احداث اولین مدرسه اوتیسم در سنندج

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از احداث اولین مدرسه ۱۴ کلاسه خیرساز اوتیسم در سنندج خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خلیل رنجبر رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با گرامیداشت روز جهانی معلولان باشعار "همه ناتوانی‌ها و عواقب ناشی از آن‌ها قابل مشاهده نیستند"، اظهار کرد: این روز فرصت مناسبی است تا به وظیفه خود در قبال معلولین عمل و با نگاهی واقع بینانه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان را به جامعه نشان دهیم.

او با بیان اینکه معلولیت نه تنها عامل بازدارنده نیست بلکه در بسیاری از عرصه‌ها سبب رشد و تعالی بیشتر نیز می‌شود، افزود: برخی معلولیت را پایان زندگی نمی‌دانند و این نقص را نوعی موهبت الهی تلقی می‌کنند که این امرباعث می‌شود این نقص را با شکوفایی سایر ابعاد وجودی جبران کنند.

رنجبر خاطر نشان کرد: معلولیت هرگز به معنای محرومیت نیست و هیچ انسانی فقط به دلیل داشتن نقص یا کاستی جسمی از حقوق انسانی و بشری خود محروم نمی‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اعلام کرد: همه مسوولان باید دست به دست آموزش و پرورش دهند که خدمات آموزشی بهتری به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ارائه دهیم.

رنجبر گفت: معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی وبرخورداری به موضوع معلولیت نگاه‌های متفاوتی دارند، اما در هر صورت تولد یک کودک معلول در هر خانواده‌ای می‌تواند اتفاقی سخت و ناگواری باشد.

او با بیان اینکه معلولین بزرگترین اقلیت جهان هستند و معلولیت عارضه‌ای طبیعی و اجتماعی است که محدودیت‌های دائمی در زمینه‌های مختلف جسمی یا حرکتی، حسی، ذهنی و روانی برای افراد به همراه می‌آورد؛ تصریح کرد: آموزش هر سه دانش‌آموز با نیاز ویژه برابر با ۳۰ دانش‌آموز عادی و هزینه تحصیل یک دانش‌آموز با نیاز ویژه ۷ برابر هزینه تحصیل یک دانش‌آموز عادی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به آمار یک‌هزار و ۳۳۱ نفری دانش‌آموزان که در سال تحصیلی جاری در مدارس با نیاز‌های ویژه استان ثبت نام کرده‌اند، گفت: در بین هفت گروه دانش‌آموزی که از آموزش و پرورش با نیاز‌های ویژه استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می‌کنند دانش‌آموز ان با نیاز ویژه ذهنی بیشترین آمار را دارند.

رنجبر گفت: از جمله موانع و محدودیت‌های اجتماعی پیش‌روی معلولان غیر قابل دسترس بودن اماکن عمومی، حمل ونقل شهری، بینش منفی، نبود فرصت‌های کاری، آموزشی، موانع قانونی و ... است.

او افزود: براساس برآورد‌های انجام یافته نزدیک به ده درصد جمعیت جهان را، معلولان تشکیل می‏دهند که ازاین میزان بیشترین تعداد در کشور‌های جهان سوم هستند لذا در راستای حمایت از این افراد فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای تأمین مطالبات قانونی و حقوق معلولان، حفظ منزلت و جایگاه شایسته آنان، افزایش دسترسی پذیری در سطح شهر، مناسب سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی و تغییر نگرش از سایر اهدافی است که باید حل آن را در راس امور قرار داد.

رنجبر با اشاره به ۵ پروژه آموزشی، پرورشی و توانبخشی در دست ساخت آموزش وپرورش استثنایی استان در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان گفت: به دنبال بسط و گسترش عدالت آموزشی هستیم که این مهم در همه ابعاد آموزش و پرورش از جمله ساخت فضا‌های آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان مد نظر است.

او اظهار داشت: در راستای جبران کمبود فضا‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه استان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تمهیدات ایجاد ۷ مرکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی و ۷ مرکز مشکلات ویژه یادگیری را در استان فراهم کرده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از احداث مدرسه ۱۴ کلاسه خیرساز اوتیسم در سنندج خبر داد و گفت: این مدرسه پنجاه و سومین مدرسه اوتیسم کشور بوده که به همت خیرین مدرسه ساز احداث شده است.

او اضافه کرد: بر اساس آمار‌های جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند، تشخیص به موقع این کودکان علاوه براینکه می‌تواند از بروز و تشدید معلولیت‌ها در آن‌ها جلوگیری کند، در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است.

رنجبر اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی، پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی است و خانواده‌ها باید آزمایشات و مشاوره‌های ژنتیک را جدی بگیرند تا از تولد کودکان معلول جلوگیری شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.