چرا با چاقی و اضافه‌وزن درگیر می شویم؟

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵۰ درصد مردم در گروه سنی میانسال دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر زهرا اباصلتی مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته ۵۰ درصد گروه سنی میانسال دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند که عمده دلایل آن پرخوری و کم‌تحرکی است.

او افزود: بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، درد استخوان و فشارخون از جمله بیماری‌های رایج افراد با وزن بالا بوده و متأسفانه این نکته بسیار مهم را هم باید اعلام کنیم که آمار فوتی این گروه هم بالا است و باید در راستای حفظ سلامت خود از تغذیه مناسب استفاده کنیم.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:  بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با شعار تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ویروس کرونا از ۱۵ الی ۳۰ دی ماه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در حال اجرا است.
 

بیشتر بخوانید

 
اباصلتی بیان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا یک موضوع ویژه در طرح ملی بسیج تغذیه و سلامت جامعه با عنوان تغذیه سالم در ایام بحران کرونا در حال پیگیری است و بر اساس آن می‌توان گفت که تغذیه سالم به معنای به اندازه خوردن و مصرف مواد مفید و مناسب است.

او با بیان اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، تصریح کرد: انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین و انواع شیرینی‌های خشک و‌ تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند و از مصرف زیاد آن باید اجتناب کرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مصرف غذا‌های پرچرب، پر نمک و شیرین خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.
 
اباصلتی اظهار کرد: در زمان خرید باید به نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای توجه شود، زیرا توجه به نشانگر رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالم‌تر و سیستم ایمنی قوی‌تر برای پیشگیری از کرونا است.

او افزود: طرح کنترل چاقی کودکان و نوجوانان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرا شد و در نتیجه آن مشخص شد که حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان دچار چاقی و اضافه وزن هستند و طبق برنامه زمان‌بندی شده فراخوان حضور در مراکز بهداشت با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی داده شده است تا اقدامات لازم و به‌موقع صورت پذیرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه الزام درج نشانگر‌های تغذیه بر اساس ۳ رنگ سبز، زرد و قرمز بر روی محصولات غذایی از مهمترین اقداماتی بوده که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، بیان کرد: میزان کالری، قند، نمک و روغن در رنگ‌های مختلف معین شده که بر این اساس رنگ سبز به معنای ایده‌آل، رنگ زرد به معنای مرز و رنگ قرمز به معنای خطر است.

اباصلتی بیان کرد: همچنین لبنیاتی که مصرف می‌شود باید کم‌نمک باشد، زیرا موارد پرنمک برای سیستم ایمنی بدنی و اعضای مختلف بدن از جمله عروق قلبی مضر است و مصرف غذا‌های چرب و سرخ‌کردنی هم سفارش نمی‌شود.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.