با نصب نیروگاه های خورشیدی درآمدزایی کنید

دستیابی به انرژی خورشیدی با نصب نیروگاه‌های کوچک مقیاس بر پشت بام‌ خانه‌ها و اماکن دیگر راهی آسان برای درآمدزایی و صرفه‌جویی در مصرف گاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هر سال در فصل زمستان به دلیل مصرف زیاد گاز در بخش خانگی، تامین سوخت برای نیروگاه‌های برق با مشکل مواجه می‌شود و برای متولیان چاره‌ای جز محدود کردن جیره گاز نیروگاه‌ها و صنایع و مدیریت توزیع برق در شبکه باقی نمی‌گذارد.

همچنان که این روزها به دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی به دلیل افزایش سرما، عرضه سوخت گاز به نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه و منجر به خاموشی در برخی کلانشهرهای کشور شده است.
 
خاموشی‌های چند ساعته برق خانگی و برق معابر در مشهد در روزهای اخیر ناشی از همین چرخه معیوب مصرف است.

در شرایطی که تامین برق مورد نیاز شهروندان به دلیل مشکل دار شدن نیروگاه‌ها میسر نیست، بهترین راهکار، نصب نیروگاه‌های برق کوچک مقیاس بر پشت بام هاست که می‌توانند به یاری شبکه توزیع برق بیایند و برق مورد نیاز بخشی از مشترکان را تامین کنند.

حال اگر بر روی پشت بام هر خانه در شهر یک نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی نصب شود و مردم خود مسئول تامین برقشان شوند در روزهای سخت زمستانی، می‌توان به حجم قابل اطمینانی از برق تولیدی برای خانوارهای ساکن شهرها دست یافت.

از سوی دیگر خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس بوسیله وزارت نیرو، درآمدی پایدار را برای یک خانواده ایجاد می‌کند که زحمت زیادی نداشته و برق تولیدی دستگاه ها با قیمت مناسب به دولت فروخته می شود و درآمد کوچکی را حاصل می کند.

خراسان رضوی به دلیل داشتن روزهای آفتابی زیاد در طول سال شرایط مناسبی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در خراسان رضوی از شرایط مطلوب و صرفه اقتصادی مناسبی برخوردار است.

رضا ریاحی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: نصب نیروگاه خورشیدی، علاوه بر تولید برق پاک و کاهش آلاینده های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی، موجب ایجاد یک درآمد مستمر و قابل اتکا با حفظ کرامت برای خانواده‌های نیازمند می‌شود.

او افزود: هم اکنون ۷۴ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان بزرگ وجود دارد که سالانه ۱۲۹ میلیون کیلووات برق تولید می‌کنند و هدف غایی این شرکت رساندن نصب نیروگاه‌ انرژی های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات است.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: خراسان رضوی با برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال ظرفیت خوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر دارد و این وضعیت راندمان پنل خورشیدی را افزایش می‌دهد.
 

 ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس
 

نصب نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس چند سالی است که از محل طرح های مختلف برای مددجویان خراسان رضوی آغاز شده است و درآمد پایداری را برای آنها ایجاد کرده است و در واقع فرهنگ نصب این گونه نیروگاه‌ها در خراسان رضوی پایه ریزی شده اما هنوز به میزان مطلوب نرسیده است.

مهدی تقوایی مدیر کل دفتر جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی هم در این باره گفت: خراسان رضوی با نصب هشت هزار و ۸۳۲ کیلو وات نیروگاه خورشیدی خانگی و داشتن سهم ۱۹ درصدی از این نوع نیروگاه‌ها در کشور رتبه دوم را در سطح ملی به دست آورده است.

او افزود: این میزان از انرژی تجدیدپذیر از طریق نصب ۴۸۰ نیروگاه یک تا ۱۰۰ کیلوواتی در مشهد و ۴۲۴ نیروگاه در شهرستانهای دیگر خراسان رضوی ایجاد شده است که اشخاص حقیقی و حقوقی آنها را نصب کرده اند.


بیشتر بخوانید


مدیر کل دفتر جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بخشی از این نیروگاه‌ها برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نصب شده که خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه‌ها و عرضه آن به شبکه برای این مددجویان در طول ماه درآمدزایی داشته است.

تقوایی بیان کرد: در راستای اجرای طرحی جدید که با مشارکت بسیج سازندگی و شرکت توزیع نیروی برق اجرا می‌‍ شود قرار است هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس پنج مگاواتی در خراسان رضوی نصب شود.
 


آغاز طرح کرامت خورشید در خراسان رضوی

 

مهدی مرزبانی سرپرست دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: طرح کرامت خورشید برای نصب هزار نیروگاه خورشیدی ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در خراسان رضوی آغاز شده است.

 او افزود: در بند ﻫ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۹، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از طریق بانک های عامل، با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های قرض الحسنه و جاری بانک ها برای پرداخت به تعداد ۱۰۰ هزار نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم کشور اقدام کند.

سرپرست دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ادامه داد: سهم خراسان رضوی از این تعداد، هزار واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی با مجموع ظرفیت پنج مگاوات است.

مرزبانی بیان کرد: در مرحله نخست از اجرای طرح کرامت خورشید، ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در دو شهرستان سبزوار و گناباد نصب خواهد شد.

او تصریح کرد: در این راستا نشست آموزشی با واحدهای مدیریت برق شهرستانهای سبزوار و گناباد برگزار شد و از محل‌های اعلام شده بوسیله کمیته امداد امام خمینی (ره) بازدید به عمل آمد و تمام نکات نظارتی در این زمینه ابلاغ شد.

سرپرست دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی تاکید کرد: براساس قانون، مسئولیت نصب و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها بر عهده سازمان بسیج مستضعفین است و استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است که با هماهنگی انجام شده با استانداری خراسان رضوی دبیرخانه طرح در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی مستقر شده است.
 


هشت مترمربع فضا برای هر کیلووات نیروگاه خورشیدی

 

حمود پورباقری معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق مشهد هم در این باره گفت: نصب هر کیلووات نیروگاه خورشیدی تقریبا هشت مترمربع فضا نیاز داد و کل فضای اشغال شده بوسیله نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی ۴۰ مترمربع است.

او افزود: شرکت های پیمانکار که مورد تایید شرکت توزیع نیروی برق و بسیج باشند وظیفه نصب نیروگاه‌ها را برای متقاضیان برعهده می‌گیرند.

معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق مشهد ادامه داد: کل هزینه ساخت هر نیروگاه پنج کیلوواتی ۶۵۰ میلیون ریال است که براساس توافق انجام شده برای راه اندازی این نیروگاه ها در قالب تسهیلات با کارمزد چهار درصد کمکرهایی از سوی نهادهای حمایتی به متقاضیان واجد شرایط اعطا می‌شود.

پورباقری بیان کرد: در سال نخستِ نصب نیروگاه، سرمایه گذار با توجه به اقساطی که بابت تسهیلات دریافتی از بانک پرداخت می‌کند سودی به دست نمی‌آورد اما از سال دوم سود حاصل از این سرمایه‌گذاری به حساب وی واریز می‌شود.

او تصریح کرد: صاحب هر نیروگاه بعد از نصب آن از محل خرید برق تولیدی آن بوسیله شرکت برق، در سال نخست ۹ میلیون ریال درآمد دارد و بعد از آن هر سال ۳۰ درصد به مبلغ درآمد وی از این نیروگاه اضافه می‌شود.

معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق مشهد  تاکید کرد: بازگشت سرمایه برای هر فردی که نیروگاه خورشیدی را نصب می‌کند، ۴/۵ سال طول می‌کشد و در این مدت ماهانه بطور متوسط هر فرد از این محل ۱۲ میلیون ریال درآمد دارد که هزینه آن به حساب وی در بانک واریز می‌شود.

پورباقری اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ تا الان ۴۸۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیت کلی ۶/۳ مگاوات در مشهد در بخش های خانگی، مساجد، مدارس و صنعتی نصب شده که امید است این میزان گسترش بیشتری یابد.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.