طولانی شدن برداشت دستی پنبه در لارستان

زمان برداشت پنبه در لارستان حدود ۴ ماه طول می‌کشد که زمان برداشت را طولانی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لارستان بعد از شهرستان داراب بزرگ‌ترین تولیدکننده پنبه در استان فارس است که ۳۳ درصد تولید سالانه پنبه در  استان مربوط به شهرستان لارستان است.

۵۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان لارستان  زیرکشت پنبه است و سالانه ۱۶ هزار تن پنبه از این مزارع برداشت می‌شود، اما به دلیل نبود کارخانه پنبه پاک کنی در لارستان پنبه تولیدی  به کارخانه‌های داراب، فسا، قم و اشتهارد کرج ارسال می‌شود.

علی سعیدی‌ نژاد مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان، گفت: برداشت پنبه از سطح ۵  هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع  لارستان  از اوایل آبان ‌ماه آغاز و و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود ۱۶ هزار تن محصول وش پنبه از مزارع پنبه این شهرستان برداشت شود.

او، بیان کرد: نبود کارگر بومی و استفاده از کارگر پنبه چین از شهرستان‌های همجوار یکی از معضلات برداشت این محصول در شهرستان لارستان است.

سعیدی نژاد، تصریح کرد: ساخت کارخانه پنبه پاک‌کنی در لارستان یکی از خواسته‌های دیرینه پنبه‌کاران این شهرستان بوده است.

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان، ادامه داد: مهرماه امسال عملیات اجرایی ساخت یک کارخانه پنبه پاک‌کنی با ظرفیت ۶  و نیم هزار تن ماده خام  تولید و  ۲ و نیم  تن پنبه حلاجی شده در زمینی به مساحت ۲۰ هزار در شهر لارستان آغاز شده است.

او، افزود: این کارخانه پنبه پاک کنی در روستای ده فیش بنارویه در حال ساخت است.

جلیل حسنی فرماندار ویژه لارستان نیز اضافه کرد: این طرح مهم صنعتی یکی از طرح های مورد تاکید در این بخش بوده که در حال حاضر با پیشرفت ۶۵ درصد در حال اجرا است.

او، با اشاره به اینکه اشتغالزایی دائمی این واحد صنعتی ۲۵ نفر است و برای ۱۰ نفر نیز به صورت فصلی اشتغال‌زایی می‌شود ، اظهار کرد: با راه‌اندازی این واحد پنبه پاک‌کنی ترغیب کشاورزان برای افزایش سطح زیرکشت این محصول مهم و صنعتی بیشتر می‌شود.

حسنی،گفت: فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیرکشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده، اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

فرماندار ویژه لارستان، بیان کرد: شهرستان‌های داراب، لارستان، زرین دشت و فسا مهم‌ترین مرکز کشت پنبه در استان فارس محسوب می شود که کشاوزان این نقاط از دیرباز از آن به نام طلای سفید یاد می‌کنند.

او، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار هکتار پنبه در استان فارس کشت می‌شود که میانگین برداشت پنبه در هر هکتار سه هزار و ۶۵۰ کیلوگرم بوده در حالی که میانگین برداشت پنبه در سطح کشور در هر هکتار حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار