شناسایی ۷۰۸ بیمار مبتلا به HIV در استان همدان

کارشناس بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان از شناسایی ۷۰۸ بیمار مبتلا به HIV در استان همدان خبر داد.

شناسایی ۷۰۸ بیمار مبتلا به HIV در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمد میرزایی کارشناس بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان با اشاره به هفته اطلاع‌رسانی بیماری HIV در کشور با اشاره به شناسایی ۷۰۸ بیمار مبتلا به HIV در همدان، گفت: با افزایش ابتلا بیماری از رابطه جنسی محافظت نشده، زنگ خطر برای زنان و دختران به صدا درآمده است.

او با اشاره به اینکه تقریبا قریب به ۴۰ میلیون نفر در دنیا با HIV زندگی می‌کنند افزود: سه راه اصلی انتقال بیماری وجود دارد که مهمترین و نخستین آن، تماس جنسی محافظت نشده است.

میرزایی با اشاره به اینکه ویروس HIV در اثر تماس جنسی از طریق ترشحات از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود گفت: این تماس می‌تواند از یک مرد مبتلا به زن سالم، از زن مبتلا به مرد سالم و یا افراد هم جنس باز باشد و بیماری منتقل شود.

این کارشناس با بیان اینکه ریسک انتقال HIV از مرد مبتلا به زن سالم بیشتر است و در واقع زنان بیشتر در معرض آسیب هستند عنوان کرد: دومین راه انتقال بیماری از طریق اعتیاد تزریقی در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر است.

او با بیان اینکه راه انتقال از سرنگ آلوده در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر نخستین راه انتقال بیماری HIV در کشور شناخته شده است ابراز داشت: بیش از ۷۰ درصد مبتلایان ایران را مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر تشکیل می‌دهند گرچه در حال حاضر الگوی ابتلا،  از مصرف مواد مخدر تزریقی به رابطه جنسی محافظت نشده تغییر می‌یابد که زنگ خطر و هشدار به ویژه برای نوجوانان و جوانان است.

کارشناس مسوول بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه سومین راه انتقال بیماری از طریق مادر آلوده به کودک یا نوزاد است گفت: اگر مادر بارداری HIV داشته باشد امکان دارد نوزادش را مبتلا کند.

میرزایی تاکید کرد: ابتلای نوزاد می‌تواند در حین بارداری یعنی در شکم مادر و هم حین زایمان در اتاق عمل و هم پس از زایمان از طریق شیردهی و رابطه‌ای که مادر با نوزاد دارد، باشد.

او با اشاره اینکه تزریق خون آلوده و فرآورده‌های خونی نیز می‌تواند بیماری را انتقال دهد افزود: طبق تمهیداتی که انتقال خون اندیشیده در حال حاضر این راه انتقال محسوب نمی‌شود و خوشبختانه انتقال از این طریق کنترل شده و موردی جدیدی هم از گزارش نشده است.

کارشناس مسوول بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان تصریح کرد: سه راه اصلی انتقال بیماری وجود دارد و استفاده مشترک سرنگ و تیغ اصلاح  و نیز مسواک و لوازم آرایشی اگر به خون آغشته باشد می‌توانند HIV را انتقال دهند، اما ریسک پایینی دارند.

میرزایی با اشاره به اینکه راه پیشگیری انتقال از مصرف تزریقی مواد مخدر این است که تا جایی که امکان دارد افراد مصرف مواد مخدر به خصوص تزریقی را کنار بگذارند افزود: افراد در صورت داشتن مصرف مواد مخدر تزریقی حتما از سرنگ استریل و یک بار مصرف یا سرنگ مخصوص به خود را در عدم دسترسی به سرنگ یکبار مصرف داشته باشند.

او عنوان کرد: تاکید ما این است افرادی که تزریق مواد مخدر دارند و مصرف را کنار نمی‌گذارند راه خوراکی و روش جایگزین را انتخاب کنند، چون خطر کمتر است و عفونت‌ها انتقال پیدا نمی‌کند.

کارشناس مسوول بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه در استان همدان تا یکم آبان ماه امسال ۷۰۸ نفر مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند که از این تعداد تاکنون ۳۲۳ نفر تاکنون فوت کرده‌اند گفت: در حال حاضر ۲۸۷ پرونده بیمار فعال است.

میرزایی یادآور شد: از مجموع بیماران که به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه می‌کنند ۲۵۴ نفر تحت درمان با دارو‌های ضد HIV هستند و پوشش درمان ما ۹۰ درصد است.

این کارشناس  با بیان اینکه ۹۰ درصد مجموع بیماران مبتلا تحت مراقبت و درمان قرار دارند افزود: ۸۲ درصد مجموع مبتلایان آقایان و ۱۸ درصد خانم‌ها هستند، اما در سال‌های اخیر نسبت زنان مبتلا افزایش می‌یابد و در نتیجه زنگ خطری است که باید به زنان و دختران توجه ویژه‌ای شود.

کارشناس بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه بیماری HIV در تمام گروه سنی به ویژه در نوجوانان و جوانان مشاهده می‌شود افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران ما در گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال قرار دارند.

میرزایی با اشاره به اینکه به دلیل دوره پنهانی، طولانی و بدون علامت بیماری HIV ممکن است خیلی از افراد این بیماری را داشته باشند و مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی هم نداشته باشند افزود: ممکن است بسیاری از افراد شناسایی نشده باشند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم تعداد بیماران بیشتر از ۷۰۸ مورد و حداقل دو برابر باشند.

او تاکید کرد: تمام تلاش ما این است افراد را مجاب کنیم به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کنند که امسال با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ کمی بار مراجعات به مراکز مشاوره نه تنها از سوی بیماران HIV بلکه تمام بیماری‌ها کمتر شده است.

کارشناس مسوول بیماری ایدز معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: با مثبت بودن تست بیماری پرونده مراقبت و درمان تشکیل می‌شود و فرد بیمار هرماه باید برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه کنند.

میرزایی تاکید کرد: اگر افراد جزو گروه‌های پرخطر بودند و تست آن‌ها منفی بود باید سه ماه دیگر مجدد به مراکز ما مراجعه کنند، چون ممکن است به دلایل مختلف از جمله دوره پنهان یا پنجره بیماری تست منفی نشان دهد.

او با اشاره به اینکه مرکز مشاوره ما ابتدای خیابان تختی، مرکز بهداشتی درمانی شهداست گفت: شماره تلفن این مرکز ۳۲۵۲۱۴۱۱ است و افراد می‌توانند تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنند.
منبع فارس
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار