عاملی:

۲۴ درصد اختراعات ثبت شده بین المللی ایران در حوزه نانو است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۲۴ درصد اختراع‌های ثبت شده بین المللی در حوزه نانو، مربوط به ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد ارتباطات دانشگاه تهران درباره مصوبات جلسه ۸۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این جلسه بر اهمیت تمرکز روی کودکی  و آموزش‌هایی که کودکان ما باید در سنین ۳ تا ۶ سالگی  تحت نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک داشته باشند، تاکید شد.

او ادامه داد: امروز کشور‌های پیشرفته دنیا با هم در پوشش این دوره ۳ تا ۶ سالگی رقابت می‌کنند. برخی از کشور‌ها ۹۳ و برخی  تا ۱۰۰ درصد این دوره‌ها را پوشش می‌دهند. سرانه‌ای که برای این دوره‌ها هزینه می‌شود، بسیار قابل توجه است، برای مثال آلمان برای این گروه سنی سالانه ۱۴ هزار دلار هزینه می‌کند.

عاملی ترصح کرد: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار خواهد بود. مصوبه اصلی این جلسه مربوط به ستاد نانو بود و گزارشی را رئیس ستاد نانو ارائه کرد که حکایت از پیشرفت‌های بزرگی در حوزه نانو و فناوری است.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با قابل توجه بودن این پیشرفت‌ها ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز ما در سطوح مختلفی آموزش  دیده و با مفهوم نانو و فناوری آشنا هستند. در حوزه چاپ مقاله در سال ۲۰۰۱ رتبه ۵۷ جهان با ۲۲ مقاله را داشتیم و در سال ۲۰۱۹ به رتبه چهارم جهان با ۱۲ هزار مقاله وب آو ساینس (Web Of Science ) دست یافته ایم.  

ایران، جزو ۷ کشور تعیین استاندارد در سطح جهانی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در عرصه نانو در قلمرو‌های مختلف مثل سلامت، انرژی، کشاورزی مسائلی مثل مربوط به دارو و درمان‌های سرطان پیشرفت‌های زیادی کسب کرده ایم. در سال ۲۰۰۱ دو ثبت پتنت در سطح بین المللی داشته ایم اما امروز به سطح ۲۶۰ ثبت اختراع بین المللی رسیده ایم که ما را جزو ۷ کشور تعیین استاندارد در سطح جهانی قرار داده است.  

عاملی ادامه داد: استاندارد‌های این حوزه توسط ۷ کشور اول تعیین می‌شود بنابراین بدون تائید ایران، استاندارد‌های مربوط به نانو نمی‌تواند محقق شود. در حوزه ثبت اختراع، ۲۴ درصد اختراع‌های ثبت شده در حوزه نانو مربوط به ایران است. در این جلسه ماده واحده‌ای درباره ستاد نانو به تصویب رسید و ضوابط و مقررات مربوط به نانو که در قالب مقررات نانو باید تعیین تکلیف شود در اولین فرصت در ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی و تائید قرار می‌گیرد.  

او در پایان درباره تحریم مراکز آموزشی کشور گفت: جای تاسف دارد که به جای اینکه مراکز تولید خشونت و گروه‌های مهارب مثل داعش را تحریم کنند، دانشگاه مهمی مثل جامعه المصطفی را تحریم می‌کنند که کار این دانشگاه در سطح جهانی تاسیس مراکز آموزشی در علوم و معارف دینی است و هیچ نوع فعالیت غیر آموزشی ندارد. این نوع تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم و امدواریم جهانیان به این تحریم علمی واکنش نشان دهند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار