خبر بودجه‌ای نماینده دشتستان برای استان‌های نفت‌خیز

نماینده مردم دشتستان در مجلس از ادامه پیگیری‌ها برای احقاق حق مردم استان‌های نفت‌خیز در بودجه سال آینده خبر داده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در توییتی از ادامه پیگیری‌ها برای احقاق حق مردم استان‌های نفت‌خیز در بودجه سال آینده خبر داده است.

او نوشته است: دیروز به همراه نمایندگان محترم دشتی و تنگستان و آبادان در کمیسیون بودجه(بررسی طرح احکام کل بودجه) از حق استان‌های نفتی دفاع کردیم. همه اعضا مصمم به حفظ حقوق استان‌های نفت‌خیز و تقویت جایگاه های آنها در بودجه بودند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی آذر امسال طرحی را تصویب کردند که بر اساس بند ۷ این طرح دولت مکلف می‌شد در تنظیم و تصویب لایحه بودجه سنواتی، توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، میزان بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان مدنظر قرار دهد.


بیشتر بخوانید


وجود شاخص معکوس درآمد سرانه در این بند باعث شد تا نمایندگان استان بوشهر در مجلس به آن معترض شوند و در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان، اصلاح مصوبه مجلس شورای اسلامی را در خصوص طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور شوند.

در این نامه با اشاره به مغایرت‌های جدی طرح با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز احکام قانون برنامه ششم توسعه آمده بود: شاخص‌های مطرح شده در این طرح با اصل ۵۲ قانون اساسی و بند سه ماده ۲۶ قانون برنامه توسعه ششم کشور درخصوص تخصیص سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تناقض دارد. استفاده از شاخص معکوس درآمد سرانه برای توزیع اعتبارات موجب کاهش اعتبارات استان‌های بهره‌مند از درآمد‌های ملی نفت خام، گاز و میعانات گازی خواهد شد و با قانون اساسی و برنامه ششم توسعه در تناقض است.

۲۱ دی نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که شورای نگهبان به ماده ۷ طرح اصلاح ساختار بودجه ایراد گرفته است.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.