جهت تامین نظر شورای نگهبان؛

مجازات توهین کنندگان به قومیت‌ها، ادیان و مذاهب اسلامی تعیین شد

نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان موادی از طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را اصلاح کردند.

مجازات توهین کنندگان به قومیت‌ها، ادیان و مذاهب اسلامی تعیین شدبه گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، نمایندگان مجلس جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است، با اصلاح ماده ۴۷۰ این طرح با ۱۸۴ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در این اصلاحیه آمده است: به منظور رفع ایرادات ردیف‌های ۱-۱، ۱-۲ و ۱-۳ شورای نگهبان صدر ماده ۴۷۰ مکرر الحاقی موضوع ماده یک مصوب به شرح زیر اصلاح شد.

در این ماده اصلاحی آمده است؛ هر کس با قصد ایجاد خشونت یا تحریک در جامعه یا با عمل به وقوع آن به قومیت‌های ایرانی یا ادیان یا مذاهب اسلامی مصوب قانون اساسی توهین کند چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به خشونت و تنش نشده باشد به حبس و جزای نقدی درجه ۵ یا یکی از آن دو محکوم و در غیراینصورت به حبس و جزای نقدی درجه ۶ یا یکی از آن دو محکوم می‌شود.

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده ۵۰۰ مکرر این طرح با ۱۷۹ رای موافق، ۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در این اصلاحیه آمده است، به منظور رفع ایراد ردیف ۲ شورای نگهبان، متن زیر به انتهای تبصره ۳ ماده ۵۰۰ مکرر الحاقی به موضوع ماده ۲ مصوبه الحاق می‌شود: و یا چنانچه مشخص شود مجرم نسبت به دیگری عین حال دارد و اموال استفاده شده از ارتکاب جرم متعلق به خود او است و ناشی از جرم نیست، اموال وی معادل ارزش دین آن به طلبکار یا طلبکاران مسترد و مجرم معادل ارزش اموال ثبت شده به جزای نقدی محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار