وقتی بادمجان اشک کشاورزان را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

استان هرمزگان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل در کشور است، اما این روزها کشاورزان هرمزگانی حال و روز خوشی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی هرمزگان، امسال در ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بادمجان کشت شده است.حدود دو ماه از آغاز برداشت بادمجان در هرمزگان می‌گذرد و افزایش میزان تولید و قیمت پایین این محصول باعث شده تا روزگار کشاورزان هرمزگانی همانند رنگ بادمجان تیره و تار شود.

با توجه به اینکه استان هرمزگان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل در کشور است ، پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان هم موضوع جدید و تازه‌ای نیست.

طی روز‌های گذشته تصاویر زیادی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از کشاورزان هرمزگانی به ویژه در شهرستان‌های رودان و میناب به دلیل قیمت پایین، محصول بادمجان برداشت شده خود را به جای فروش در بازار به خوراک شتر تبدیل کرده اند یا در کف خیابان‌ها ریخته اند.


بیشتر بخوانید

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

به گفته کشاورزان این روز‌ها هر کیلوگرم بادمجان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان از آن‌ها خریداری می‌شود و این در حالی است که قیمت این محصول در بازار حداقل بین ۵ تا ۶ هزار تومان است.

خرید بادمجان به قیمت هر کیلوگرم ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان با توجه به هزینه‌های صورت گرفته هیچ سودی برای کشاورزان ندارد و همین مسئله باعث شده تا دسترنج کشاورزان هرمزگانی این روز‌ها به خوراک دام از جمله شتر تبدیل شود.

یکی از کشاورزان رودانی می‌گوید: امسال با هزاران امید و آرزو و با پول قرضی، بادمجان کشت کردم تا هزینه‌های زندگی خود و چند کارگر دیگر را تامین کنم، اما قیمت پایین این محصول روزگارمان را سیاه کرده است. از ابتدای فصل برداشت تاکنون سود که نکرده ام هیچ بلکه بدهکار هم شده ام.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

یکی از کشاورزان مینابی نیز می‌گوید: مسئولان به داد ما برسند، گناه ما چیست؟ در این شرایط سخت و گرانی چگونه زندگی خود را پیش ببریم. هر چی پول داشتیم در زمین کشاورزی هزینه کردیم. حالا مانده ایم که چگونه شکم زن و بچه هایمان را سیر کنیم.

یکی از کشاورزان روستای رضوان از توابع شهرستان بندرعباس هم می‌گوید: قیمت فعلی بادمجان حتی پول تهیه پلاستیک و کارتن برای بسته بندی این محصول هم نمی‌شود. برای هر کیلو بادمجان حداقل ۱۵۰۰ تومان هزینه کرده ایم. خودم و کارگرانم چند ماه زیر آفتاب داغ و سوزان در زمین کشاورزی عرق ریختیم به امید برداشت محصول، اما حالا که برداشت محصول آغاز شده باید برای گذران امور زندگی از اطرافیان پول قرض بگیریم، چرا که بادمجان کیلویی ۵۰۰ تومان جز ضرر چیزی برای ما نداشته است.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

در این بین نبود نظارت هم سبب شده تا دلالان و واسطه‌ها محصولات کشاورزی را با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری کنند و با قیمت‌های بسیار بالا در بازار به فروش برسانند.

خرید توافقی بادمجان کیلویی ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان/ هنوز به پیک برداشت نرسیده ایم

چند روز پس از انتشار تصاویر تبدیل شدن بادمجان‌های برداشت شده در هرمزگان به خوراک دام و گلایه کشاورزان، مسئولان سازمان تعاون روستایی هرمزگان از خرید توافقی بادمجان خبر دادند.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

به گفته سیروس اسدپور، رئیس سازمان تعاون روستایی هرمزگان، بادمجان در لیست خرید توافقی نیست، اما با رایزنی‌های صورت گرفته اکنون هر کیلو بادمجان دلمه‌ای ۵۰۰ تومان و هر کیلو بادمجان قلمی نیز ۸۰۰ تومان در مزرعه از کشاورزان خریداری می‌شود.

او به توافق بین کشاورز و سازمان تعاون روستایی برای خرید بادمجان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح، قیمت تمام شده و سپس هزینه انجام شده برآورد می‌شود و درصدی هم سود برای کشاورز درنظر گرفته خواهد شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان افزود:کشاورزان برای فروش محصول بادمجان می‌توانند به مراکز تعاون روستایی در شهرستان‌های محل سکونت خود مراجعه و سپس میزان بادمجان موجود و رقم فروش را اعلام کنند تا در گام بعدی کارشناسان جهت خرید اقدامات لازم را انجام دهند.

اسدپور می‌گوید: ما هنوز به پیک برداشت بادمجان در هرمزگان نرسیده‌ایم و ممکن است وضعیت بسیار حادتر شود. باید این موضوع در سطح کلان کشور پیگیری شود تا کشاورزان بیشتر از این ضرر نکنند.

برنامه‌ای جامع برای مدیریت کشت در کشور وجود ندارد

حسین رئیسی، نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم به قیمت پایین بادمجان در هرمزگان واکنش نشان داد و گفت: رایزنی‌هایی در این خصوص با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که امیدواریم به نتیجه خوبی هم  دست پیدا کنیم.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

رئیسی افزود: با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم صحبت‌هایی انجام شده تا زمینه برای فروش محصول بادمجان چه در داخل و چه در خارج از کشور فراهم شود.

او گفت: پیگیر بازگشایی مرز‌ها برای صادرات بادمجان نیز هستیم و رایزنی‌هایی نیز با کارخانه‌های تولید فرآورده صورت گرفته تا محصول بادمجان کشاورزان را خریداری کنند.

به گفته رئیسی، نبود برنامه ای جامع برای مدیریت کشت در کشور علت بروز همچون مشکلاتی است که کشاورزان را زمین گیر کرده و سبب بروز گرفتاری برای آنان می‌شود.

رایزنی‌ها برای صادرات بادمجان ادامه دارد/ کرونا سبب کاهش تقاضا شده است

سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل کشاورزان گفت: برای صادرات محصول بادمجان از استان هرمزگان به خارج از کشور از طریق استانداری با رایزن امور خارجه در حال مذاکره هستیم.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

خلیلی افزود: رایزن امور خارجه نیز با سفارتخانه‌های هند، پاکستان، افغانستان و ارمنستان در خصوص بازاریابی برای محصول بادمجان مذاکره کرده است.

او گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اصناف از جمله رستوران‌ها باعث شده تا میزان تقاضا برای خرید محصول بادمجان به شدت کاهش یابد و بادمجان‌های برداشت شده به فروش نرسد.

جهاد کشاورزی و تعاون روستایی مقصرند/ کشت گلخانه‌ای به محصولات خارج از فصل هرمزگان ضربه بزرگی زده است

ابوطالب جوادی، دبیرِ خانه کشاورز هرمزگان نیز می‌گوید: اولین مشکل در این زمینه به بی‌توجهی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باز می‌گردد چرا که باید الگو‌های کشت به درستی طراحی و عملیاتی شود تا بیش از نیاز کشور محصولی کشت نشود که کشاورز مجبور باشد آن محصول را به دلیل نبود مشتری به دور بریزد.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

جوادی، میزان تولید محصول بادمجان در هرمزگان را سالانه ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد وگفت: اکنون با توسعه کشت گلخانه‌ای در سراسر کشور، حتی در استان‌های سردسیر هم محصولاتی از جمله بادمجان و فلفل در فصل زمستان کشت می‌شود که این موضوع ضربه بزرگی به کشت خارج از فصل هرمزگان وارد کرده است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه تدابیر کنترلی داشته باشد.

او افزود: میزان تولید محصول نیز در هر هکتار به میزان قابل توجهی افزایش یافته که به دلیل از استفاده از کود شیمیایی و آبیاری قطره‌ای است و کشاورزان باید پیش از کشت، متناسب با بازار و میزان نیاز نسبت به کشت اقدام کنند تا محصول تولیدی روی زمین نماند.

افزایش بی سابقه قیمت سم و کود کمر کشاورزان را شکسته است

دبیرِ خانه کشاورز هرمزگان گفت: جهاد کشاورزی باید میزان نیاز و میزان تولید یک محصول را در کشور رصد دقیق کند و اگر شاهد تولید محصولی مازاد است با مشاوره درست به کشاورزان، زمینه کشت محصول دیگری را فراهم کند نه این که کشاورز به حال خود رها شود و سم کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و کود شیمیایی کیسه‌ای ۵۰۰ هزار تومان را به محصول بدهد و بعد از آن محصول را به دور بریزد.

جوادی از افزایش بی‌سابقه قیمت کود و سم انتقاد کرد و گفت: قیمت سم چند ده برابر و قیمت کود شیمیایی نیز از کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان به کیسه‌ای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و این قبیل افزایش قیمت‌های بی‌سابقه، کمر کشاورزان هرمزگانی را شکسته است.

وقتی بادمجان اشک کشاورزان هرمزگانی را در می‌آورد/ پای کرونا هم در میان است!

با مطالب گفته شده در این گزارش می‌توان نتیجه گرفت که تدوین برنامه‌ای جامع و کامل برای مدیریت کشت محصولات کشاورزی و  فراهم کردن زمینه صادرات محصولات مازاد می‌تواند مانع از بروز همچون مشکلاتی برای کشاورزان شود تا محصولی که به سختی تولید شده به آسانی در خیابان ریخته نشود و یا به غذای دام تبدیل نشود.

گزارش از پرویز بلوچیان رضوان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خدایا قسمت میدهیم به لطف و مهربانیت و تمام خوبان درگاهت شکر اندک ما را بپذیرو کفران نعمات خودرا به پای ما ننویس و تازه متوجه شده ام که کرونا چرا ؟