فولادی ها همچنان در انتظار تصمیم وزارت صمت/ قیمت گذاری دستوری یا شفاف؟

هفته ای که در آن به سر می بریم برای فولادی ها پر از التهاب و تصمیم گیری های عجیب و غریب است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رغم آنکه شاخص بازار سرمایه طی یک ماه اخیر بعد از اُفت‌های شارپی به کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی رسید اما مجدد شاهد آن هستیم که بعضی از اتفاقات سبب بروز تلاطم در بورس شده است. در همین زمینه می‌توان باز به دعوای وزارت صمت با سازمان بورس  اشاره کرد که حتی وساطت‌ها هم نتوانست بازار را به حالت قبل باز گرداند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی جلسه‌ای که با حقوقی‌های بازار سرمایه داشت در رابطه با دعوا‌های اخیری که سبب برهم ریختن بورس شده است، اظهار کرد: بورس نهادی کاملاً مستقل است، ولی دولت همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

او ادامه داد: مردم برای حضور در بازار سرمایه باید به سازوکار‌های اقتصادی آن و به مشورت صاحب‌نظران توجه کنند همچنین تصمیمات شورای عالی بورس برای دولت معتبر است و دولت وظیفه دارد برای رفع نگرانی از سهامداران خرد بازار سرمایه تلاش کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ تصمیمی در دولت و مجلس نباید بدون توجه به پیامد‌های آن بر بازار سرمایه اتخاذ شود.

اما انگار این صحبت‌ها نتوانست پازل برهم ریخته بازار سرمایه را دوباره از نوع بسازد به گونه‌ای که شاهد بودیم ظرف دو روز گذشته سهامداران متضرر تجمعاتی را در مقابل مجلس و سازمان بورس انجام دادند، این امر سبب شد تا امروز مورخ ۲۲ دی ماه ۹۹ هیئت رئیسه مجلس و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران جهت بازدید و بررسی مسائل اخیر به ساختمان شیشه‌ای بورس و اوراق بهادار تهران بروند.

البته روز گذشته هم رزم حسینی وزیر صمت اعلام کرد که قیمت گذاری دستوری مخالف بوده و تنها به دنبال واقعی سازی نرخ هاست.

برای بررسی میزان تاثیر اتفاقات اخیر بر بازار سرمایه با چند کارشناس ذی صلاح به گفت وگو نشستیم؛

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر جنجال بین سازمان بورس و وزارت صمت در رابطه با نحوه قیمت گذاری ورقه فولادی در بورس، گفت: قانون به صراحت اعلام کرده که قیمت گذاری کالا‌های پذیرفته شده در بورس کالا از شمول قیمت گذاری دولتی خارج هستند و براساس عرضه و تقاضا قیمت آن‌ها مشخص می‌شود.

قیمت گذاری دستوری عامل موثر بر تضعیف صنایع ارز آور

او افزود: قیمت گذاری دستوری به جز تضعیف حقوق سهامداران، ایجاد رانت و فساد بر تولیدکنندگان وصادرکنندگان نیز تاثیر می‌گذارد، همچنین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد امر مذکور سبب می‌شود که یکی از ارز آورترین صنایع دچار مسئله عدیده‌ای شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اختلاف که طی چند وقت اخیر بر بازار سرمایه رخ داد و سبب اُفت بازار سرمایه شد می‌تواند با یک مدیریت درست باز هم اعتماد مردم را به بازار سرمایه جلب کند، از سهامداران خرد خواهان آن هستیم تا هیجانی برخورد نکنند.

بهبود ریسک های داخلی عاملی موثر بر رشد بازار در دوماه پایانی سال 

مصطفی صفارش کارشناس بازار سرمایه و مشاور شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان تاثیر گذاری اختلافات اخیر وزیر صمت با سازمان بورس بر بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه طی چند ماه اخیر دچار نوسانات متعددی شد که دلایل آن را می‌توان تا حدودی انتخابات آمریکا، ریسک‌های سیاسی و ... دانست، اما نکته حائز اهمیت که در حال حاضر سبب شده تا بازار سرمایه دچار مشکل شود ریسک‌های داخلی که به دو بخش تقسیم می‌شود که در مرحله نخست می‌توان به قیمت گذاری‌های دستوری و دوم به بحث بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد باتوجه به این مسئله که در پایان دی ماه به سوددهی برخی از شرکت‌ها نزدیک می‌شویم اگر هرچه سریع تکلیف فولاد و بودجه ۱۴۰۰ مشخص شود در بهمن ماه و اسفند ماه روال شاخص در بازار سرمایه رو به بهبود برود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تهدید داخلی در صورتی به بازار لطمه وارد می‌کند که عدم شفافیت و ریسک دستور عمل در بورس وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید


قیمت گذاری دستوری یا ایجاد رانت چهار هزار میلیارد دلاری

احمد جان جان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با میزان اثر پذیری بازار سرمایه از اتفاقاتی که طی یک هفته گذشته در رابطه با بحث ورقه فولادی پیش آمد، گفت: بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های جدید دولت موظف است تمام کالا‌هایی که در بورس وارد شدند را از بحث قیمت گذاری خارج کند حال متاسفانه دولت و وزیر صمت گامی را برخلاف قانون برداشته اند که این اقدام اگر در هر زمانی رخ دهد سبب ایجاد رانت چهار هزار میلیارد دلاری خواهد شد. 

او بیان کرد: وقتی مسئولان مشاهده می‌کنند که قیمت جهانی فلزات در حال افزایش است می‌آیند کف قیمت را کاهش می‌دهند که این امر خود سبب کاهش رقابت می‌شود، حال نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد متاسفانه علاوه بر امر مذکور یک عده بعضی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان را مجبور می‌کنند تا یکسری دستورالعمل‌هایی که مربوط به کف است را رعایت کنند که این امر به نفع نظام عرضه و روند نزولی قیمت‌ها خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی نرخ cis یا برخی از محصولات پتروشیمی را مشاهده کنید شاهد آن خواهید بود که علی رغم افزایش قیمت‌های جهانی در کشورما  برعکس این امر رخ  می‌دهد، ناگفته نماند که این مسئله بسیار می‌تواند به ضرر سهامداران یا تولیدکنندگان تمام شود.

چه کسانی به دنبال ابطال معاملات در بورس کالا هستند؟

جان جان بیان کرد: گاهی شاهد آن هستیم که بعضی از محصولاتی که در بورس کالا معامله می‌شوند برحسب نظام عرضه و تقاضا یا افزایش نرخ جهانی ارزش معاملاتیشان  زیاد می‌شود، اما متاسفانه مسئله‌ای که باید به آن اشاره کرد هنگامی که این اتفاق که رخ می‌دهد برخی از افراد در این پیدا می‌شوند که علاوه دست کاری کف سبب ابطال معاملات نیز می‌شوند که این بر ضرر بازار تمام می‌شود.

او در پاسخ به صحبت‌های اسماعیلی معاون وزیر صمت مبنی بر آنکه برخی از شرکت‌ها براساس رانت تشکیل شده اند، اظهار کرد: در مرحله نخست باید گفت که اگر چنین اتفاقی رخ داده شما مسئولش هستی به دلیل آنکه چندین سال است در راس قرار دارید و دوما این شرکت‌ها مدت‌ها است که در کشور حضور دارند و سبب ارز آوری شده اند.

در انتها باید گفت متاسفانه دود این جنجال‌ها به چشم کسی جز سهامداران و تولیدکنندگان نخواهد رفت پس بهتر است مسئولان قبل از آنکه این گونه از مسائل را رسانه‌ای کنند، در بین خودشان حل کنند تا بازار با چنین اُفتی مواجه نشود که صدای سهامداران در بیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۳ دی ۱۳۹۹
تیتر خبر : قیمت گذاری دستوری یا شفاف؟
نتیجه متن خبر : البته و صددرصد دستوری......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۳ دی ۱۳۹۹
بخدا هر جایی را که دولت به حال خودش بگذاره اونجا اصلاح میشه و برعکس این فرمولا گفتم برا حفظ امنیت اقتصادی مردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
آخه یکی نیس به اینا بگه چرا پول کم میارین با حقه و کلک جیب مردمو میزنین
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۲:۲۸ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سهام شاخص ساز و پر حجم در معاملات بورس خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده ( كاربر خبرنگار )
۰۹:۰۹ ۲۳ دی ۱۳۹۹
خبرى براى باشگاه خبرنگاران جوان : ويروس كرونا با يك جهش متفاوت در ژاپن شناخته شد تحقيق كنيد اگر درست بود بهره بگيريد
آخرین اخبار