ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

اعلام شرایط خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران/ سازماندهی ۴۰۰ میلیون سند در آرشیو سازمان اسناد

در هفته گذشته اخبار فراوانی درباره نمایشگاه مجازی کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:


بیشتربخوانید


شرایط و ضوابط خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن ماه آغاز به کار خواهد کرد و تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
شرایط و ضوابط خرید کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شرح زیر است:
۱. در این نمایشگاه، کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۲ تاکنون از سوی ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه عرضه شده است.
۲. سفارش و خرید کتاب به صورت ۲۴ ساعته در ایام نمایشگاه قابل انجام است.
۳. افزودن کتاب به سبد خرید صرفا به معنی رزرو موقت کتاب است و تا زمانی که مبلغ سفارش پرداخت نشود فرایند خرید تکمیل نخواهد شد.
۴. ضروری است در هنگام خرید به مشخصات کتاب از عنوان، ناشر، سال نشر، قیمت و ... دقت کنید؛ چرا که پس از پرداخت و تکمیل فرآیند خرید، امکان تغییر یا لغو سفارش وجود ندارد.

اولین کتاب حاج قاسم سلیمانی منتشر شد

با تکمیل مراحل آماده‌سازی و چاپ کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، ۵۰۰ نسخه از این کتاب به صورت محدود (پیش از عرضه‌ی سراسری) در فروشگاه به‌نشر خیابان انقلاب اسلامی به فروش می‌رسد.
فروش ویژه این کتاب برای آن دسته از مخاطبان که علاقه دارند پیش از دیگران کتاب زندگینامه‌ی خودنوشته حاج قاسم سلیمانی را تهیه و مطالعه کنند، صورت می‌گیرد.

اصلاح قیمت و موجودی آثار نمایشگاه مجازی کتاب از ۲۳ دی ماه

حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره ویرایش اطلاعات و تغییر قیمت کتاب ناشران در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: از روز ۱۸ تا ۲۱ دی ماه این امکان و فرصت را برای ناشرانی که ثبت نامشان ناقص مانده است فراهم کردیم تا بتوانند نواقص ثبت نامی خود را تکمیل و برطرف کنند. این نواقص می‌تواند شامل شماره حساب، استعلام بانک و ... باشد.
او ضمن بیان اینکه همه ناشرانی که ثبت نامشان تایید شده است با ورود به پنل نمایشگاه می‌توانند نسبت به ویرایش موجودی، اطلاعات و تغییر قیمت کتاب خود اقدام کنند، بیان کرد: پیش از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ناشران می‌توانند از تاریخ ۲۳ دی ماه قیمت کتاب‌ها را اصلاح کرده و موجودی خود را به روز رسانی کنند.

آغاز ثبت نام بن کارت دانشجویی نمایشگاه مجازی کتاب از امروز

ثبت نام یارانه اعتباری (بن کتاب) ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی نخستین نمایشگاه کتاب مجازی از امروز پنج‌شنبه ۱۸دی‌ماه در سامانه ketab.ir آغاز شد.
بر اساس این گزارش، دانشجویان و طلاب تا سقف خرید ۲۰۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان سهم خودشان و ۸۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) امکان بهره‌مندی از بن را دارند.

فقط ۲۰ ناشر به طور حرفه ‎ای کتاب طراحی می‌کنند/ سبقت طراحان نسل جدید از پیشکسوتان

محمد جهانی‌مقدم، مدیر هنری و طراح گرافیک نشر نیماژ گفت: بنظرم در سال‌های اخیر کتاب‌ها از لحاظ طراحی گرافیک، صفحه‌آرایی، چاپ و صحافی به استاندارد‌ها نزدیک‌تر شده‌اند و در این زمینه پیشرفت کرده‌ایم. در این میان طرح‌های بد هم داریم که آن هم به دلیل انبوه ناشران و محتوای بد آثار است. شاید فقط ۲۰ ناشر در ایران استاندار‌های طراحی کتاب را رعایت می‌کنند و طراحان خوبی در آنجا فعالیت می‎کنند.
وی افزود: تعداد ناشران در سال‌های اخیر بیشتر شده و کیفیت نیز از آن منظر پایین آمده، اما به دلیل نوع نگرش طراحان جدید و به مدد ابزار آلاتی که به طراحی گرافیک (مانند نرم‌افزار‌های مختلف و طراحی فونت) اضافه شده، شاهد کار‌های خوبی هستیم. زمانی طراح محدودیت‌های زیادی داشت، اما اکنون فونت‌های جدید طراحی شده و تنوع زیاد است. بستر اینترنت نیز به این موضوع کمک کرده که طراحان دانش فنی و اطلاعات هنری خود را بالا ببرند. اگر بخش ناشران متوسط و زیر متوسط را که کنار بگذاریم، در بحث طراحان حرفه‌ای، ضمن احترام به پیشکسوتان این حوزه که استادان ما بودند، کار طراحان نسل جدید به مراتب خلاقانه‌تر و مدرن‌تر است.

برگزیدگان جشنواره نقد کتاب معرفی شدند

آیین پایانی جشنواره نقد کتاب با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اسلامی اردکانی دبیر علمی این جشنواره ادبی و جمعی از برگزیدگان و شایستگان تقدیر به صورت مجازی برگزارشد.
محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی جشنواره نقد کتاب گفت: امیدواریم بتوانیم یک سامانه نقد کتاب در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایجاد کنیم تا یک زنجیره نقد در کشور ایجاد شود، چون فرآیند ایجاد زنجیره در زمینه نقد کتاب به کندی پیش می‌رود. با ایجاد این سامانه می‌توانیم مسیرنقد را ایجاد ایجاد کنیم هرچند ممکن است نقد مشکلاتی داشته باشد.
وی افزود: نقد کتاب پیش از انتشار آن می‌تواند از کتابسازی جلوگیری کند، چون نقد در کشور جدی گرفته نشده است کسی از ناقدان نمی‌ترسد از این رو کتابسازی‌های زیادی در کشور می‌شود کتابی برای ثبت فرستاده بودند که تنها اسم آن فرق می‌کرد و چندین کتاب با همان محتوا در کشور منتشر شده بود. از سوی دیگر نقد می‌تواند به اقتصاد نشر کمک کند. از یک سو به مالکیت معنوی منتهی شود از سوی دیگر به بازاریابی کتاب کمک می‌کند. البته پیش زمینه ناقد هم می‌تواند بیش زمینه‌ای برای تبلیغ کتاب باشد بخشی از دلایل غفلت از نقد به سیاست گذاری وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ مربوط می‌شود.

ساماندهی ۴۰۰ میلیون سند در آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی

رئیس اداره مخازن آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از ساماندهی ۴۰۰ میلیون برگ سند در مخازن آرشیوی در طرح جامع اسنادی برای سال ۱۴۰۰ خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین غلامعلی زارعی درباره فعالیت مخازن آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: جمع‌آوری اسناد اغلب سازمان‌ها و موسسات دولتی به عهده این سازمان است و این اسناد در مخازن آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار