تجلیل از برگزیدگان جشنواره ابوذر در استان قزوین

۳۴ فعال رسانه‌ای برتر در پنجمین دوره از جشنواره ابوذر استان قزوین تجلیل شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، کشاورز مسئول بسیج رسانه استان گفت: در پنجمین دوره از جشنواره ابوذر استان ۵۴۹ اثر از ۱۴۰ خبرنگار و فعال فرهنگی و رسانه‌ای به دبیرخانه ارسال شد که آثار ۳۴ نفر برگزیده و امروز از آن‌ها قدردانی شد.

کشاورز افزود: این جشنواره  امسال با گرامیداشت نام و یاد شهید حمیدرضا کشاورز مرآت برگزار شد.

وی اضافه کرد: پنجمین جشنواره در محور‌های مختلف شامل جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، بصیرت و دشمن شناسی، کرونا و کمک مؤمنانه، چهل‌سالگی دفاع مقدس، دست آوررد‌های انقلاب اسلامی، بسیج و حوزه‌های اقدام، امید آفرینی، مبارزه با تروریسم و خروج آمریکا از منطقه، مسائل صنفی خبرنگاران و اصحاب رسانه، عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری، نقش مشارکت‌های عمومی در ارتقاء امنیت اجتماعی، فرهنگ شهرنشینی و حقوق شهروندی برگزار شد.

رسانه در عصر نوین به مهمترین شاکله اقتدار تبدیل شده است


سید نظام الدین موسوی، رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قزوین گفت: مهم‌ترین ویژگی جشنواره ابوذر این است که طیف‌های مختلف رسانه‌ای را در بر می‌گیرد و از تمامی سلیقه‌های سیاسی و رسانه‌ای در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا شاکله اصلی اقتدار را از رسانه می‌گیرد، افزود: البته دیگر سرچشمه‌های اقتدار مانند عرصه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژی و فرهنگی در دنیا هم فعال، موثر و پویا هستند، ولی رسانه در عصر نوین تبدیل به مهم‌ترین شاکله اقتدار تبدیل شده است و روز به روز تاثیرگذاری آن در دنیا افزایش پیدا می‌کند.

موسوی گفت: اگر کشوری از این فناوری و قدرت برخوردار نباشد حتی اگر از سایر منابع قدرت و اقتدار برخوردار باشد نمی‌تواند جایگاه خود را تثبیت کند و در روند حکومت داری خود با مشکل روبه رو می‌شود.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز تحولات امور بین الملل و شناخت از مهم‌ترین تحولات سایر کشور از دریچه رسانه محقق می‌شود و دولتی که قدرت برخورداری و توان استفاده بهینه از رسانه را داشته باشد می‌تواند واقعیت دنیا و جهان را براساس اهداف خود نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه در تحولات اخیر آمریکا به لحاظ رسانه‌ای به نظر می‌رسد ضعیف عمل کرده ایم چرا که روی کار آمدن پدیده ترامپ محصول کار رسانه‌ای بود، افزود: ترامپ یک عنصر قمار باز، دلال و فعال رسانه‌ای بود و از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و با میلیون‌ها دنبال کننده در فضای مجازی برای خود در افکار عمومی جایگاهی پیدا کرد.

موسوی تصریح کرد: آنچه که افکار عمومی را در انتخابات آمریکا در سال اخیر شکل داد هم رسانه و فضای مجازی بود که در نهایت رسانه‌ها اتفاقات پیش روی آمریکا را پیش بینی و تحلیل می‌کردند.

وی افزود: در نهایت هم با خاموش کردن تریبون‌های مربوط به ترامپ و هواداران وی جریان ترامپ را خاموش کرده و اجازه ندادند که حاکمیت آمریکا با خطر رو به رو شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حاکمیت‌ها و هسته‌های مرکزی قدرت در دنیا با ابزار رسانه بسیاری از اقدامات مختلف را انجام می‌دهند و برای مخدوش نشدن تصویر آمریکا در دنیا حتی صفحه رئیس جمهور آن کشور را مسدود می‌کنند.

رییس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مشابه این اتفاقات در کشور‌های دنیا اتفاق می‌افتاد آمریکایی‌ها حاکمیت آن کشور را زیر سوال می‌برند.

به گفته موسوی، اتفاقاتی که در آمریکا رخ داد همان موضوعاتی بود که دشمنان در سال ۸۸ در جمهوری اسلامی به وجود آورده بود، ولی در آن زمان آمریکایی‌ها انواع و اقسام مداخله‌ها در کشور به وجود آوردند.

وی با اشاره به اینکه برای اقتدار هر چه بیشتر کشور چاره‌ای به جز ورود به عرصه رسانه نداریم، افزود: با وجود اینکه رسانه، فرهنگ و اقناع افکار عمومی جزو مطالبات جدی مقام معظم رهبری بوده، ولی در واقعیت به جز حرکت‌های خودجوش انقلابی، بسیجی و مردمی شکل گرفته اقدام اساسی در این زمینه به وجود نیامده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در بسیاری از دستگاه ها، نگاه سخت افزاری به مسائل وجود دارد و برای تولید محتوا اقدام اساسی صورت نگرفته است، گفت: البته در زمینه سخت افزاری، اینترنت را تا تمامی روستا‌های کشور انتقال داده ایم، ولی در مسائل کلان برای تولید محتوا هیچ دستگاهی پاسخگو نیست و این مهم در حالی است که نزدیک به ۱۰ سال است که شورای عالی فضای مجازی برای چنین اقداماتی تشکیل شده که متأسفانه اثرگذاری مطلوب نداشته است.

موسوی با اشاره به اینکه عده‌ای تصمیم گرفتند که کشور در زمینه رسانه به جایگاه اصلی خود دست پیدا نکند، گفت: البته این مهم در عرصه‌های دیگری مانند هسته‌ای و اقتصادی هم وجود دارد و عده‌ای به دنبال تقویت این حوزه‌ها در کشور نیستند.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی افزود: ما خواستار تقویت شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های داخلی هستیم، البته اعتقاد داریم که از بستر سایر پلتفرم‌های خارجی هم باید به نحو احسن استفاده کرد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر افزود: امروز در دنیا به سمت خرد رسانه‌ها و رسانه‌های محلی حرکت می‌کنیم و برگزاری استانی جشنواره ابوذر مصداقی از این حرکت است که بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود چرا که رسانه دیگر نمی‌تواند در انحصار طیف یا گروه خاصی باشد و امروز هر شهروند تبدیل به یک رسانه شده است.

این مسئول گفت: رسانه‌های داخلی باید تبدیل به مرجع مردم شود و خبرنگاران و رسانه نگاران باید به عنوان یک ظرفیت و فرصت به حساب آیند چراکه بخش اعظمی از فعالان این حوزه انسان‌های متعهد، آزاد، مومن و انقلابی هستند و اگر به آن‌ها فرصت داده شود می‌توان از ورود فساد و مشکلات به بدنه نظام جلوگیری کرد.

موسوی افزود: تولید محتوای خوب باید در رسانه‌ها و فضای مجازی افزایش یابد چرا که اگر این مهم اتفاق بیفتد دشمنان مجبور به فیلتر مطالب جمهوری اسلامی می‌شود همانگونه که در داستان شهادت سردار سلیمانی چنین موضوعاتی رقم خورد و دشمن مجبور به فیلتر مطالب این سردار بزرگ اسلام شد.


قدردانی از خبرنگار و عکاس خبرگزاری صداوسیمای مرکز قزوین

در ادامه این مراسم از خانم سمیه صفری، گزارشگر خبرگزاری صداوسیمای مرکز قزوین در بخش فیلم چهل سالگی دفاع مقدس، قدردانی شد.

همچنین از آقای وحید بصیری، عکاس خبرگزاری صداوسیمای مرکز قزوین نیز در بخش عکس جهش تولید قدردانی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.