باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

داغی که هنوز باقی است/ پرواز دریانوردان سانچی ۳ ساله شد

حادثه سانچی یکی از تلخ‌ترین حوادث سال ۹۶ بود که هنوز بعد از گذشت سه سال همچنان برای بسیاری از مردم غم‌انگیز است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سه سال از حادثه تاسف انگیز سانچی می‌گذرد حادثه‌ای که شاید برای خیلی از مردم به عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث در آن سال به شمار می‌رود، حادثه‌ای که هنوز بعد از گذشت سه سال داغ آن برای بسیاری از دریا نوردان تازه است.

حادثه سانچی مربوط به تصادف ۲ کشتی در آب‌های چین بود که در روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ (۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸) ام‌تی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی فوق‌ سریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد.

نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می‌کرد. در مقابل کشتی کریستال صدمه اساسی ندید و تمام سرنشینان آن از این حادثه جان سالم به در بردند.

پس از این حادثه رئیس‌جمهور ایران دستور تشکیل کمیته ویژه رسیدگیِ حادثهٔ نفتکشِ سانچی را صادر کرد که ریاست آن به عهده علی ربیعی وزیر کار وقت بود و او برای پیگیری وضعیت این کشتی به چین سفر کرد. گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران نیز به محل حادثه اعزام شدند.

به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانواده‌های داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شد.

غرق‌شدن کامل کشتی سانچی

در ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) یک تیم چینی توانست وارد نفتکش سانچی شود و در جریان جستجوی انجام شده جعبه سیاه نفت‌کش سانچی پیدا شد. این جعبه سیاه به بندر شانگهای منتقل شد.

روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ (۱۴ ژانویه ۲۰۱۸) ساعت ۱۵ به وقت چین (۱۰:۳۰ صبح به وقت ایران) تیم جستجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتش‌سوزی به‌طور کامل غرق شد.


بیشتر بخوانید


چند روز بعد از بررسی‌های کامل تمامی جوانب این حادثه و بررسی جعبه سیاه، نادر پسنده مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و رییس هیات ایرانی رسیدگی به سانحه در نشست خبری جوانب مختلف تصادم نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال را بررسی کرد و گفت: طبق ارزیابی‌های فنی، فله‌بر کریستال عامل وقوع سانحه برخورد بین دوکشتی شناخته شده است. بر این اساس تغییر مسیر کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شد و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت، این برخورد رخ نمی‌داد. این مطلب مورد تایید ایران، پاناما و بنگلادش است.

او تصریح کرد: این سانحه در ۱۵ دی‌ماه ۹۶ رخ داد و طی آن ۳۲ خدمه نفتکش سانچی جان باختند. روند رسیدگی طبق معاهده‌نامه سولاس انجام شد. بدین جهت نمایندگان تمام کشور‌های در حال درگیر حق داشتند در کمیته بررسی سانحه حضور پیدا کنند. کشور‌های ایران، بنگلادش، پاناما، هنگ‌کنگ و چین در این حادثه درگیر بودند.

گفتنی است، نفتکش «سانچی» حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی و معادل حدود یک میلیون بشکه نفت بود.

شایعاتی درباره زنده ماندن سرنشینان سانچی

هنوز بعد از گذشت سه سال از حادثه دلخراش غرق شدن سانچی تعدادی از خانواده‌های سرنشینان این کشتی معتقدند که آن‌ها زنده هستند و گروگان گرفته شده‌اند، اما سازمان بنادر و دریا نوردی به ما اعلام کرده که به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و نباید به این شایعه‌ها توجه کرد چراکه بعد از گذشت چندین روز جستجو توسط تیم‌های مختلف عملیات نجات ایران و چین به طور قطع تمامی سرنشینان به دلیل اشتعال بسیار شدید و انفجار‌های پی‌درپی کشته شده‌اند.

روز گذشته (سه‌شنبه) سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: «در سومین سالگرد وقوع سانحه ناگوار و دلخراش کشتی نفتکش سانچی، به روح بلند درگذشتگان دریادل این حادثه ادای احترام می‌کنیم و ضمن ارج نهادن به تلاش‌ها و ایثارگری‌های دریانوردان زحمتکش و فداکار، از خداوند منان برای شهدای دریاخفته سانچی، مأوا در بهشت برین و برای بازماندگان و جامعه بزرگ دریایی کشور، عزت و سربلندی و سلامتی خواهانیم.»

حادثه سانچی به عنوان یکی از غم انگیز‌ترین حوادث در کشور به شمار می‌رود که هنوز داغ آن بردل بسیاری از مردم به ویژه دریانوردان باقی مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
خسارت كشتي و ديه سرنشيناش چي شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
به فکر زنده ها باشین
آخرین اخبار