خوش رقصی درنای سیبری در فریدونکنار + فیلم

تنها بازمانده گله غربی درنا‌های سیبری در سلامت کامل مشغول گشت و گذار در فریدونکنار است.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه تک درنای سیبری با نام امید ۱۵ آبان ماه امسال برای سیزدهمین سال متوالی برای زمستان‌گذرانی به تنهایی وارد تالاب فریدونکنار شد و اکنون در سلامت کامل به سر می‌برد.

او با بیان اینکه تک درنای سیبری به دلیل فراوانی مواد غذایی از تالاب فریدونکنار بیرون نمی‌آید ،گفت: اهالی منطقه با توجه به شناختی که از ارزشمند بودن درنای امید پیدا کردند اکنون خودشان محافظ این پرنده در خطر انقراض هستند.

رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: علاوه بر محیط بانان، مردم این شهر و حتی صیادان چشم از امید بر نمی‌دارند و حتی در شهر فریدونکنار بسیاری از مغازه‌ها به نام تک درنای سیبری نامگذاری شده است.

کوروس ربیعی گفت: اگرچه همه دوستداران حیات وحش محافظت از این پرنده نادر را در دستور کار دادند، اما هر خطر طبیعی در مسیر پروازی ۵ هزار کیلومتری سیبری تا فریدونکنار امکان دارد حیات تک درنا را تهدید کند.

او گفت: با توجه به عمر طولانی درنا‌ها امکان دارد تک درنای سیبری تا ۱۰ سال دیگر هم مهمان تالاب فریدونکنار باشد.

رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه طرح احیای درنا‌های سیبری سال‌های گذشته اجرا شد، ادامه داد: طرح رهاسازی جوجه‌های پرورشی درنا با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روسیه و بنیاد جهانی درنا‌ها در تالاب فریدونکنار اجرا شد، اما به دلایل فنی به نتیجه مطلوب نرسید.

ربیعی گفت: فعالیت آموزشی برای آگاهی مردم از زندگی درنا‌ها و توانمند سازی جوامع اهلی از طرح‌هایی است که همچنان در حال اجرا است.

او گفت: تک درنای سیبری چهار ماه مهمان ما است و پیش بینی می‌شود هفته اول اسفند مسیر ۵ هزار کیلومتری مازندران به سیبری رو دوباره برگردد.

امید تک درنای سیبری پرنده‌ای با قد یک و نیم متر و بدنی یکدست سفید است که با پا‌های سرخ رنگ و منقار بلند سیاهی که روی صورت قرمز رنگ آن نشسته است از پرندگان دیگر متمایز می‌شود.

درنا‌های سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند که جمعیت شرقی آن شامل حدود سه هزار درنا همچنان به چین مهاجرت می‌کنند، جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کردند که منقرض شدند و جمعیت غربی نیز به ایران می‌می آمدند که اکنون فقط یک درنای نر با نام امید باقی مانده است و با تلف شدن آن، نسل این درنا‌ها نیز منقرض می‌شود.
 
 
فیلم:حامد تیزرویان
 
انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فضول
۰۹:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۹
از علائم پیری در درنای سیبری درد پا است که این حیوان بیچاره به آن دچار شده است... استراحت تجویز می شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
نمیشه از راهای دیگه ازاین پرنده نسل اوری کرد استفاده از دستگاه شبیه پرنده ماده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
خب یکدونه درنای شرقی بهش بدید تنها نمونه.