نوید جابه جایی روستای مشایخ ممسنی تا پایان سال

طرح جابه‌جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی از سال ۷۹ مصوب شده و در این سال‌ها با کش و قوس‌های فراوان همراه بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای زندگی یکی از راهکار‌هایی است که مانع مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر می‌شود. بسیاری از روستائیان معتقدند که اگر شرایط معیشتی و رفاهی در روستا‌ها فراهم باشد حتی فکر مهاجرت نیز به ذهن روستائیان خطور نمی‌کند چه رسد به اجرای آن، اما با این حال بسیاری از روستا‌ها هستند که نیازمند توجهات بیشتری هستند.

روستا‌هایی که در معرض رانش زمین یا خطرات طبیعی هستند، برای ماندگاری اهالی باید شرایط بهتری داشته باشند یا اینکه جابه‌جایی روستا رخ دهد. براساس آخرین آمار بنیاد مسکن استان فارس ۴ روستای کوه سفید داراب، دیندارلو فسا، مشایخ ممسنی و ملیان سپیدان نیاز به جابه‌جایی دارند.

۷ شهریورماه امسال بود که خبر نهایی جابه‌جایی روستای مشایخ از شهرستان ممسنی مطرح شد، اما این اقدام که پس از نزدیک ۲۰ سال انجام شده در حال حاضر در مرحله آماده شدن طرح است و باید زمین به اهالی واگذار شود.

داوود ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی در گفتگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت این روستا اظهار کرد: ۱۳ هکتار برای جابه‌جایی روستای مشایخ در نظر گرفته شده که تا ۲۶ هکتار نیز قابل افزایش است.

او ادامه داد: طرح جابه‌جایی این روستا به ۱۸ سال پیش بازمی‌گردد که هر بار بنا به دلایلی به تعویق افتاد تا اینکه در هفته دولت امسال جابه‌جایی کلنگ‌زنی و وارد فاز اجرایی شد.

آنگونه که فرماندار ممسنی می‌گوید: طرح جابه‌جایی روستا آماده شده و در حال حاضر نزدیک به ۱۸۰ نفر در لیست دریافت زمین قرار گرفتند. به گفته وی قطعه‌بندی‌ها انجام شده و به تدریج کار انتقال نیز انجام می‌شود.

او تصریح کرد: اصول ساخت و ساز در مکان جدید معیشت‌محور است نه زیست محور به این معنا که مردم می‌توانند زندگی روستایی خود را به همان شیوه گذشته ادامه دهند یعنی دامداری و فعالیت‌های روستایی را نیز انجام دهند.

این یکی از معضلات روستائیان روستای مشایخ برای انتقال و جابه‌جایی روستا بود. این افراد معتقد بودند که در انتقال و جابه‌جایی به روستای جدید باید مساحت منازل متناسب با روستای قدیمی باشد.

به گفته ایوبی تسهیلاتی نیز به روستائیان داده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تسهیلات ۸۰ میلیونی ۵ درصد و تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ میلیونی که به صورت بلاعوض به روستائیان تعلق می‌گیرد. وی می‌گوید: در مرحله نخست این تسهیلات به افرادی داده می‌شود که در روستا ساکن هستند و پس از آن به روستائیانی که از مشایخ مهاجرت کردند و بنا دارند که به روستا بازگردند.

براساس گفته‌های فرماندار ممسنی علاوه بر مشایخ در این شهرستان روستا‌های دیگری نیز هستند که نیازمند اقدامات ایمنی هستند. ایوبی می‌گوید: در بخش مرکزی این شهرستان ۶ تا ۷ روستا و در منطقه دشمن زیاری نیز ۳ تا ۴ روستا در معرض رانش هستند و هر چند نیاز به جابه‌جایی ندارند، اما باید اقدامات لازم برای ایمنی آنان انجام شود.

عطاالله زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز اعلام کرده که جابه‌جایی روستا باید تا پایان امسال انجام شود به همین منظور بنیاد مسکن تلاش می‌کند که همه متقاضیان برای ساخت واحد‌های مسکونی در روستای جدید مشایخ بتوانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

طرح جابه‌جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی از سال ۷۹ مصوب شده و در این سال‌ها با کش و قوس‌های فراوان همراه بوده است. این روستا به دلیل قرار گرفتن در دره رانشی و لغزنده یکی از مناطق بحرانی شهرستان ممسنی به حساب می‌آید.

در ضرورت جابه‌جایی این روستا جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و بار‌ها از سوی مسئولان استانی از جمله مدیریت بحران استانداری، فرمانداری و مسئولان بنیاد مسکن مطرح شده است. روستای مشایخ دارای ۱۶۹ خانوار یکی از روستا‌های برجسته شهرستان در تولید محصولات باغی و دامی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار