سردار جلالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم ساخت آزمایشگاه‌های سطح ۳ و ۴ در کشور / آزمایشگاه‌های سطح ۳ چه کاربردی دارند؟

سردار جلالی درباره جزئیات ساخت آزمایشگاه‌های سطح ۳ در کشور توضیحاتی را ارائه داد.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آزمایشگاه‌ها یکی از ابزار‌های بسیار مهم دفاع بیولوژیک هستند برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم چه ویروس، میکروب و یا باکتری در سیستم به کارگیری شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: همچنین برای اینکه بتوانیم دست ساز بودن یا نبودن و همچین تغییراتی که در ویروس و... وجود دارد را تشخیص دهیم و در عین حال پرسنل تخصصی نیز آسیبی در طی این فرایند نبینند، نیازمند آزمایشگاه‌هایی با دقت و ایمنی بالا هستیم.

وی گفت: آزمایشگاه‌ها در دنیا به ۴ سطح ۱، ۲، ۳ و۴ دسته بندی می‌شوند و در سطح ۴، آزمایشگر باید به شکل فضا نورد باشد و در آزمایشگاه حالت خلا وجود داشته باشد. ساخت آزمایشگاه سطح ۴ از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: آزمایشگاه سطح ۳ نیز ایمنی بسیار بالایی دارد و ما آزمایشگاه‌های سطح ۳ در بخش‌های مختلف کشور نداشتیم که این امر یک نقص بزرگ بود.

راه‌اندازی ۲ آزمایشگاه سطح ۳ در کشور

وی ادامه داد: از مدت‌ها پیش، پروژه‌ای بین سازمان پدافند غیر عامل و سازمان سپند وزارت دفاع تعریف شد و خوشبختانه با استفاده از تجربیات جهانی موفق شدیم چند نمونه آزمایشگاه سطح ۳ ساخته شود. نمونه‌های اول با بازدید، سختگیری و کنترل دقیق و بیشتری ساخته شد و نمونه‌های بعدی سریع‌تر آماده شدند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا موفق شدیم بعد از گذراندن تست‌های زیاد، اولین آزمایشگاه سطح ۳ را در اختیار مرکز پاستور قرار دهیم.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه دوم سطح ۳ ساخته شده نیز در اختیار مرکز رازی قرار گرفت گفت: خوشبختانه تکنولوژی، دانش و تخصص ساخت آزمایشگاه‌های سطح ۳ توسط مرکز سپند و با پیگیری‌ها و دقت شهید فخری زاده و همکارانشان انجام شد و امیدوارم این راه ادامه دار باشد تا نیاز کشور در این زمینه به صورت کامل رفع شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار