عاملی:

انجام فعالیت بین المللی به معنای تمرکز بر زبان انگلیسی نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأکید بر لزوم انجام فعالیت بین المللی صرفاً به معنای تمرکز بر زبان انگلیسی نیست.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اهمیت دادن به حلقه فرهنگ و تمدنی اسلام و ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: متأسفانه به سبب سلطه فکری اروپای مرکزی و استثناگرایی آمریکایی دچار مشکلات بزرگی شده ایم. این نگاه به دنبال غربی سازی جهان بر مبنای مدل‌های فکری اروپایی و آمریکائی و عدم توجه به استقلال فکری، تمدنی و فرهنگی سایر ملل است.

عاملی ادامه داد: اساساً در نگاه اروپا مرکزی، آغاز و پایان تمدن بر محور غرب قرار دارد. این در حالی است که رشد ناقص و پیشرفت‌های بی تناسب منشاء مشکلات بزرگی در در درون جامعه غرب و بیرون جامعه غرب شده است که در نوع روابط انسانی، افزایش بی رویه طلاق، ناپایداری خانواده و افزایش خانواده‌های تک سرپرست، مصرف الکل و مواد مخدر، تبعیض اجتماعی و نابرابری بهره مندی از منابع عمومی و بسیاری از آسیب‌های دیگر بروز پیدا کرده است. مدرن‌سازی جهان بر مبنای تفکر سلطه آمیز اروپا محوری و آمریکا مرکزی، سایر نقاط جهان را اول دچار رشد‌های کاریکاتوری و ناهمگن کرده است و ثانیا آسیب‌های جهان غرب را به جهان شرق انتقال داده و نابسامانی‌های زیادی را بصورت تصنعی وارد زندگی آن‌ها کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: بر این مبنا، ما هم باید به مبدا توجه داشته باشیم و هم به مقصد، لذا یکی از وظایف سنگین کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تقویت حوزه فعالیت‌های بین المللی در حوزه تمدنی است.

او با تأکید بر این نکته که ما هم اکنون در فضایی کاملاً جهانی شده مشغول به فعالیت هستیم، تصریح کرد: جهان کنونی به گونه‌ای در ارتباط هماهنگ قرار گرفته است که پدیده‌ای تحت عنوان " هم زمانی پدیده ها" بوجود آورده و بر خلاف گذشته که مسافات عامل فاصله انداختن بین فرهنگ‌ها بود، صنعت همزمان ارتباطات در هم طنیدگی فرهنگ را موجب شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تأکید بر لزوم انجام فعالیت بین المللی صرفاً به معنای تمرکز بر زبان انگلیسی نیست و باید پرسید در کنار تولید محتوای انگلیسی به چه میزان در تولید محتوای تمدنی در حیطه زبان عربی، اسپانیولی و سایر زبان‌های بین المللی اقدام کرده‌ایم؟.

او گفت: لازم است ظرفیت موجود کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به عنوان حلقه‌ای فکری در سطح ملی و بین المللی فعال باشد.

عاملی ادامه داد: ما در بحث تمدنی نوعی نگاه پررنگ به گذشته داریم که میراث بسیار عمیقی را به همراه دارد اما یک نگاه به آینده نیز باید داشته باشیم که یکی از مظاهر آن قراردادن انقلاب اسلامی و مظاهر تمدنی آن به عنوان یکی از دوران‌های فاخر تمدنی در جهان اسلام است.

او افزود: پایه‌های فناوری‌های نو مبتنی بر الگوریتم است و الگوریتم نیز مدیون تلاش‌های دانشمند برجسته اسلام و ایران یعنی خوارزمی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: از آنجا که الگوریتم‌ها مبنای رقومی (Numerical) دارند، در بعد رقومی است که تبدیل به الگوریتم شده فرآیند و مدل ایجاد می‌کنند.

الگوریتم موجود زنده تمدن است

او با تأکید بر این که الگوریتم موجود زنده، تمدن است، گفت: الگوریتم توانسته است حیات زنده محسوس بشری را تبدیل به حیات زنده ثانویه‌ای کند که در بستر رقومی معنا پیدا می‌کند؛ بنابراین تمدن در فضای دوم بعد ساختنی دارد که آثار شدنی و ناخودآگاهی را در جهان اول و زندگی طبیعی ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای آن که هویت تمدنی ما در مواجهه با سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بتواند به حیاط خود ادامه دهد بایستی به مسیر تطور و کمال توجه کرد و البته بدون داشتن یک نظام معرفتی روشن و اثر گذار در تعامل با سایر فرهنگ و تمدنی‌ها ممکن است جوامع به سمت هرج و مرج فرهنگی حرکت کنند که بسیار خسارت بار است.

عاملی تصریح کرد: گریز از امر فرهنگی و تمدنی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید بدان توجه شود.

زبان گفتگوی مشترک با نسل جدید بسیار ضعیف شده است

او افزود: متأسفانه شاهد این هستیم که زبان گفتگوی مشترک با نسل جدید بسیار ضعیف شده است و شاهد فاصله افتادن بین ارزش‌های والای زندگی که برخواسته از تعالیم دینی است و به نوعی تکیه بر میراث الهی و تمدنی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه بر نسل جدید بیان کرد: شالوده شخصیت فکری و دینی و فرهنگی جامعه در دوران کودکی ساخته می‌شود. کشوری مثل آلمان نه دهم درصد از GDP خودش را به امر آموزش مربوط به ۶ سال اول کودکی اختصاص داده به طور سرانه ۱۴۰۰۰ دلار برای این گروه سنی هزینه می‌کند و یا ترکیه به طور سرانه برای گروه ۳ الی ۶ سال ۵۲۰۰ دلار هزینه می‌کند، در حالی که سرمایه گذاری برای این گروه سنی در کشور ما بسیار ناچیز است. به جای هزینه کردن برای آسیب‌های اجتماعی، مناسب است برای دوره معصومانه و پر از ظرفیت دوره کودکی هزینه کنیم.

عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) توضیح داد: شایسته است کمیته فرهنگ و تمدن نقطه هدف که استقرار تمدن نوین اسلامی است را در مأموریت‌های خود لحاظ کند و شاخص هایی، چون عدالت فراگیر، برکت پیدا کردن طبیعت، امنیت، احترام متقابل و... با نگاه به محور‌های فرهنگ و تمدنی اسلامی و ایرانی در طرح‌های پژوهشی کمیته لحاظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار