تخریب یک بنای تاریخی در آمل از شایعه تا واقعیت / صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی

رئیس اداره میراث فرهنگی  آمل درباره بنای تخریب شده در دوازدهم آذرماه گفت: این خانه ملک خصوصی بوده که مالک این بنا در سال ۹۸ به صورت رسمی تقاضای ساخت‌وساز کرده بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از شب چهارشنبه تاکنون در برخی رسانه‌های محلی شهرستان آمل خبری مبنی بر تخریب یک واحد مسکونی قدیمی در محله پایین بازار این شهرستان دست به دست چرخید که این مسئله موجب به وجود آمدن شبه‌های در فضای مجازی درباره تاریخی بودن این بنا شد.

یکی از این شایعه‌ها تخریب  بنای تاریخی در شهرستان آمل به علت بی‌توجهی مسئولان مربوطه بود. پیرو همین شایعات، پیگیر ماجرا شدیم و به سراغ مهدی بهمنی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل رفتیم تا اصل ماجرا را از زبان ایشان جویا شویم.

مهدی بهمنی درباره بنای تخریب شده در تاریخ دوازدهم آذرماه گفت: این خانه ملک خصوصی بوده که قدمتش به دوره دوم پهلوی برمی‌گردد.

مالک این بنا در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی تقاضای ساخت‌وساز کرده و پس از بررسی‌های متعدد صورت گرفته توسط کارشناسان در چندین حوزه مختلف مشخص شد که این بنا فاقد ارزش تاریخی بوده و به دلایل درصد بالای تخریب بنا و نداشتن مستندات تاریخی مجوز تخریب و تغییر کاربری بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران صادر شد.

خانه تاریخی

او  بیان کرد: در این بنا آثاری دال بر این که دارای سابقه تاریخی است یافت نشد و به این جهت که صرفا بنایی قدیمی با پوششی کاه گل و مسقف شده با سفال بود نمی‌توانستیم حقوق مالکیت یک فرد را سلب کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل افزود: برای ثبت یک بنای تاریخی باید شرایط و شاخصه‌های لازم را داشته باشد تا به عنوان یک اثر ملی ثبت شود، از جمله این شرایط می‌توان به قدمت بالای تاریخی بنا، ارزش معنوی و تاریخی آن، دارای پنجره ارسی و گچ‌بری یا چوب‌بری بودن آن بنا، دارا بودن حیاط بیرونی و اندرونی، مزین به نقاشی یا نمادی برای دوره‌ای خاص باشد و یا به مشهور و سرشناس بودن مالک آن بنا اشاره کرد.

بهمنی با بیان اینکه برای اینکه یک بنا را بنای تاریخی بنامیم باید مستندات داشته باشیم تا ثبت ملی شود، اظهار کرد: در صورتی یک بنا شماره ثبت می‌گیرد که دست‌کم یک‌سال توسط کارشناسان مربوطه مطالعه و برسی شده و تاییده لازم را دریافت کرده باشد.

او با اشاره به اینکه بنا‌های تاریخی این شهرستان مربوط به دوره‌های قاجاریه و پهلوی اول است، اظهار کرد: هر بنا و اثری که دارای ارزش و شاخصه‌های لازم برای ثبت ملی شدن را داشته باشد برای ما دارای اهمیت است.

میراث فرهنگی امل

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل ادامه داد: تاکنون در شهرستان آمل ۶۴ اثر ثبت ملی داریم که به دسته‌های بنا‌های تاریخی، سقانفار، مراسمات و میراث طبیعی تقسیم می‌شوند.

بهمنی به برخی از اثر‌های این شهرستان که به ثبت ملی رسیدند اشاره کرد: برج‌سی، قلعه ملک بهمن، شکل شاه، قله دماوند، آبشار شاهاندشت و مراسم‌های از جمله ورف‌چال که از قدیم وجود داشته و دارای ارزش معنوی و تاریخی به عنوان اثر شاخص ملی آیین شهرستان به ثبت رسیده است.

او تاکید کرد: متاسفانه در فضای مجازی بسیاری از اخبار، نادرست و کذب بوده و زایده افکار خاص و با سوگیری‌ها در شرایط زمانی و مکانی خاص است، از شهروندان و هموطنان فهیم خود خواهش می‌کنم که به هر خبری واکنش نشان ندهند و خبر‌ها را از منبع معتبر و موثق دریافت کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.