باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

اصلاح نژاد دامی با فناوری‌های نوین + فیلم

محققان اصفهانی در شرکت کشت و دام دانش بنیان با اجرای طرح‌های نوین ژنتیکی موفق به افزایش بهره وری دام، توسعه صنعت پرورش دام و جلوگیری از خروج ارز از کشور شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، پژوهشگران اصفهانی در شرکت فکا تنها عرضه کننده فرآورده‌های ژنتیکی _ جنین دام در ایران توانسته اند خصوصیات ژنتیک جمعیت دامی کشور را بهبود ببخشند. موفقیتی که حاصل برنامه راهبردی این شرکت در مطالعه و تحقیق برای تولید دانش فنی بومی و انتقال دانش فنی به واحد‌های بزرگ صنعتی برای تولید انبوه است.

اصلاح نژاد، گامی بلند برای رونق صنعت دامداری

جلیل نژاد مدیرعامل شرکت کشت و دام فکا در گفتگو با خبرنگارما با بیان اینکه این مجموعه وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است گفت: این شرکت با ۲۲ نیرو توانسته است سالیانه حدود ۲ هزار قطعه جنین تولید کند.

جلیل نژاد افزود: مجموعه فکا با ظرفیت ۶۵۰۰ دام مولد در وسعت حدود ۱۶۰ هکتار، درسه واحد مجزا فعالیت می‌کند که واحد اول ظرفیت بیش از ۴۲۰۰ راس دام مولد، واحد دوم ظرفیت ۲۲۰۰ راس دام و واحد سوم ظرفیت ۳۰۰۰ راس تلیسه را دارد.
 
اصلاح نژاد دامی با فناوری‌های نوین

او وارد کردن ۴۰۰ راس تلیسه نژاد جرسی از دانمارک را از اقدامات نو آورانه شرکت فکا بیان کرد و ادامه داد: نژاد جرسی گاو‌هایی با جثه کوچک‌تر و بازدهی بیشتر و راه حلی برای غلبه بر چالش‌های اقتصادی و تولید پایدار در صنعت گاو شیری در سراسر دنیاست.

مدیرعامل شرکت کشت و دام فکا افزود: ضریب تبدیل و بهره وری مناسب، شیر مغذی با کیفیت تر، عمر اقتصادی طولانی، مصرف کمتر منابع طبیعی، رد پای کربنی کمتر در محیط و سازگاری با اقلیم از جمله تنش‌های گرمایی از مزایای نژاد جرسی است.
 
تولید جنین باروش‌های نوین در آزمایشگاه فکا
 
نیما صادقی دامپزشک شرکت کشت و دام فکا در گفتگو با خبرنگارما در خصوص فعالیت‌های آزمایشگاهی در این مجموعه گفت: از سال ۹۱ جنین‌ها در این شرکت با تکنیک IVF تولید و به دام‌های گیرنده منتقل می‌شوند.

 صادقی با بیان اینکه با کمک این روش سالیانه ۱۵۰۰ گوساله متولد می‌شود افزود: مجموعه فکا ظرفیت ۱۰۰۰۰ تولد به این روش را دارد و به طور میانگین سالیانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید جنین داریم که در صورت تقاضای بازار، این میزان به ۳ تا ۴ برابر نیز قابل افزایش است.
 
اصلاح نژاد دامی با فناوری‌های نوین

او در تشریح روش IVF گفت: در این آزمایشگاه ها، تخمک را از دام ماده می‌گیرند و در محیط آزمایشگاه با اسپرم ترکیب می‌کنند و حدود یک هفته زمان می‌برد تا وارد مرحله بلاستوسیست شود.

دامپزشک شرکت کشت و دام فکا گفت: پس از آن امکان فریز جنین با مایع ازت مایع نیز وجود دارد که محدودیت زمانی برای نگهداری جنین را از بین می‌برد، بیشترین زمان فریز کردن جنین در این مجموعه ۴ سال بوده که پس از آن تولد موفقی را داشته ایم.
 
صادقی ادامه داد: در حالت عادی یک گاو ۳ یا ۴ بار می‌تواند زایمان داشته باشد، اما با این روش از گاو‌هایی با نژاد برتر ۶۰ تا ۷۰ جنین گوساله تولید و به گاو‌هایی با نژاد ضعیف منتقل می‌شود سپس گوساله‌هایی با ریخته ژنی شبیه به دامی که از آن تخمک گیری شده متولد می‌شوند.

او افزود: طراحی محیط‌های کشت، تکنیک برداشت تخمک و انجماد جنین با روش‌های علمی در این شرکت اجرا شده و فکا شکل دانش بنیان به خود گرفته که جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه تولید جنین را در پی داشته است.
 
اصلاح نژاد دامی با فناوری‌های نوین


  ازتولید شیر تا عرضه نژاد‌های دامی ممتاز

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت کشت و دام فکا در گفتگو با خبرنگار ما،  یکی از سیاست‌های شرکت فکا را توسعه واحد‌های دامی نوین در مناطق مستعد کشور دانست و گفت: یکی از مهمترین طرح‌ها ایجاد گاو داری با ۳۰۰۰ راس مولد در منطقه ماکو است.

نادری اضافه کرد: احداث این واحد با نام ارس دام آرشام از ابتدای سال، شروع شده و در اواسط سال همزمان با ادامه ساخت و ساز انتقال دام صورت گرفته است.

او افزود: سعی ما بر این است که در سایر مناطق مستعد کشور نیز طرح‌های دیگری توسعه یابند که منجر به اشتغال زایی در سراسر کشور شود.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت کشت و دام فکا گفت: تولید روزانه بیش از ۱۰ تن شیر خام از نژاد‌های جرسی و هلشتاین، عرضه بیش از ۱۰۰۰ راس تلیسه آبستن به بازار و فروش انواع جنین‌های آزمایشگاهی با ویژگی‌های ژنتیکی و شجره‌های بسیار ممتاز از دیگر فعالیت‌های مجموعه فکاست.

نادری ادامه داد: تولید بیش از ۲۵۰۰ راس گوساله نر از انواع نژاد‌ها و عرضه گوساله‌های نر ممتاز با ارزش اصلاحی بالا به سراسر کشور هم در این مجموعه با موفقیت انجام شده است.

تولید محصولات دامی با کیفیت، استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه تولید مثل و اصلاح نژاد دام و گسترش تولید در مناطق با اقلیم معتدل کشور با بهره گیری از محصولات ژنی شرکت فکا اهدافی است که با جدیت دنبال می‌شود.
 

گزارش از معصومه اکبری
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.