پلاسما درمانی امید جدید برای مقابله با کرونا+فیلم

تنها آنهایی که کرونا را از سر گذرانده‌ و از جدال با این ویروس جان سالم به در برده‌اند، می‌دانند که آنهایی که به تازگی با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چه دردی می‌کشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط یکسان و درد مشترک سبب شده سازمان انتقال خون از کسانی که کرونا گرفته و بهبود یافته‌اند، تقاضا کند که به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا با اهدای پلاسمای خون خود بیماران دیگری که با کرونا درگیر شده‌اند، نجات دهند.

مدیرکل سازمان انتقال خون معتقد است پلاسمادرمانی روش درمانی است که از صدها‌سال پیش وجود داشته است و تا زمان کشف درمان قطعی و واکسن کرونا می‌تواند یکی از بهترین راه‌های درمانی این بیماری به شمار برود.

پلاسما بخش مایع خون است که بیش از ٥٥‌درصد حجم خون را تشکیل می‌دهد. ٩١‌درصد حجم پلاسما را آب و یک‌درصد آن را املاح و یون‌های معدنی و ٧درصد آن را پروتیین پلاسما تشکیل‌می‌دهد.

یک‌درصد باقی‌مانده پلاسما نیز از ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مورد دفعی تشکیل شده است. مواد موجود در پلاسما می‌توانند در تولید پاتن نقش داشته باشند. پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است و فاکتورهای انعقاد خون، آلبومین و ایمونوگلوبولین‌ها که در درمان بیماران به کار می‌روند، از پلاسما به دست می‌آیند.

این روزها با شیوع ویروس کرونا و نبود واکسن برای درمان مبتلایان به این ویروس، بار دیگر اهمیت پلاسمای خون مورد توجه قرار گرفته است، زیرا در بدن افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، آنتی‌بادی تشکیل می‌شود و این آنتی‌بادی که در پلاسمای خون قرار دارد، می‌تواند در درمان بیماران کرونایی که در شرایط حاد قرار دارند، به کار رود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار