در پیچ و خم تامین اعتبار / وضعیت راه‌های روستایی خراسان جنوبی وخیم است

علی رغم تمام تلاش‌هایی که در زمینه حل مشکلات راههای روستایی انجام شده، اما همچنان گلایه مندی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، وضعیت آسفالت راه‌های روستایی دیگر قابل قبول و حتی قابل تحمل نیست، چاله‌هایی به وجود آمده که پدر جلو بندی خودرو‌ها را در آورده و باعث ساییدگی لاستیک‌ها شده است؛ با این وضعیت گرانی لاستیک و هزینه‌های تعمیر خودرو مگر می‌شود دل به جاده‌های پر از چاله، فرورفتگی و شکستگی زد؟

این‌ها تنها گوشه کناری از گله مندی مردم خراسان جنوبی است ، حوادث تاسف باری در این راه‌ها رقم خورده و چه داغ‌ها که بر دل مردم نهاده شده ، مطالبه آن‌ها به حق و به جا است کاش به جای مرهم نهادن بر آسفالت‌های تخریب شده ، فکری اساسی برای آن‌ها اندیشیده و روکشی مناسب انجام شود.

در پیچ و خم تامین اعتبار / وضعیت راه‌های روستایی استان وخیم است

جاده روستای شیخان بخش مرکزی بیرجند نیزمناسب تردد نیست و باعث به وجود آمدن سوانحی شده است که متاسفانه منجر به فوت یک نفرشد.

آسفالت راه‌های روستایی منصور آباد، قهستان، میر علی، القورات، عربخانه و سایرروستا‌ها در استان نیز دچار فرسودگی شده است.

وعده‌های برزمین مانده/ عود زخم‌های آسفالت محور گرموک بعد از هر بارندگی

اکبری یکی از اهالی روستا‌های گرموک و نیستان از توابع دهستان القورات گفت: با گذشت چندین سال از آغاز عملیات زیرسازی محور گرموک و نیستان، اما این عملیات هنوز که هنوز است به سرانجام نرسیده است.

او افزود: این محور هرساله به دلیل جاری شدن روان آب‌ها تخریب می‌شود.

اکبری بیان کرد:جای بسی تامل است که چرا این همه هزینه بیت المال خرج شده، اما نیمه کاره رها می‌شود.

در پیچ و خم تامین اعتبار / وضعیت راه‌های روستایی استان وخیم است

یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: به نظر می‌رسد هزینه جابجایی وسایل راهداری بیشتر از هزینه ی آسفالت چاله هایی است که در این محور پر می شود.

او با اشاره به پیگیری‌های مکرری که از طریق بخشداری – شورای بخش و سازمان راهدار‌ی و حمل و نقل جاده‌ای استان انجام شد، ادامه داد: چند ماهی است که این محور به حال خود رها شده و هیچ خبری نیست ، اخیرا عملیات خاک ریزی انجام و یک بدنه جاده نیز خاکریزی شده است.

در پیچ و خم تامین اعتبار / وضعیت راه‌های روستایی استان وخیم است

با توجه به تردد‌های زیاد، جاده بسیار خراب شده و با خاکریزی‌ها یک طرف جاده  ، وقوع هر نوع حادثه دور از انتظار نیست.

آیا باید حتما اتفاقی بیافتد که متولیان این عملیات دست به کار شوند؟ اهالی این منطقه خواهان رسیدگی سریع به علت تاخیر پرونده هستند

اعتباراتی که حتی برای پر کردن چاله راه‌های روستایی کافی نیست!

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی پاسخ می‌دهد: با توجه به وسعت استان و راه‌های روستایی ایجاده شده، هزینه روکش آسفالت اعتبارزیادی را می‌طلبد و همین موضوع محدودیت‌هایی را برای اجرایی کردن عملیات ترمیم ایجاد کرده است.

او افزود: یکی دیگر از علت‌های تخریب جاده‌های روستایی استان وقوع بارندگی‌های دوسال اخیر بعد از ۱۸ سال خشکسالی بوده است.


بیشتر بخوانید


جلال زاده با اشاره به اینکه نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی امسال به عهده راهداری واگذار شده است، بیان کرد: توسعه راه‌های روستایی برای روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در اولویت قرار گرفته است، اما به دلیل محدودیت اعتبار دست و بال ما برای تسهیل اجرای پروژه‌ها بسته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روکش هر کیلومتر آسفالت ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، ادامه داد: بالغ بر ۹۰۰ روستا در استان داریم که از این تعداد، ۸۴۰ روستا دارای جاده آسفالته هستند و اگر بخواهیم تمامی این محور‌ها را روکش آسفالت کنیم هزینه هنگفتی را باید بپردازیم.

در پیچ و خم تامین اعتبار / وضعیت راه‌های روستایی استان وخیم است

او در خصوص جاده روستای میرعلی عنوان کرد : ترمیم و روکش آسفالت این محور در دستور کار راهداری قرار گرفته و مطالعات میدانی آن توسط کارشناس انجام شده است که در صورت تامین اعتبار این پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم به اتمام خواهیم رساند.

جلال زاده اظهار کرد: عملیات بهسازی ورودی روستا‌ها نیز برعهده دهیاری‌ها است و راهداری حق ورود در این حوزه را ندارد، اما در زمینه نگهداری از این پروژه‌ها با دهیاران همکاری‌های لازم را داریم.

جان زخمی آسفالت محور های روستایی استان مرهم می طلبد

طول عمر مفید آسفالت راه‌های روستایی ۵ سال است که بعد از آن نیاز به مرمت و ترمیم دارد.

اوایل امسال بود که ساخت راه‌های روستایی، آسفالت و و روکش آسفالت این راه‌ها از راه و شهرسازی به اداره کل راهداری واگذار شد. در این مدت جاده ۹ روستای استان به طول ۶۴ کیلومترآسفالت شده است.

در پیچ و خم تامین اعتبار / وضعیت راه‌های روستایی استان وخیم است

مسئولان راهداری می‌گویند در موضوع روکش و ترمیم آسفالت محور‌های روستائی تاکنون هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است. ردیف بودجه احداث راه‌های روستایی از ملی به استانی تغییر کرده است که به نظر می‌رسد با اعتبارات قطره چکانی استانی هم سال‌ها باید در انتظار ماند.

چاره کار، پیگیری متولیان امر برای افزایش بودجه‌های استانی و ملی و تخصیص به موقع آنهاست، چرا که با اعتبارات ناچیز کنونی، هرگونه تاخیر در اختصاص بودجه می‌تواند میزان تخریب آسفالت‌ها را بیشتر کند.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار