تولید فیلتر‌های حامی محیط زیست برای کارخانه‌های صنعتی

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار در کشور، فیلتر‌هایی را تولید کردیم که در کاهش آلودگی هوا موثر هستند.

امیرحسین تقوی، مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فیلتر‌هایی که به دست این شرکت تولید می‌شود، فیلتر کارخانه‌های صنعتی است که مقداری از آلودگی‌هایی که در شهر‌های صنعتی بزرگ به وجود می‌آید را کاهش می‌دهد و برای محیط زیست موثر است.

تقوی افزود: یکی از این دستگاه‌هایی که از انتشار آلودگی‌های صنعتی به محیط زیست جلوگیری می‌کنند، دستگاه‌های غبارگیر صنعتی یا بگ فیلتر هستند که در قسمت‌های مختلف کارخانجات صنعتی نصب می‌شوند و کار اصلیشان  جمع آوری ذراتی است که در پروسه تولید صنعت بوجود می‌آید.

او ادامه داد: داخل این دستگاه‌ها تعدادی فیلتر وجود دارد که وظیفه اصلی فیلتراسیون را برعهده دارند و باعث عدم ورود آلودگی‌ها به محیط زیست می‌شوند و طول عمر معینی نسبت به صنعت مربوطه را دارند و  زمانی که اشباع می‌شوند، باید تعویض شوند.

مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور بیان کرد: این شرکت نانویی، فیلتر‌هایی را تولید می‌کند که به واسطه نانو الیافی که دارد، آلودگی را جذب می‌کند؛ براین اساس نسبت به فیلترهای عادی  که میکرونی هستند راندمان بسیار بالاتر و جذب ذرات بیشتری دارند.

تقوی تصریح کرد: شرکت نانو فناوران خاور این فیلتر‌ها را برای اولین بار در کشور تولید کرده و تنها تولید کننده فیلتر‌های غبارگیر‌ صنعتی در ایران است. در چند شرکت دیگر، نانو فیلتر‌های صنعتی که در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولید می‌شود؛ این نوع فیلتر‌ها نسبت به نمونه خارجی آن تا بیش از ۳۰ درصد ارزان‌تر است، زیرا هم تکنولوژی و هم مواد اولیه آن بومی بوده و به دست جوانان ایرانی ساخته شده است.

او ادامه داد: شرکت نانو فناوران خاور، برای تولید محصولات خود گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو کشور و پروانه بهره برداری تولید را نیز دریافت کرده است.

این فعال فناور افزود: زمانی که ذرات آلودگی هوا تغییر می‌کند و به ذرات زیر ۲.۵ PM و زیر PM۱۰ می‌رسد شاخص آلودگی هوا نیز به ۱۸۷ رسیده و در شهر‌های بزرگ از شاخص ۲۰۰ هم عبور می‌کند. در کارخانجات صنعتی که از میکرو فیلتر استفاده می‌شود،  توانایی جدا سازی ذرات زیر ۱۰ میکرون وجود ندارد، در نتیجه  قسمتی از این ذرات وارد محیط زیست می‌شود اما با استفاده از نانو فیلتر‌ها به واسطه جذب ذرات نانو متری این آلودگی‌ها به صفر می‌رسد.

او با اشاره به عملکرد فیلتر‌ها گفت: فیلتر‌ها دارای حفره هایی هستند، زمانی که ذرات به این حفره‌ها می‌رسند در پشت فیلتر گرفتار می شوند و یا سایز ذرات طوری است که در عمق فیلتر، گیر کرده و به اصطلاح آن حفره را می‌بندد و باعث اشباع شدن فیلتر می‌شود؛ با استفاده از نانو الیاف و ایجاد حفره های نانویی، مشکل دیر اشباع شدن را حل کردیم که این به افزایش طول عمر فیلتر کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور افزود: زمانی که از نانوالیاف استفاده می‌کنیم، حفره‌هایی با سایز‌های بسیار ریز در حد چند صد نانو متر ایجاد می‌شود، براین اساس کوچکترین ذرات هم از این فیلتر‌ها عبور نمی‌کنند. با استفاده از این تکنولوژی به محیط زیست وهوای شهر‌ها آسیبی وارد نمی‌شود.

او با اشاره به تجاری سازی این فیلتر‌ها گفت: قبل از اولین مرحله تولید این فیلترها، نمونه‌ای از نانو فیلتر‌ها را تولید کردیم. همزمان با تست شدن در صنعت در آزمایشگاه‌های مرتبط هم مورد تست قرار گرفت. هر محصولی را که با عنوان محصول نانویی تولید می‌کنیم قبل از ورد به بازار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تقوی با اشاره به موانع تولید این محصول گفت: با اوضاع اقتصاد فعلی، زمانی که برای تعویض فیلتر اقدام می‌کنند تا زمان تعویض آن محصول اقدامی نمی‌کنند، زیرا با کمبود بودجه نمی‌توانند کارخانه را برای تعویض فیلتر تعطیل کنند.

مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور یادآوری کرد: مشکلات زیادی مانند، افزایش قیمت مواد اولیه به صورت روزانه، عدم ثبات اقتصادی و مشکلات ناشی از نقدینگی و سرمایه در گردش و واردات بی رویه همه این مشکلات دست به دست هم داده اند تا تولید این محصول مهم و مفید در کشور بسیار سخت شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.