستند تپه گیان نهاوند از شبکه ۴سیما

مستند تپه گیان نهاوند ۱۵ آذر ماه از شبکه ۴سیما پخش می‌شود.

پخش مستند تپه گیان نهاوند از شبکه ۴سیماعلی کاظم نادری کارگردان و مستند ساز سینماحقیقت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،گفت: شهرگیان و تپه باستانی آن روایت بخشی از تاریخ و تمدن پر افتخار ایران در مستند نهاوند، تاریخ، تمدن و فرهنگ است.

او افزود: معرفی تاریخ و تمدن کشور پهناور و بزرگ ایران، بهانه‌ای شد تااز خطه غرب کشور و از شهر تاریخی نهاوند به معرفی گوشه‌ای از تاریخ و تمدن ۷۰۰۰ ساله ایران بپردازیم چراکه معتقدیم تاریخ و تمدن ایران و مردم این دیار دارای پیوستگی خاصی با دیگر نقاط ایران می‌باشند که با ارتباط، قرابت و نزدیکی که با هم دارند معنا پیدا می‌کنند.

نادری اظهار داشت: نهاوند پازل کوچکی است از کشوری بزرگ و پهناور بنام ایران و این شهر و تاریخ کهن آن با پیوستگی و درهم تنیدگی فرهنگ و تمدن دیرینه اش با دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌های سرزمین پارس ایران بزرگ را تشکیل می‌دهد.


او بیان کرد: کار ساخت این مستند ۱۲۰دقیقه‌ای حدود ۲سال به طول انجامید و در ۳قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به معرفی گذشته و حال نهاوند می‌پردازد که این فیلم مستند در اختیار شبکه‌های صداو سیما قرارگرفت.

مستند ساز شبکه‌های صداوسیما اظهار داشت: نخستین قسمت از این فیلم مستند با معرفی تپه گیان شنبه ۱۵ آذر ماه ساعت ۲۴ از شبکه ۴سیما پخش می‌شود.

علی کاظم نادری در خصوص ساخت این مستند تاریخی بیان کرد: همیشه آرزو داشتم یک کارمستند تاریخی و ارزشی و فاخر از تاریخ و تمدن ایران تولید نمایم و با توجه به قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی و تاحدودی تاثیر سیاسی این شهر بر روی تاریخ و تمدن ایران بخصوص کشف تپه باستانی گیان نهاوند در سال ۱۳۱۰ توسط هرتسفلد آلمانی و دکتر گریشمن که امروزه تمامی دنیا با سفالینه‌های آن آشنایی کامل دارند.


اوگفت: گمانه زنی و کشف آثاری از معبد لائودیسه سلوکی در شهر نهاوند و کشف تندیس و چهار مجسمه مفرغی از خدایان یونانی در محل این معبد و وجود قلعه باستانی و تاریخی نهاوند تحت عنوان دژ یزدگرد و جنگ اعراب با ایرانیان در این شهر، همه و همه از جذابیت‌های این شهر تاریخی برای تولید فیلم مستند است که تاکنون یا به آن‌ها پرداخته نشده و یا جسته و گریخته آثاری ساخته شده اند که با توجه به تعدد سوژه‌های بکر وقابل کاردر این شهرستان کافی بنظر نمی‌رسد.

نادری اضافه کرد: با علاقه‌ای که به تاریخ و تمدن ایران داشتم و از طرفی نهاوند و تاریخ کهن آنراجزیی جدا ناپذیر از ایران می‌دانستم در سال ۱۳۹۷ با تحقیقات میدانی و با همکاری دوستان در شهرستان نهاوندبخصوص آقای علی سهرابی خبرنگار و مستند ساز نهاوندی با چندین سفر و گفتگو با گروهی از کارشناسان و نهاوند پژوهان، ایده اصلی این مستند در ذهن ام شکل گرفت.


او ابراز داشت: کار ساخت و تولید این مستند تاریخی با طرح و ایده، کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی خودم از اردیبهشت ۹۷ در سراب‌ها و مکان‌های تاریخی نهاوند به همراه تیم مستند سازی با چندین دوربین شروع شد که تاکنون برای ساخت این مستند ۱۰ سفر ۵ روزه از تهران به نهاوند داشته ام.

این مستند ساز ادامه داد: ساخت فیلمی مستند در خصوص نهاوند، تاریخ، تمدن، فرهنگ، اثری ماندگار و قابل تامل است که بطور تخصصی تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران واین شهر تاریخی و کهن را مورد کنکاش و بررسی قرارمی دهد.

کارگردان و مستند ساز نهاوندی بیان کرد: نسخه‌هایی از این فیلم مستند به زودی نسخه‌هایی از این فیلم برای پخش در اختیار شبکه استانی صداوسیمای مرکز همدان قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.