بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

شهید «حاج قاسم سلیمانی» نمونه بارزی از سربازی ولایتمدار است که با بصیرتش اثبات کرد، گوش به فرمان ولایت بودن، موجب جاودانگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، روز نهم دی ماه، روز بصیرت و  تجدید میثاق امت با ولایت است، بصیرت یک موضوع تکراری نیست،  بلکه جوهره، نماد و جلوه‌ای زیبا دارد که بسیار ثابت و قدیمی و از زمان حضرت آدم بوده است و تا قیام مهدی موعود نیز تداوم خواهد داشت، از سوی دیگر یکی از عوامل اصلی برای راهیابی به بهشت الهی نیز همین بصیرت است.

این بصیرت در هر زمان، هر حرکت و حادثه‌ای جلوه و نمادی خاص دارد، چه بسا مومنان و متدینینی در بخشی از زمان و مکان از این نعمت برخوردار باشند، اما همین اشخاص، زمان که عوض می‌شود و حوادث که متغیر می‌شود از بصیرت در آن‌ها خبری نیست.

شهدا و تداوم بصیرت فاطمی

راه شهدا در واقع تداوم همان بصیرت فاطمی است و ۱۹دی هم که پایان دهه بصیرت است، در حقیقت ختم بیان این درس‌ها و راهکاری برای اجرایی شدن این درس‌ها در طول سال است.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

حجت الاسلام سنجری نماینده ولی فقیه در تیپ سوم زرهی ذوالفقار نزسا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، روز نهم دی ماه را روز بصیرت و تجدید میثاق امت با ولایت عنوان کرد و بیان داشت: سردار دل ها "شهید حاج قاسم سلیمانی" سال‌ها با بصیرتش اثبات کرد که در مسیر ولایت آنچه که باعث جاودانگی و عاقبت بخیری می شود، گوش به فرمان ولایت بودن است.

او گفت: «شهید حاج قاسم سلیمانی» هم از مرز‌های جغرافیایی، هم از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی و هم از مرز‌های عقیدتی ما دفاع می‌کرد و از آنجایی که فتنه گران در سال ۸۸ شعار‌های ساختارشکنی می دادند، این شهید والامقام بیان داشت:" والله، والله، والله یکی از شئون عاقبت بخیری این است که انسان توجه به صحبت‌های این حکیم (که منظورشان رهبر معظم انقلاب اسلامی بود) گوش کند."

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

حجت الاسلام سنجری افزود: حضور حاج قاسم سلیمانی در عراق و سوریه علاوه بر دفاع برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و رساندن پیام ولایت جمهوری اسلامی ایران، این بود که هر جایی که صدای مظلوم شنیده می‌شود، آنجا حضور پیدا کنید.

او تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی با بصیرت خودش جنگ ۲۲ روزه و جنگ هشت روزه اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین را مدیریت کرد و اگر اتفاق دیگری می‌افتاد به تعبیر حضرت آقا اگر سال‌های دیگری حاج قاسم در قید حیات بودند من ایشان را از فرماندهی نیروی قدس بر نمی‌داشتم چرا که در کنار فرماندهی نظامی در مسیر فرماندهی رساندن نظام اسلامی به تمدن نوین اسلامی فعال و با بصیرت، این مسیر را به جلو می‌بردند.

نماینده ولی فقیه در تیپ سوم زرهی ذوالفقار نزسا بیان داشت: آنچه که از سردار دل‌ها به یادگار ماند (چه در زمان حیاتشان، چه بعد از شهادتشان که زبان زد خاص و عام شد، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در دوران بعد از جنگ تحمیلی، در جبهه مقاومت) که سبب بالندگی و عظمت سردار شهید سلیمانی شد، اخلاص وی بود.

بصیرت به تنهایی کافی نیست!

حجت الاسلام سنجری گفت: بصیرت موجب تشخیص حق از باطل است، اما بصیرت به تنهایی کافی نیست و باید در کنار بصیرت، مقاومت داشت.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

او با اعلام اینکه "حاج قاسم" در اوج بصیرت بود و جبهه مقاومت را پایه گذاری کرد، افزود: سردار سلیمانی جانانه حامی ولایت بود و بصیرت، مقاومت و ولایت پذیری را با هم داشت.

نماینده ولی فقیه تیپ ذوالفقار گفت: در یک تعبیر که عین روایت است " اگر کسی از خدا بترسد، خدا کاری خواهد کرد که همه چیز از او بترسد و اگر کسی از خدا نترسد، خدا کاری خواهد کرد که از همه چیز بترسد."

حجت الاسلام سنجری افزود: سردار دل‌ها خداترس، با اخلاص، اهل نماز شب، اهل ذکر‌ها و روضه‌های بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و سید الشهدا (ع) بود.

او تصریح کرد: خداوند متعال سردار دل‌ها را به اوج رساند، طوری که نام وی هرگز از زبان‌ها نمی‌افتد و کوچک و بزرگ عاشقش می‌شوند.

حجت الاسلام سنجری بیان داشت: بزرگان ما فرمودند: " اگر انسان برای خدا خودش را خالص کند و تقوای الهی داشته باشد، اگر تمام دنیا دست بکار شوند تا اسم او از قلب و زبان ها جاری نشود، این اتفاق نمی‌افتد بلکه خدای متعال کاری خواهد کرد که اسم و آوازه او بر قلب‌ها و افکار همه مردم قرار بگیرد و جنس سردار دل‌ها نوع تقوا، بصیرت و خداترسی بود که او را به این مقامات رساند.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

دیدگاه "حاج قاسم" در بحث برجام، دیدگاه رهبر معظم انقلاب بود

او افزود: سردار سپاه اسلام در باب برجام دیدگاه جداگانه‌ای نداشتند، دیدگاه وی دیدگاه رهبر معظم انقلاب بود و رهبر معظم انقلاب فرمودند:"به غرب و خصوصاً آمریکا اعتماد نکنید، آمریکا غیرقابل اعتماد است."

حجت الاسلام سنجری تصریح کرد: سردار دل‌ها گوشش به لبان مبارک رهبر معظم انقلاب بود و در هیچ مقطعی به خود این اجازه نمی‌داد، جدا تصمیم بگیرد و حرفی را بزند که خلاف رویه رهبر معظم انقلاب است.

نماینده ولی فقیه در تیپ سوم زرهی ذوالفقار نزسا بیان داشت: سردار دل‌ها بصیرتش بالا بود، طوری که از روزی که فتنه گران در سال ۸۸ در ایران شعار می‌دانند "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران"، شهید حاج قاسم سلیمانی ثابت‌کرد، هم غزه، هم لبنان مهم است و آنجایی که بنا باشد باید جانمان فدای ایران شود و این شهید والامقام در جایی می‌گوید: "جانم فدای شما مردم ایران" و این کار را هم کرد.

حجت الاسلام سنجری گفت: سردار دل‌ها چهل سال مبارزه را کنار نگذاشت و درسخت‌ترین شرایط جنگ، شب و روز نمی‌شناخت.

او افزود: در ساعت یک و نیم بامداد که اکثر مردم ایران خواب بودند، پیام شهادت سردار دل‌ها مخابره شد، و او با شهادتش این پیام را رساند که من قاسم سلیمانی، سرباز اسلام و ولایت ساعت ۱۲ امشب برای دفاع از انقلاب و تمامیت‌ ارضی بیدار هستم و این درسی باشد، برای آیندگان ما و اینکه مردم و مسئولین در حالت عادی توی روز‌های عادی زندگی نکند که دشمن شما را خواب کند.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

حجت الاسلام سنجری تصریح کرد: امام علی علیه السلام فرمودند: "آنجایی که امام خودش صدایش می‌زند، ولی خودش را به خواب بزند، زیر پوتین‌های دشمن از خواب بیدار می شود."

او بیان داشت: متاسفانه برخی از افراد بصیرت دارند، اما مقاومت ندارند و برخی دیگر بصیرت و مقاومت دارند، اما ولایت پذیر نیستند.

حجت الاسلام سنجری افزود: "حاج قاسم" در راه خدا اخلاص داشت و به پست و مقام های دنیایی اعتنایی نمی‌کرد و قطعاً بصیرت، مقاومت و ولایت پذیری حاج قاسم در راه اسلام و قرآن موجب ماندگاری او در دل تاریخ می‌شود.

«سردار سلیمانی»، نماد جریان مقاومت

محمود بابایی عضو هیئت علمی  دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: سردار سلیمانی به نوعی نماد جریان مقاومت شده است که این نشأت گرفته از مشی وی هست که به تعبیری مکتب سلیمانی نام گرفته است.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

او افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) سردار سلیمانی در مشی خودش به نوعی اعتقادی به این داشتند که در سیاست خارجه باید مبتنی بر اعتقاد و اقتدار و بر مبنای انجام عملیات در حیطه سیاست خارجه با دست پر باشیم، این مطلب را ما در مشی وی به طور واضح می‌بینیم.

بابایی تصریح کرد: به تعبیر دیگر می‌شود گفت، وی درک صحیح و فهم عمیقی از چینش بازیگران و فهم درستی از مفهوم قدرت در ارتباط بین المللی داشته و این را می‌فهمید که یک بازیگر برای اینکه بتواند بهتر نقش بازی کند و تأثیرگذارتر باشد باید خودش را همسان با قدرت‌های جهان بکند، (چه در بعد مادی، چه در بعد معنوی)، که این قدرتمند شدن و قوی شدن به نوعی کمک می‌کند به اینکه شما بتوانید منافع خودتان را تعریف کنید، درست و مستقل و به نوعی که منافع خودتان را پیگیری کنید و به آن‌ها برسید.

او بیان داشت: ما این را توی سیاست خارجه و ارتباطاتی که وی با مسئولین خارج از کشور یا گروه‌های خارج از کشور (چه دولتی چه غیر دولتی) داشت به طور واضح می دیدیم و دقیقاً عبارتی که می‌شود برای این موضوع به کار برد، این است که مبدأ یک نظریه و یک عملکرد جدی در جریان مقاومت بود.

بابایی گفت: وی به عنوان یک نماد محسوب می‌شود که ما به نوعی به این مسئله را توی نقطه‌های مختلف سیاست خارجه خودمان نیاز داریم و لازم است به آن بپردازیم، اگر در مسائل سیاست خارجه به نوعی مروری داشته باشیم و اتفاقاتی که رقم خورده را ببینیم، در جا‌هایی که ما مقتدرانه برخورد کرده ایم و در جا‌هایی که ما بر مبنای تئوری مقاومت نظام جمهوری اسلامی عمل کرده ایم که به نوعی مشی وی بوده است، خیلی جواب‌های بهتری گرفته ایم، منافعمان بهتر تامین شده است و توانسته ایم اهداف خودمان (چه اهداف کوتاه مدت و چه بلند مدت) را بهتر تامین کنیم.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

عضو هیئت علمی  دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: جا‌هایی که شاید به نوعی بشود گفت ما مقداری از جریان مقاومت فاصله گرفتیم از تفکر اقتدارگرایانه در بُعد معنوی و مادی فاصله گرفتیم، موجب شد نتوانیم به اهداف و منافعمان برسیم و از آن محروم شدیم.

بابایی تصریح کرد: زمانی که ما به طور خاص توانستیم به دستاورد‌های بزرگ در انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی ۲۰ درصد از تاسیسات هسته‌ای و پیشرفت در کشور خودمان دست پیدا کنیم، زمانی بود که ما جریان مقاومتی را در مشت خود جاری و ساری داشتیم.

او افزود: زمانی هم بود که منافع خودمان تحت تاثیر قرار گرفت و نتوانستیم آن را تامین کنیم، برای نمونه اتفاقاتی که در مذاکرات ما در 1 +5 افتاد و نهایتاً منجر به نگارش برجام شد.

بابایی بیان داشت: شاید بتوان گفت، منافع ما تحت تاثیر قرار گرفت و نتوانستیم منافع خودمان را تامین کنیم و بیشتر تحت تاثیر این بود که ما از مشی خودمان که ابداع جمهوری اسلامی بود و ما به نوعی سردار سلیمانی را نماد مان می‌دانیم، یعنی از مشی مقاومت، مقداری فاصله گرفتیم.

سردار سلیمانی یک مکتب بود

محمدعلی حیدر زاده مدیر روابط‌عمومی قرارگاه منطقه‌ای جنوبشرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در خصوص روحیه جهادی سردار دل ها همانطور که بزرگان گفتند، به ویژه در راس آن‌ها رهبر انقلاب اسلامی، «سردار سلیمانی» یک فرمانده، یک رزمنده و یک فرد نبود، بلکه وی یک مکتب بود و ما باید در همه ابعاد این مکتب را به قشر جوان جامعه معرفی کنیم، خصوصاً در بحث روحیه جهادی، نترس و شجاع بودند که کلید و رمز فرماندهی می‌تواند باشد.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

او افزود: مکتب سردار سلیمانی در بحث روحیه جهادی می‌تواند الگوی تمام عیار باشد برای فرماندهان و رزمندگان ما که از آن درس بگیرند و در جبهه‌های حق علیه باطل پیاده کنند.

حیدرزاده تصریح کرد: در خصوص بصیرت و ولایت پذیری اگر بخواهیم الگویی را برایش ترسیم کنیم، چه کسی بهتر و شاخص‌تر از «شهید سردارسلیمانی»  است.

سردار سلیمانی موفقیت و بقای جامعه اسلامی را در ولایت پذیری می‌دانست

او بیان داشت: در لحظه و آخر تمام نصیحت‌های این شهید والامقام و همه کلام و گفتارش به ولایت‌پذیری ختم می‌شد و همیشه نه تنها به افراد رزمنده و نظامی بلکه تمام آحاد جامعه را به ولایت‌پذیری توصیه می‌کرد و موفقیت و بقای جامعه اسلامی را در ولایت پذیری می‌دانست و در همه ابعاد الگو و اسوه بود.

مدیر روابط‌عمومی قرارگاه منطقه‌ای جنوبشرق نیروی زمینی ارتش، یکی از ویژگی‌های مهم سردار سلیمانی را مردم‌داری دانست و گفت: این شهید والامقام مردم را دوست داشت، او مردمی را تجربه کرد که در هشت سال دفاع مقدس از کشور در مقابل دشمن دفاع کردند و از فرزندان، جان و مال خود در این راه گذشتند.

"حاج قاسم" و پیگیری گونی نامه های مردمی

سردار حسنی آزاده سرافراز دوران جنگ تحملی نیز  با اعلام اینکه"شهید حاج‌قاسم سلیمانی" شدیداً مردم را دوست داشت و به آنها احترام می‌گذاشت، گفت: وی به گفته خودش هر بار که برای سرزدن به والدینش به کرمان سفر می کرد، حدود یک گونی از نامه های مردمی که به وی داده شده بود را پیگیری می کرد.

بصیرتی که «حاج قاسم» را در ولایت ذوب کرد

او افزود: به عقیده من، مردم دوستی، مهربانی، عاطفه و محبت شهید حاج قاسم سلیمانی نسبت به انسان‌ها، ده‌ها برابر شجاعتش بود و کارهایش مخلصانه برای خدا بود.

سردار حسنی تصریح کرد: وی مردم را بسیار دوست داشت و اعتقاد داشت، مردم روزی خواران خدا هستند و در حقیقت وی نیز موتور محرکه خدمت به مردم بود.

حرف آخر ...

آری "حاج قاسم" عزت را در تبعیت از ولی فقیه می دانست و همواره پیام و کلامش نیز همین بود، این شهید والامقام با دارا بودن بصیرت در عرصه ولایتمداری سر از پا نشناخت. آنچه، ولی میخواست و آنچه، ولی صلاح می‌دانست، سعادت را در همان می‌دید و امروز ولایتمداری از خصوصیات زیربنایی مکتب شهید سلیمانی محسوب می شود.

انتهای پیام/ب

گزارش از صدیقه حاتمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار