فساد هزار میلیاردی پتروشیمی ها از نگهبانی تا مدیر!

خصوصی سازی‌های غیراصولی، سبب انحرافات مالی و اخلالگری برخی مدیران پتروشیمی در نظام اقتصادی کشور شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که اخبار ضد و نقیضی از دستگیری‌های گسترده در شرکت‌های مختلف فعال در صنعت پتروشیمی به گوش می‌رسد؛ صنعتی که ارزش افزوده و تنوع محصولات بالا از ویژگی‌های بارز آن است.

سرمایه گذاری به منظور گسترش صنعت پتروشیمی می‌تواند منجر به تامین مواد اولیه هزاران بنگاه اقتصادی کوچک و بزرگ در پایین دست این صنعت و به تبع آن، اشتغالزایی و کسب درآمد‌های ریالی و ارزی فراوانی شود.

عبدالرسول دشتی، کارشناس فعال حوزه پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر سیر توسعه پتروشیمی به سمت تکمیل صنایع پایین دست و تکمیلی برود، بسیار مثبت است؛ چرا که امکان ایجاد آن‌ها در شرایط تحریمی وجود دارد، ضمن این که راه اندازی آن‌ها راحت‌تر است؛ ولی صنایع بزرگ هزینه زیادی می‌برند و ایجاد آن‌ها در شرایط کنونی، امکان پذیر نیست.

او بیان کرد: اکنون در حوزه پتروشیمی، نیاز است به سمت صنایع تکمیلی برویم که اصطلاحا به این کار ایجاد صنایع پایین دستی می‌گویند؛ چون احداث یک واحد پتروشیمی در کمترین حالت مورد نظر، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو هزینه دارد و حدود ۴ سال زمان می‌برد، اما ایجاد صنایع کوچکتر، هزینه کمتری نیاز دارد، زمان کوتاهتری می‌برد و مواد اولیه آن‌ها نیز از همین واحد‌های پتروشیمی فعال قابل تامین است.

این کارشناس حوزه پتروشیمی تصریح کرد: می‌توان در هر منطقه بومی، در کنار هر واحد پتروشیمی فعال، این واحد‌های کوچک را احداث کرد؛ یعنی می‌توانند از همان پتروشیمی‌ها مواد اولیه دریافت کنند و باعث ایجاد اشتغال بومی در آن منطقه شوند.

اما صنعتی که تا این حد تاثیر آن در اقتصاد کشور بارز است، با مشکل بازداشت‌های گسترده در سطوح مختلف مدیریتی دست و پنجه نرم می‌کند.


بیشتر بخوانید


بازداشت مدیران میانی پتروشیمی شیراز به دلیل اخلال در  شبکه توزیع کود شیمیایی کشور

یک روز خبر دستگیری اخلالگران در شبکه توزیع هزاران تن محصول پتروشیمی از طریق سرقت و تبانی انتشار می‌یابد و روز دیگر مشخص می‌شود که متهمان آن، مدیران فعال پتروشیمی هستند. اواسط تابستان امسال بود که چنین خبری درباره مجتمع پتروشیمی شیراز در رسانه‌ها منتشر شد.

این مجتمع پتروشیمی، قدیمی ترین، بزرگترین و شناخته شده‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور است که در تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۹۸ به شرکت سهامی عام تبدیل و سهام آن به صورت ۱۰۰ درصدی به بخش خصوصی واگذار شد.

متهمان ردیف اول و دوم پرونده اخلال در شبکه توزیع محصولات این شرکت، به گفته قاضی ساداتی، رئیس دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران نظام اقتصادی کشور به ترتیب، ابراهیم حیدری و داریوش کریمی از کارمندان رسمی این مجتمع پتروشیمی بودند.

این دو نفر، با تشکیل باندی سازمان یافته و متشکل از نگهبانان دروازه‌های ورودی و خروجی، اتاق بارگیری، برخی از کارمندان شاغل در شیفت‌های باسکول و تعدادی از دلال‌های کود شیمیایی و رانندگان کامیون، اقدام به سرقت عمده کود شیمیایی و محصولات پتروشیمی کرده بودند و از این طریق، محصولات را خارج از شبکه رسمی دولتی، توزیع و به فروش می‌رساندند.

این گروه ۵۲ نفره اخلالگر در شبکه توزیع محصولات پتروشیمی، اقدام به توزیع و فروش بیش از ۲۰۰ هزار تن کود شیمیایی اوره از راه‌های غیرقانونی کرده و از این طریق، بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان درآمد غیرقانونی به دست آورده بودند که این اقدام آن ها، در آن بازه زمانی، سبب کمبود کود شیمیایی با قیمت مصوب دولتی در بازار شد.

این صنعت مهم این بار و طی چند روز گذشته، درگیر یک دستگیری جدید شده و آن نیز، دستگیری علی اکبر احمدی دشتی، مدیرعامل پتروشیمی رازی است؛ احمدی دشتی به مدت ۱۷ سال یعنی از سال ۱۳۸۲ تاکنون، مدیرعاملی این مجتمع پتروشیمی را بر عهده داشته است.

تخلفات مالی و ارزی، دلیل بازداشت مدیرعامل با تجربه پتروشیمی رازی

مجتمع پتروشیمی رازی نیز، یکی از قدیمی‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور است که از آن، به عنوان بزرگترین تولیدکننده آمونیاک، کود اوره، اسید سولفوریک و گوگرد و تنها تولیدکننده اسید فسفریک و کود دی آمونیم فسفات (کود مخلوط فسفات و سولفات آمونیوم) در ایران یاد می‌شود.

پتروشیمی رازی، یکی دیگر از مجتمع‌های پتروشیمی بود که توسط سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۸۶ به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون شرکت گوبرفابریقالاری ترک آمونیم، یکی از شرکت‌های تولیدکننده کود شیمیایی ترکیه موسوم به "گوبره تاش" به تنهایی مالک ۴۸.۸۸ درصد یعنی حدود نیمی از سهام آن است و مابقی سهام آن در دست چند شرکت ایرانی و کارکنان این مجتمع قرار دارد.

محصولات این مجتمع علاوه بر تامین نیاز داخلی، پس از صادرات به بازار‌های جهانی، نقش مهمی نیز در ارزآوری کشور دارند و اکنون گفته می‌شود که مدیرعامل آن، به اتهام تخلفات مالی و ارزی دستگیر شده است.

به تازگی اخباری نیز از دستگیری مدیرعامل شرکت سیراف انرژی که به دلیل سرمایه گداری در طرح تولید ۱۶۵۰ تن متانول در سال شناخته می‌شود، منتشر شده و گفته می‌شود که دلیل این دستگیری نیز اتهامات مالی بوده است.

خصوصی سازی غیراصولی، درد همیشگی اقتصاد ایران

کلیدواژه اصلی در این دستگیری ها، خصوصی بودن مجتمع‌های پتروشیمی است؛ خصوصی سازی که هرچند قانون و عقل آن را لازمه پیشرفت اقتصادی می‌دانند، اما غیراصولی بودن آن، بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی را با دردسر مواجه کرده است چرا که اصولا یا خریدار اهلیت لازم را ندارد یا به دلیل کاهش نظارت‌های دولتی بر شرکت‌های واگذار شده، در بازار محصولات آن ها، اختلال ایجاد می‌شود.

لازم به یادآوری است که عباس شعری مقدم، معاون وقت وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی صنایع ایران، در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۴ در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی بیان کرده بود که واگذاری‌های غیراصولی باعث شده است که این صنعت استراتژیک کشور با مشکلات زیادی مواجه شود چرا که بعد از واگذاری، مأموریت شرکت ملی پتروشیمی تغییر پیدا کرد و در حال حاضر این شرکت صرفا وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی و هدایت طرح‌ها را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۲۰:۴۶ ۲۶ دی ۱۳۹۹
بی وجدانها خودشان دزدی کردند اون موقع قیمت هاراگران کردند که روی همه چیز تاثیر گذاشته حداقل بگذارید گیر مردم بدبخت هم چیزی بیاد این همه دود والودگی رابه خوردشان میدهید
Iran (Islamic Republic of)
خادم رهبر
۱۸:۱۱ ۲۶ دی ۱۳۹۹
دیواری کوتاه تر از پتروشیمی شیراز ندیدید اینها هنوز خصولتی نیستند و تابع قوانین ملی صنایع هستند بیا عسلویه شرکت های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس ببین چه خبره. در ضمن خبر پتروشیمی شیراز مربوط به دو بیست ماه قبل است ته تابستان امسال کمی انصاف داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۶ دی ۱۳۹۹
مدیون شهدا وایثارگران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۲۱:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
چه کسانی بر چه کسانی نظارت و کنترل کنند؟!!!
مگر در این مملکت افراد سالم هم یافت میشود و اگر بشود مگر می گذارند انها در مصادر تصمیم گیری باشند؟!!!
Canada
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
Pla. Sh
۱۹:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
من کارمند رسمی یکی از پتروشیمی های عسلویه با 6سال سابقه هستم. شرکت های پتروشيمي واگذار شده به هر روشی چه قانونی چه غیر قانونی. متاسفانه نظارت صفر صفر هستش. باند بازی، استخدام های خانوادگی وفامیلی، زد وبند، فاکتور های خرید قلابی، فساد، مناقصه های صوری..... از ویژگی های این شرکت ها شده. خلاصه درد خيلي زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ایران من
۱۹:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
لعنت بر ذات هر چی مال مردم رو مثل آب خوردن میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
چرا انقدر دزدی و اختلاس زیاد شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
جناب آقاي رئيسي چرا حكم قرآن و شريعت را بر اين دزدان بيت المال جاري نمكنيد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹
بخورید عزیزای دل. نوش جان
ثروت این مملکت یا توسط خودی ها غارت میشه یا صرف هزینه کشورهای دوست و برادر عربی میشه
60درصد ملت ایران هم زیر خط فقر هستند.
بعد هم از حکومت علی و عدالت علی حرف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری می‌رسد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزندی از زاگرس مرکزی
۱۷:۰۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
پتروشیمی جزو صنایع مهم و راهبردی است و هیچ معنی و ضرورتی این خصوصی سازی ها ندارد مگر آنکه بجایشان شهرهای پتروشیمی جدید ایجاد شود.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۶:۳۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
نگهبانش میلیاردرشده خخخخخخ
خخخخخخخخ چه بامزه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
اگر شما یک مدیر سالم در نفت پیدا کردید ،لطفا اطلاع دهید تا تندیسش را بسازم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خواب که باشیم دشمن خارجی و داخلی نداره توی تحریما خارجی هم چشم امیدش داخلی هاست خدا وکیلی اگر تحریم نبود میرفتیم دنبال این همه مفسدایی که بیت المال دارن تیکه یاره میکنن و به ریش مردم دارن میخندن! از گرفتنشان مهمتر کور کردن وبستن این سیستم و روش هاست تا دوباره سر باز نکند یکی هم مدل به مدل معاون و ریس درست شدن هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خصوصی سازی در پتروشیمی ها معنی ندارد چون ایران ظرفیت خصوصی سازی در پتروشیمی ها رو ندارد
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۶:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
نگهبانش میلیادرشده خخخخخخ
خخخخخخخخخ چه بامزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خصوصی سازی در پتروشیمی ها معنی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
همه دست ها شون تو جیب همدگه ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
آقایان سیاستمدار . در نظامی که پایه آن بر اصول اسلامی استوار هست خصوصی سازی سازمان‌های دولتی هیچ معنایی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
مجلس قانون محاکمه مدیران و مسئولان و رئسای کشور را بعد از اتمام مسئولیتشان تصویب کنند و نگذارند مفسدین و خائنین به بهانه های مختلف از کشور متواری شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
باید مجازات بشن
Iran (Islamic Republic of)
V
۱۴:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹
وزارت جهاد و گمرک هم دقیقا همین شرایط را دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
علاوه بر اختلاس در پتروشیمی ها، به محیط زیست چنان آسیب رسانده که هیچ کس دیگر قدرت لازم نداره این موضوع را پیگیری کنه، و مردمی که در اطراف این مجتمع ها زندگی میکنن به انواع بیماری صعب‌العلاج دچار شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
متاسفم
خوب برخورد کنید با فساد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
پتروشیمی رو سالهاست غارت کردند بعد آقایون تازه میخوان برن ببینند چه خبره. پتروشیمی و پروژه های گازی میتونه کل بودجه کشور رو به صورت چند برابری تامین کنه ولی دریغا که فریادرسی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹
کل مملکتو فساد برداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
این اختلاس کی میخواهد توی این کشور تموم بشه معلوم نیست. تو هر اداره و بانک و شرکت و....کل کشور اختلاس و کلاهبرداری مسول رسیدگیش هم معلوم نیست کی هست چه موقع باید جلوی این همه فساد گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
هر جا پول هست دزد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
بیش از ۹۰درصد کارکنان پتروشیمی باید اخراج شوند. و افراد متعهد و متخصص، جای آنها از طریق آزمون گرفت. شرط سنی را بالا ببرید تا افراد توانمند هم بتوانند شرکت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹
تااین فسادها جمع نشه محاله ملت به جایی برسند چهل سال فساد سیرنشدن جمع میکنند برانوه نتیجه شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
فساد در پتروشیمی موضوع تازه ای نیست و سابقه ای دیرینه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
همه دزد هر کس میاد سر کار باید دزد باشه والا اخراج بخاطر اینکه ماها ایرانی ها ادعای خوبی داریم.دنیا پرست والوده به... دنیا به هر کاری دست میزنیم.متاسفانه نظارتی نبوده
راحت دزدی میکردند اگر اقای رییسی حکم اعدام برای ۱۰ نفر بده
باقی حساب کار دستشون میاد.والا همین آش و همین کاسه هست.وهر روز تولد الکاپونی دیگر.بچه های اطلاعات باید همه
را بگیرند. .پول این ملت بینوا خرج عیش ونوش خودشون و خانواده هاشون میشه قیامت هم که بیخیال.
خدا به ما رحم کند.دیگه پولی نمونده که بدزدند.رحم نکنید به
این نطفه های شیطان.اعدام و تموم توبه گرگ مرگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۵ دی ۱۳۹۹
باید ریشه اصلی فساد و ظلم خشک یا قطع شود اینا شاخ برگی بیش نیستند تا زمانیکه ریشه فعال باشد شاخ و برگهاش هم فعال هستند پس ریشه اصلی پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خدایااااا خودت مجاتمون بده همش دزدی بسه دیگه چقدر مردم باید تاوان بدن هرکی دردی یا به اصطلاح خودتون اختلاس کرد اعدام کنید اگه اوتن موقه جلو شو می‌گرفتند ..... سرخودمو درد اوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
باخصوصی کردن شرکتای دولتی فقط وفقط کارگربدبخت ضررمیکنه..
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
کارخانجات و صنایع حکومتی و راهبردی نباید واگذار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
باید اول از وزرا ومدیران بالا دستی شروع کرد گربه را دم در حجله باید کشت البته این گربه ها تبدیل به گرگ شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ دی ۱۳۹۹
دیگه امیدی به زندگی کردن نداریم تا دزد ها موندن مامردم باید سر مونو زمین بزاریم وبمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۹
واقعا چه خبره !!!!!چرا بايد اين همه دزدي؟در اين بين فقط مردم داند نابود ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
اقای رییسی تو رو جدت به این هارو رحم نکن تک تکشون رو بده حبس ابد یا اعدام کنند اینها زالو صفتند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۶:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
نگهبانش میلیادرشده خخخخخخ
خخخخخخخخخخ خیلی بامزه
آخرین اخبار