بیت کوین جای بورس را گرفت؟

بعد از جریان قطعی‌های پیاپی برق در تهران و کشور و شایعه استفاده ماینر‌ها از برق، کارشناسان حوزه آی تی از سوق مردم به سمت بازار رمز ارز‌ها هشدار می‌دهند.

گزارش/////////////////زارع بیت کوینبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اقدامات سختگیرانه در کشور و یا حتی برخورد قوه قضاییه با استخراج رمز ارزها در ایران، تب این فعالیت همچنان داغ است. اصلی‌ترین سوال که در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود میزان سودآوری این فعالیت است.

به زبان دیگری می‌توان این موضوع را تحلیل کرد به طوری که استخراج از رمز ارز یعنی دریافت پاداش در ازای اهدای قدرت دستگاه استخراج به شبکه که به تأیید تراکنش‌ها و برقراری امنیت آن منجر می‌شود. استخراج رمز ارز از یک کار تفریحی در سال ۲۰۱۰، به یک صنعت چند ۱۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است.

در واقع استفاده از ماینر یا همان دستگاه استخراج رمز ارز به معنای پولدار شدن نیست. در این باره عباسعلی حقانی نسب  یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش فعالیت مردم در بازار رمز ارزها، گفت: اگر افراد نمودار معاملات ارزی مثل رمز ارز یا سایر موارد را مشاهده کنند، با نوسانات زیادی  مواجه می‌شوند، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد سرمایه گذاری مستقیم در این بازار به دلیل ریسک بالا مخاطره آمیز است.

او بیان کرد: متاسفانه وقتی عده‌ای از مسئولان در بازار‌های رسمی تنش‌هایی را ایجاد می‌کنند قطع به یقین بازار‌های غیر رسمی  می‌آیند و سرمایه‌ها را جذب می‌کنند. در رابطه با رمز ارز باید گفت علاوه بر معاملات، استخراج ارز هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه با توجه به قانونی که وزارت نیرو در این رابطه گذاشت، منفعت ناشی از استخراج رمز‌ ارز  را از تولید کننده گرفت و  به دست دلالان  سپرد، دولت باید در این رابطه ورود کند و نظارت لازم را از طریق دستگاه‌های مربوطه به عمل آورد.

سرمایه گذاری در رمز ارز مثل تیری در تاریکی است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش بینی بازار‌های دنیا در رابطه با رمز ارز بسیار سخت است، همچنین باید گفت  عمل کسانی که در این زمینه به خرید و فروش می‌پردازند، مانند یک تیری در تاریکی می‌ماند به دلیل آنکه خیلی از این سرمایه گذاران با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که در زمینه رمز ارز‌ها رخ می‌دهد آشنا نیستند و ممکن است متضرر شوند.

حقانی نسب تصریح کرد: اکنون، چون فضای رمز ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و افراد آموزش‌های چندانی در این زمینه ندیده اند، پس باید گفت این بازار فعلا برای سرمایه گذاران تازه وارد  وارد پرریسک است.

افزایش سوددهی رمز ارز به دلیل ارتقای رمز ارز‌ها 

او تاکید کرد:  گرچه طی چند ماه آتی در حوزه رمز ارز با نوسان مواجه خواهیم بود، اما می‌توان گفت در بازه بلندمدت به دلیل افزایش ارزش رمزارز‌ها  افراد می‌توانند به سود‌های مطلوب خود دست یابند.

میزان انرژی بسیار زیاد مورد نیاز برای استخراج رمز ارز باعث شده است تا مصرف برقِ یک دستگاه استخراج و همچنین قیمت برق در یک منطقه، تأثیر شدیدی بر سودآوری ماینینگ داشته باشد.

ماینر

هر دستگاه ماینر مصرف برق متفاوتی دارد. مسلم است هنگام تهیه یا خرید یک دستگاه استخراج باید این مسئله را مد نظر قرار داد، زیرا هزینه برق مصرفی دستگاه ماینر می‌تواند نقش نرخ هش را در سودآوری از بین ببرد و حتی باعث ضرر شود. به‌عنوان نمونه، سودآوری یک دستگاه با قدرت ۱۴ تراهش و مصرف برق ۱،۴۰۰ وات می‌تواند از سودآوری یک دستگاه با ۵۰ تراهش قدرت و مصرف برق ۸،۰۰۰ وات بیشتر باشد.

قطعی‌های اخیر برق ربطی به استخراج رمز ارز ندارد

 ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر در گفت و گو با  خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که  آیا رمز ارز‌ها عامل قطعی‌های اخیر برق در پایتخت هستند یا خیر؟ گفت: مجموع استفاده برق توسط رمز ارز‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات است.

او ادامه داد: معادل ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمز ارز مجاز، رمز ارز غیر مجاز در کشور داریم، اما با توجه به مصرفی که ما در کشور داریم این عدد رمز ارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به  استخراج رمز ارز ندارد.

شناسایی هزار و ۶۰۰ مراکز استخراج رمز‌ ارز

مدیر کل امور بین الملل توانیر افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش مصرف برق شده، مراکز استخراج رمز‌ ارز غیرمجاز هستند و تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و مجرمان به مراجع قضائی معرفی شده اند.

صالحی بیان کرد: این مراکز باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینر‌ها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.

او افزود: ولی در حوزه رمز ارز‌هایی که افراد با مجوز کار می‌کنند ما مشکل و برخوردی نداریم، اما با رمز ارز‌های غیر مجاز به شدت برخورد می‌کنیم  و نه تنها تجهیزات آن‌ها جمع آوری می‌شوند بلکه به قوه قضائیه هم معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به طور کلی کسانی که ماینر غیر مجاز داشتند آن‌ها را جمع آوری کردیم و با توجه به معرفی به قوه قضائیه، دستگاه و یا همان ماینر شخص خاطی به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

با توجه به این‌که ماینر‌ها در ازای مشارکت در شبکه و استخراج، پاداش خود را به‌صورت رمز ارز دریافت می‌کنند، قیمت رمز ارز یکی از مهم‌ترین عوامل سودآوری ماینینگ محسوب می‌شود. ماینر‌ها مجبور هستند برای پرداخت هزینه‌های خود رمز ارز را به ارز‌های رایج تبدیل کنند. بنابراین، برای این‌که فعالیت سودآور باشد و به بیانی ساده دخل و خرجش با هم بخواند، باید قیمت رمز ارز از حد مشخصی بیشتر باشد. در اوایل سال گذشته میلادی که قیمت رمز ارز به ۳،۲۰۰ دلار رسید، بسیاری از ماینر‌ها برای جلوگیری از ضرر دستگاه‌های خود را خاموش کردند.

طبق تحقیقات بدست آمده تولید یک رمز ارز در ماه چیزی باغ بر ۱۰۰ دستگاه ماینر لازم دارد به طور متوسط هر دستگاه ۳۵ میلیون تومان محاسبه شود برای راه اندازی یک مزرعه رمز ارز چیزی بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ تومان باید هزینه کرد و همچنین برای زیر ساخت‌های لازم برای انجام این کار چیزی بالغ بر ۴ میلیون تومان نیاز است.

قطع انشعاب ۲۶۰ مگاوات انشعاب مجاز رمز ارز در کشور

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت  و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟ گفت: در واقع هزینه این بخش به سرمایه گذاران برمی گردد، ولی به طور کلی طبق تعرفه قیمت متوسط صادرات برق حدود ۱۰۰۰ کیلو وات ساعت است.

او ادامه داد: یک بیت‌کوین به اندازه مصرف ۲۴ واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌کوین ۷۲هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. این مصرف برق معادل روشن بودن ۷۲۰هزار لامپ ۱۰۰وات به اندازه یک ساعت است.

رجبی مشهدی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به خاموشی‌ها در تهران و بخشی دیگر در کشور چیزی بالغ بر ۲۶۰ مگاوات از انشعابات مجاز رمز ارز یا همان ماینر‌ها را قطع کرده ایم به طوری که از روز گذشته ماینر‌های مجاز از دسترس خارج شده اند.

او با بیان این که  استخراج رمز ارز به معنای فشار بسیار زیاد به شبکه برق است، اظهار کرد: هر واحد تولید استخراج رمز ارز در کشور به میزان ۲۸ تا ۳۵ مشترک برق به صورت متوسط برق مصرف می‌کند که با افزایش چشمگیر این واحد‌ها در سراسر کشور به خصوص در کلانشهر‌هایی از جمله تهران و تبریز شبکه توزیع نیروی برق دچار خسارت‌هایی جدی خواهد شد و در ساعات اوج مصرف کمبود و قطعی برق خواهیم داشت.

برای تولید یک بیت در حال حاضر باید ۵۴۴۰ تراهش در یک ماه کار کند این یعنی ۳۴۰ تا دستگاه با توان ۱۶ تراهش در یک ماه کار کنند. هر دستگاه از ابن مدل ۱۷۶۰ وات مصرف می‌کند که به طور کلی  حدود ۴۳۱۰۰۰ کیلو وات ساعت در ماه می‌شود به حساب کیلو وات ساعتی ۴۰۰ تومن اگه حساب شود چیزی بالغ بر حدود ۱۷۳ میلیون تومان می‌شود.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه رمز ارز طی دو روز گذشته حدود ۲۵ درصد ارزش خود را از دست داده و از رقم ۴۲ هزار دلاری به عدد ۳۱ دلاری سقوط کرده است و با یک حساب سر انگشتی رقمی حدود ۸۱۵ میلیارد تومان به پول ما می‌شود.

بر اساس داده‌های رسمی، برق لازم برای استخراج یک بیت‌کوین حدود ۳۶میلیون تومان در ماه‌های غیرگرم سال هزینه دارد و این یعنی هر بیت‌کوین می‌تواند سود ۷۸۰میلیون‌تومانی داشته باشد. قیمت بیت‌کوین تقریبا ۲۲برابر هزینه‌های استخراج آن است. تازه این هزینه با تعرفه مجاز محاسبه شود و اگر برق به صورت غیرمجاز مصرف شود، سود استخراج بیت‌کوین سر به فلک می‌کشد.

مصرف برق مراکز غیرمجاز درمجموع حدود ۳۰۰مگاوات تخمین زده شده که نشان می‌دهد کل مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز به اندازه همان ۱۴مرکز مجاز برق مصرف می‌کنند و مجموع مصرف آن‌ها حدود ۶۰۰مگاوات است. رجبی می‌گوید درحال‌حاضر کمتر از یک درصد برق کشور برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود.


بیشتر بخوانید


گزارش از رضا زارع

انتهای پیام/

برچسب ها: بیت کوین ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۸:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۹
چرا برای شما دزدها سود آوری باشه برا مردم ضرر؟ تیری در تاریکی. اون بورسه که تیر در سرمردم میزنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۹
چرا خریداران و فروشندگان بیت کویین به دولت مالیات نمی پردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۳۰ دی ۱۳۹۹
اخذ مالیات از خریداران و فروشندگان سایت های صرافی ارز دیجیتال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۳۰ دی ۱۳۹۹
خاک بر سر این ملت دنیا تو چی سرمایه گذاری میکنه این مردم طماع بوی پول به مشامش میخوره عین آدم گیج چشم بسته پول ها ش به باد میده میلیارد دلار حکومت ایران بابت هلال ابله هانه شیعه گری به قتل عام وجنایت در منطقه هزینه کردن مردم ابله ما تو خواب غفلت هستند وشریک جرم این جنایت هستند به خاطر سکوتشان میلیار دهاپول برای ساخت سلاح در پیتی از مال بینوا هزینه کردن تا کی ظلم تا کی جنایت، ملت همیشه سرگرم بازیچه حکومت در بورس مرکز فساد ایران شدند چشم ها شون سر ۶۰میلیون نو زباله دنبال روزی هستند تو مملکتی که خاک کشاورزی ومصالح تو منطقه حکم طلا دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۷ ۳۰ دی ۱۳۹۹
۷۰میلیون دزد ۵۰۰دزد بلند مرتبه بنام اختلاس گر ۱میلیون دزد از بدنه حکومت سرمایه داران دزد اختلاس گر ۶۸۵۰۰۰۰۰ رزد خرده پا طمعکارفلک زده حقیر همیشه مغلوب دزده ها برتر اختلاس گر میشن از رو نمی رندبعد از به روز سیاه نشستن بدبختی کاسه گدایی مظلومیت بدست میگرند جالب اگه این خرده پا یه جا برسند بی رحم تر از دزدها قاتل میشوند
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۱:۱۱ ۳۰ دی ۱۳۹۹
بیت کورن_پاپ کورن یا بیت کوین؟؟؟ آقای واعظی وزیر اعظم توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۰:۵۸ ۳۰ دی ۱۳۹۹
استخراج رمز ارز هم مثل ارز ۴۳۰۰تومنی مال آقاراده هاست.همانهایی که شما ازشون حمایت می کنید. بیت کوین باید با برق تجاری استخراج شود نه با برق خانگی و کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
دولت باید پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۱۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
همه بریم سمت بیت کوین بزار بورس ورشکسته شه حقشونه اینا به ملت رحم نمی‌کنند ماهم میریم پولمون رو تو شرکتهای خارجی سرمایه گذاری میکنیم.اون موقع التماس میکردیم به بورس سر و سامان بدید پولمون رو ندزدید .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
اتفاقا سرمایه گذاری در بورس تیری در تاریکی هست اونایی که پولشون به یغما رفته پرچم بورس کشیدن پایین ولی چه فایده رمز ارزها وابسته به هیچ دولتی تیست و ستوری پایین بالا ننیشه فرقش با قمارخانه بورس در همینه مردم قیمتشو تعیین میکنند نه دولتها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
حالا یجوری میگین سرمایه گذاری توی رمز ارز مثه تیری توی تاریکیه... انگار سرمایه سوزوندن توی بورس زیر نور افکنه دیگه لابددرسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
هر چی باشه از بورس بهتره،
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
در آینده نچندان دور، کمتر از 10 سال دیگه، کل ارزهای کاغذی کشورهای جهان از بین می روند و از تمامی ارزهای دیجیتال فقط چهار پنج تاش باقی می مانند، دنیا از نظر اقتصادی واحدی یکسان پیدا می‌کند و تمامی معاملات تبدیل می‌شود به ارز دیجیتال
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۲۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
حقتونه اخه شماییی که پولتون اضافه است
Iran (Islamic Republic of)
غير قانوني
۱۵:۲۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
رمز ارز جايگاهي در ايران ندارد مثل كاسبي هاي هاي نامشروع است كه بطور كل غير قانوني ميشود .
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۴:۴۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
جون مادرتون حمله نکنید به ارز دیجیتال بذارید کارمونو بکنیم‌. ملت سمت هرچی میرن خرابش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
چی تو اینجه جایگاه داره که رمز ارز جایگاه نداشته باشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
باشه روزی برسد که بیت کوپن یک شبه تمام پولهاشون رو بخورد و ندانید از کی بگیرید ، بورس حداقل یک شرکت هست و املاک آن برای سهامدار میماند ولی بیت کوپن چی هست و اگر صبح بلند شدی و رمز را گم کردی چکار میکنی و یا اصلا گم نکردی ، وارد شدی اصلا وجود نداشت به کی میخواهید مراجعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بله
France
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
برین همون بورس خودتونو جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
۸۱۵ میلیارد تومان ؟
بی زحمت یه بار دیگه قیمتارو نگاه کنید. یا لااقل قیمت دلاریشو ضربدر نرخ ریال کنین ببینید هر بیت کوین چقدر در میاد.
تومان یا ریال ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
همه تو این مملکت همه چیزو تکذیب می کنند
از بالا تا پایین همه دارن دروغ می گن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
آخه اینا خودشون مزرعه بیت کوین دارن پس هیچ وقت نمیان بگن قطعی برق به این خاطر بوده
Iran (Islamic Republic of)
متضرر
۱۲:۴۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خاک تو سر مسئولین بورس خاک تو سر دروغگوها خاک تو سر دزدان بورس خاک تو سر هر چی دروغگوی بورسیه خاک وگردباد توسر کل بورس که مردمو تو این کرونا تو این گرونی بدبخت کرد مثلا رفته افزایش سرمایه اومده با ۳۰ در صد منفی باز کرده آخه گوربه گور شده واسه چی افزایش سرمایه میدی قیمت سهم چند هزار رو میاری ۳۰۰ تومن وارزش شرکتتو از بین میبری انشالله خیر نبینین حتما پخش کن اینا فوش نیست مزه بعد بورس چون مردم بامثماترشو نصیبشون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۲:۳۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
مرگ برکسانیکه توکشورخیانت میکنن خداوندریشه هرچی دزدواختلاصکرواقازده س رسواوریشه کن کندکه اومدین مردم فلج کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
واقعا که خیلی مسخره اید هر روز تو این مملکت یک دلقک بازی سرمایه داری رشد می‌کنه . ایران شده جایگاه پولدارهای که روز به روز رانت و نحوه کسب در آمد را باهر ترفند.نلت ضعیفی هم در حاشیه با بد بختی نداری زند ه اند اما در کفن .چی فکر میکردیم چی شد ......
Italy
مرگ بر آمریکا
۱۲:۳۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بیت کوین عالیه لطفا آموزش استخراجشو یا خریدشو بزارین آخرش همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
وقتی مسئولان ناکارآمد کشور توانایی استفاده از پتانسیل داخلی و سرمایه اصلی کشور یعنی مردم رو ندارند، پس همین بهتر که مردم (یعنی سرمایه های اصلی هر مملکت) به سمت ایده های جدید سوق پیدا کنند.
متاسفانه در همه کشورهای پیشرفته مردم رو سرمایه ملی هر کشور میدونن، اما در ایران مردم به عنوان ابزار محسوب میشن و نه سرمایه. وقتی مردم کشور رو سرمایه مملکت بدونی هیچ وقت آسیبی به سرمایه خودت وارد نمیکنی اما وقتی ابزار باشه، پس فقط یک وسیله هست برای رسیدن به مقاصد از پیش تعیین شده حالا این ابزار ممکنه بشکنه و یا از بین بره. دیدگاه خیلی مهمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه بیت کوین هست.. با توجه به اینکه مردم اعتمادشون رو به دولت از دست دادن.. مردم که پولشون رو از جوی آب پیدا نکردن دولت الکی بیاد با دروغ و نیرنگ این پولهارو تصاحب کنه. تا دولت کاری نکنه مردم اعتماد از دست رفتشون برگرده.بهترین بازار ارز دیجیتال است. والسلام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بهتره به جای بد نام‌کردن بیت کوین برین ببینید سهام پالایش چی شده. فکر کنم‌بزرگترین کلاه برداری قرن ۱۴ هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۲:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
ای بر باعث بانیش لعنت تمام پولمون رفت
مملکت بی صاحب
پول‌های خودتون رو از بورس خارج کنید
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۱۲:۱۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
کلا دروغه رمز ارزها بهترین سرمایه گذاریه بجای بورس برید سراغ اونا.دولت نمی تونه سرتون کلاه بذاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
مردم چاره ای ندارید . یا از این مملکت که نه بیغوله بروید یا مثل مرد بیایید وسط میدان به این وضعیت اسف بار ۴۰ ساله یک بار برای همیشه پایان دهید و گرنه باید خودتون و نسلتون این حقارت و بدبختی را ادامه بده . تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد طهماسبی
۱۱:۵۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
یعنی خداوکیلی کسی نمی خواد بیاد و جواب ضرر های مردم رو بده.
پالایش یکم رو با اعتماد به دولت خریدم
الان 50درصد تو ضرر هستم نصف پولم رفته
نفرین بر آدم خائن، نفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
جناب کارشناس بورس ایران انداختن تیر در ظلمات است. چرا هیچ گزارشی در مورد از بین رفتن سرمایه مردم نمی نویسید. من 70 درصد تو ضرمم دوبار هم میانگین کم کردم بازم قیمتا نصف شده. مردم عادی مالباتخته شدن تو بورس. صدای ما رو به قوه قضاییه برسونید به بورس ورود کنه
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۱:۴۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
سلام وزیر اقتضاد کشوری میگه با فروش پالایش میخواهیم ثروت و به همه تقسیم کنیم .وبعد ریسش روحانی میگه بهترین خرید سهام پالایش است و بهترین سرمایه گذاری در یورس است که عنیشه همراهش سود خواهد بود . و بعد همه مردم دیدتد جی شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بیت کوین چندساله فعال شده ولی دولت شیخ بی مصرف تاکنون به آموزش وآشنایی مردم چه کارکرده دزدکی قرارداد بسته باچینی ها برای رانت فرزندان وزرا ونمایندگان مجلس وقضات همسو وهمه بازرسان کشور یا بیسوادند یا حق سکوت میگیرند چرا جوانان با تشکیل تعاونی به تولید بیت کوین نپرداخته اند چینی پورسانت بیشتری میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
به امید خدا بورسمون با این فرمون پیش بره افشای اطلاعات الف می زنه ناظر یپام میده بورس تهران نماد درستی و راستی جهان با همت مسئولین شریف به منابع عظیم نفت دست یافت.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۰۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
کل این پیام ها که مردم دادن نشان رضایت از دولته
مشکل از چیه؟قانون اساسی؟ملت؟دولت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
به خبرهای نقل شده از یکی از مسئئولین کشوری به زودی بورس اعلام ورشکستگی خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
سرمایه گذاری در بورس دستوری ایران مثل روشنایی روز تیری در نابودی صدرصد سرمایه است ای کاش بورس ایران هم تیری در تاریکی بود بلکه بورس ایران تیری است دقیق به سمت قلب و جیب مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۳۰ دی ۱۳۹۹
احسنت .
ای کاش لااقل تیری در تاریکی بود این بورس .
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خودشون برق کرمان رو می دن به ماینر های چینی
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
اولا که بیت کورن !
بعدش هم دولتی که حتی اسمش رو هم نمی تونه تلفظ کنه معلومه که اصلا نمی دونه چی هست که بخواد جلوشو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
ببخشید این بیت کوین است یا به گفته جناب آقای دکـــــــــتــــــــر واعظی بیت کورن؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
همونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
چرا مردم باید به بازار داخلی اعتماد کنند همون بازاری که رویس جمهور و اعضای دولت مردم رو تشویق به سرمایه گذاری در اون میکردن و بعد الان دارن به ریش ملت میخندن نمونش همین صندوق پالایش یکم
همون بهتر بریم در بیت کویین و بازارهای خارجی سرمایه گذاری کنیم خیالمون راحت تره اعتماد مردم نسبت به مسئولین از بین رفته
در بورس 60 درصد توضرریم
همن بهتر میرفتیم تو دلار و طلا و ماشین سرمایه گذاری میکردیم.
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
برق کار ماینر آلودگی هوا ماله مردم ماله ماشین های با کیفیت نیست ماله مردم زیاد سیگار میکشن اقتصاد هم اقتصاد آلمان است بورس هم مردم عجول هستن خلاصه کار مسعولین درسته
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۰:۲۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خدا را شکر خدا را شکر .تنها نقطه روشن و کور سوی امید را از مردم گرفتین .خدا وکیلی دیگه هیچ اعتباری بین مردم ندارید.انشالله وعده ما انتخابات ریس جمهوری همه با هم تو خونه میشینبم تا اعتبار تون بیش از پیش نابود بشه.چون که مردم را نابود کردین .صبح که بلند میشم می‌خوام خودکشی کنم می ترسم از عاقبتش.
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
من قول میدم کسی از این دستگاه نداره ریزش بورس الکی به یک سمت دیگه نبرید ریزش بورس مقصر اصلیش دولت است
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۰:۱۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بیشترین خرید املاک در ترکیه و دیگر کشورها رو ایرانیها داشتن. چون اعتمادی به دولت‌های ایران، ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
برین پولتون از بورس بردارید تا این همه متحمل ضرر نشدیم به این مسولین امیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
اگه تونستی بفروش ، کو خریدار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
وزارت اقتصاد و رییس بورس به تلویزیون بیان و جواب مالباخته های بورس رو بدید. حضور در بورس دعوت شما بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بیت کوین بهترین سرمایه گذاری هست چون نه تحریم میشه و نه دولت میتونه ازش مالیات بگیره و نه حقوقی ها میتونن سرمون کلاه بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
اقای رئیسی ما از دست رییس جمهور به خاطر دزدی پولمان در بورس شکایت داریم شما به عنوان مدعی عموم باید از این دزدی اشکار رسیدگی کنید فرقی نمیکنه با بانکی که پول مردم رو اختلالس کرده لطفا برخورد کنید این حق ناس هست و فردای قیامت باید به عنوان یک مسیول پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
لعنت خدا بر دروغگویان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بورس رو اگه درست حمایت میکردین اینجوری نمیشد،چون همش دروغ میگین و خودتون دزدین مردمم همه عادت کردن به دغل بازی،هر کسی منتظره فقط سر یکی دیگه رو کلاه بذاره،شما نگا کنید ببینید یه نفر چک یکی دیگه رو قبول میکنه تو بازار؟نه،چرا؟؟چون اعتماد نیست،چون همه بفکر بردنو دزدیدن هستن،و این واقعیت روزگار کشور ماست،چون از بالا و از ریشه خرابه
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۸:۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
نمیدونم چرا بورس ایران اعلام ورشکستگی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
دولت صندوق پالایش یکم رو با قیمت بسیار بالا به مردم فروخت و الانم اصلا پاسخگوی وضعیت این صندوق نیست، الان قیمتش نصف شده، یعنی مردم بیچاره ای که به امید سود کردن، به دولت اعتماد کردند و این صندوق رو خریدن، الان نصف پولشون رو از دست دادن. وزیر اقتصاد و رئیس جمهور هم که مردم رو تشویق به خرید این صندوق می‌کردند، الان دارن به ریش مردم می‌خندند. بازم گلی به جمال ترامپ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۹
دولت در قضیه بورس مردم رو فریب داد، مردم عادی بیشترین ضرر رو کردن. از باشگاه خبرنگاران خواهش میکنیم این قضیه رو پیگیری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
کونظارت
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
رمز ارزها چون ارزش ذاتی ندارند و با پیشرفت تکنولوژی در معرض تهدیدات سایبری قرار می گیرند و نیز تحت کنترل دولتها و بانکهای مرکزی نیستند به زودی از رونق خواهند افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بزارید مردم تو حال خودشون باشن اون وقتی که گفتید بورس خوبه و ما پشتش هستیم اینی شد که داریم میبینیم حالا شدید دایه مهربون تر از مادر
France
زرین
۰۷:۳۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
آنقدراز رمز ارزگفت وگفت آخر ندانستم این خاموشی‌ها پس بچی ارتباط دارداقای کار‌شناس بین الملل نمیشد همه گقته هارا قبل ازاجرای ط رح انجام دادتا این خاموشی ایجاد نمیشد!!!!! جواب با یک کلمه. آری یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
خب از اطلاعاتت ممنون ما رفتيم ماينر بخريم
Iran (Islamic Republic of)
میثم.
۰۶:۲۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
همینو کم داشتیم دیگه....علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بیتکوین دیگه چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۳۰ دی ۱۳۹۹
به طور خلاصه نسبت به بورس ایران فوق العاده س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
ب داد بورس برسید سرمایمون رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
بورس رو درست و قوانینش رو اصلاح کنید مردم هیچ جا نمیرن تولید هم سود خواهد کرد
اتفاقی که دربورس افتاده واقعا یک فاجعه هست که بسیار کم یاب هست توی دنیا
ضرر سهم هایی که مردم تابستان خریدند نزدیک به 70 درصد رسیده است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
من ادرس دقیق ۱۰۰عدد ماینر غیرمجاز رودارم باید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۹ دی ۱۳۹۹
به تو چه آدم فروش آشغال بجای آدم فروشی و لاشی بازی سرت به کار خودت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
با تلفن 121 تماس بگیرید و به اداره برق اطلاع بدید متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۹ دی ۱۳۹۹
چی گیرت میاد تو این وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
یعنی چه ما اصلا منظور شما را نفهمیدیم که چی میگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۹ دی ۱۳۹۹
حداقل بهتر از بورس هست فردا کل سهامم با ضرر می فروشم میرم دستگاه استخراج ارز میخرم و با دستگاه ژنراتور برای تولید برق ارز استخراج می کنم بورس هم باشه برای اعضای هیات دولت علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
تولید وسرمایه گذاری تو بانک و بورس جای خودشو داده به دلالی مسکن خودرو بیت کوین مواد غذایی واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
نشناس
۱۴:۱۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
برین عامو به ما و شما چه
آخرین اخبار