جنجال‌های ادامه دار بیستم ژانویه / تحلیف در سایه آشوب!

پلیس فدرال آمریکا خود هشدار داده است که احتمال می‌رود همزمان با نزدیک‌شدن به مراسم تحلیف ریاست جمهوری، برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا وجود داشته باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تحلیف جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا قرار است تحت تدابیر شدید امنیتی بی‌سابقه در تاریخ این کشور در اول بهمن برگزار شود؛ مراسمی که همزمان با آن گفته شده است احتمالا برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا وجود داشته باشد. یک مقام گارد ملی آمریکا اعلام کرده که واشنگتن در روز تحلیف بایدن کاملا بسته خواهد بود. شهردار واشنگتن نیزاز شهروندان خواسته است از آمدن به این شهر برای شرکت در مراسم تحلیف بایدن خودداری کنند.


بیشترربخوانید

  • جزئیات مراسم تحلیف بایدن اعلام شد

نیرو‌های کمکی نیز از اداره‌های پلیس سراسر آمریکا گرفته تا گارد ملی با هدف تامین امنیت مراسم تحلیف بایدن به واشنگتن رسیدند و توییتر هم بیش از ۷۰ هزار حساب کاربری طرفداران ترامپ را به حالت تعلیق درآورده تا نتوانند در بستر این شبکه اجتماعی اوضاع ناآرام آمریکا را ناآرام‌تر کنند.

امکان درگیری مسلحانه در ۵۰ ایالت آمریکا
این تدابیر در حالی است که طرفداران مسلح ترامپ قصد تظاهرات مقابل کنگره را دارند و هشدار داده‌اند ناآرامی‌های گسترده‌ای در پیش است.

پلیس فدرال آمریکا نیز به کارکنان خود هشدار داده است که احتمال می‌رود هفته آینده، همزمان با نزدیک‌شدن به مراسم تحلیف ریاست جمهوری، برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا وجود داشته باشد.

دو مقام رسمی این نهاد ضمن تأیید این خبر اعلام کردند که در اعلامیه داخلی «اف‌بی‌آی» آمده است که «افرادی در تمامی مراکز ۵۰ ایالت در حال برنامه‌ریزی برای اعتراض‌های مسلحانه از ۱۶ تا دست‌کم ۲۰ ژانویه هستند.»

کارشناسان امنیتی در آمریکا می‌گویند وقایع هفته گذشته بسیاری از مردم را تحریک کرده است و احتمال می‌رود که آن‌ها بخواهند در مراکز ایالت به‌ویژه جا‌هایی که نیرو‌های مسلح در آن حضور دارند، دست به اعتراض بزنند.

طرح استیضاح، امروز در مجلس نمایندگان
بایدن می‌گوید ترامپ دیگر نباید در قدرت بماند و ترامپ مسیر‌های ارتباطی و رسانه ای‌اش در شبکه‌های ارتباطی مسدود شده و صدایی از او شنیده نمی‌شود. از این رو، مجلس نمایندگان نیز در جلسه امروز به مایک پنس فرصت می‌دهد تا ترامپ را به‌دلیل شورش علیه امنیت آمریکا برکنار کند. پیش از این پنس برای این اقدام مردد بود چراکه مشاورانش گفته بودند ممکن است برکناری ترامپ تبعاتی برای او داشته باشد. طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رییس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

همچنین مجلس نمایندگان امروز طرح استیضاح رییس‌جمهور آمریکا را به رأی خواهند گذاشت. در صورتی که طرح استیضاح ترامپ پیش برود، این دومین استیضاح یک رییس‌جمهور آمریکا در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری‌اش محسوب می‌شود که پیش از این در ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

ایوانکا هم ترامپ را تنها گذاشت
حالا حتی دختر ترامپ، ایوانکا نیز او را تنها گذاشته است و قصد دارد در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند. برخی منابع کاخ سفید اعلام کردند که «ایوانکا ترامپ» قصد دارد برای نجات آینده سیاسی خود برخلاف نظر پدرش در مراسم تحلیف «جو بایدن» رییس‌جمهور بعدی آمریکا شرکت کند. ایوانکا نگران است که آینده درخشان سیاسی وی در معرض خطر قرار گیرد و بنابراین هر اقدامی را برای حفظ اعتبار خود انجام می‌دهد. با این حال، ترامپ به‌شدت با این تصمیم مخالف است و آن را توهینی به خود توصیف کرده. ترامپ تأکید کرده که خانواده‌اش باید به شکلی متحد در مقابل بایدن ایستادگی کنند و یک جبهه متحد را تشکیل دهند.

جعفر قنادباشی: روز‌های تیره و تاری در انتظار آمریکاست
«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به تمهیدات شدید امنیتی آمریکا برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری و شکل‌گیری فضای دوقطبی در این کشور، عنوان کرد: آمریکا درحالی مراسم تحلیف ریاست جمهوری را با تدابیر شدید امنیتی در واشنگتن دنبال می‌کند که منع رفت و آمد‌ها و ایجاد تدابیر امنیتی شدید برای این کشور ضرر دارد، چرا که آزادی بیان یا دموکراسی این کشورکه مدعی آن هستند را زیر سوال می‌برد. شاید همه این بداخلاقی‌ها و ممنوعیت‌ها تقصیر دونالد ترامپ و هوادارانش باشد، اما عقلای آمریکا در این اندیشه هستند تا آن را مهار کنند. این چهره ظاهری اعتراضات و بی‌نزاکتی‌های ترامپ و شورش هوادارانش یک پشت صحنه دیگری هم دارد که نشان دهنده شکل‌گیری فضای دوقطبی و همچنین خوب کارنکردن سیستم‌های آماری و اطلاعاتی پیچیده آمریکاست.

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به اینکه سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا با دامنه بزرگی که برای خود ترسیم کردند، برای مهار چنین رویداد‌هایی خوب عمل نکردند، افزود: همانطور که می‌دانیم، آمریکایی‌ها معروفند به داشتن سیستم‌های آماری و اطلاعاتی پیچیده و همچنین به رسانه‌های بزرگی که پردامنه‌دار‌ترین مخاطبان جهانی را دارند. در این شرایط این سیستم اطلاعاتی و رسانه‌ای آمریکاست که خوب کار نکرده وگرنه آمریکا نباید با ایجاد یک قوه قهریه جلوی واقعیت را بگیرد. وقتی حکومت‌ها به نهایت کار می‌رسند و اسباب‌های دیگر خوب کار نمی‌کنند، ناگزیر متوسل به این قوه قهریه می‌شوند. این‌گونه حوادث جاری آمریکا نشان می‌دهد که رسانه‌های آمریکا نتوانسته‌اند خوب کار کنند.

وی با اشاره به اینکه از یک‌سال پیش این روز‌ها پیش‌بینی شده است و تحلیلگران حتی این روز‌ها را هم دیده‌اند، یادآور شد: سیستم‌های اطلاعاتی خوب کار نکردند وگرنه آرام سازی می‌کردند. وقتی می‌گویند تعجب کردیم که پشت میز نانسی‌پلوسی معترضان می‌نشینند یا اینکه نمایندگان دست به اسلحه می‌شوند، این یعنی سیستم اطلاعات آمریکا اگر خوب کار کرده بود، این حوادث را تحلیل می‌کرد و نشست کنگره برگزار نمی‌شد و از همه خفت‌بارتر اینکه همه نمایندگان به زیرزمین انتقال یافتند. الان هم گروه‌هایی در آمریکا مسلح شدند که اگر آن‌ها را به گونه‌ای مهار نکنند یا خلع سلاح نشوند، شاهد اقدامات دیگری خواهیم بود.
قنادباشی ادامه داد: در دوران تحصیل دانشجویی و کتب‌درسی می‌خواندیم که سیستم‌های آمریکا مهم‌ترین سیستمی هستند که فیدبک‌ها را می‌گیرند و از طریق آن فیدبک‌ها جامعه را اصلاح می‌کنند تا شاهد چنین رویداد‌ها و حوادث ناگوار و خفت‌باری نشوند. حوادث اخیر نشان داد که به این موضوع نرسیده‌اند و اگر رسیده بودند، واکنش مناسبی برای این حوادث در نظر می‌گرفتند و اضطراری برخورد نمی‌کردند. شکاف موجود در جامعه آمریکا نشان می‌دهد که بخشی از این شکاف، نژادی است و بخشی دیگر هم سرخوردگی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود. این سرخوردگی‌ها را نظام آمریکا بر این کشور تحمیل کرده است و مردم احساس راحتی نمی‌کنند. دستگاه‌ها باید به نوعی کار می‌کردند تا شکاف طبقاتی کاهش می‌یافت و تعلیق شکاف‌ها نشان می‌دهد که سیستم آمریکا درست کار نکرده و هیچ‌کس در آمریکا مسوولیت این همه حوادث را بر عهده نمی‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: قبل از حوادث و رویداد‌های آمریکا، همه کشور‌ها به دولتمردان و سیاسیون آمریکا گوشزد می‌کردند که ترامپ دیوانه است و به جامعه‌جهانی توهین‌هایی را می‌کند که البته از سوی مقامات آمریکایی جدی گرفته نشد. الان که صندلی نانسی پلوسی در کنگره به دست مخالفان افتاده و بر آن تکیه می‌زنند و او را تمسخر می‌کنند، می‌گویند ترامپ قابل پیش‌بینی نیست. قبلا همه گفته بودند که ترامپ دیوانه است، چرا به او هشدار ندادید و الان نانسی این حرف‌ها را می‌زند و می‌گوید ترامپ خطرناک است. باید پرسید چرا وقتی جنایت سردار سلیمانی را مرتکب شد و ایشان را به شهادت رساند، برای او کف زدید. شما رویداد‌های جهانی را به رویتان نیاوردید، ولی الان که در خطر هستید، او را نامتعادل و دیوانه معرفی می‌کنید. وی با اشاره به اینکه روز‌های گذشته نشان دهنده آینده آمریکاست، تصریح کرد: دستگاه‌های آمریکا فشل شده‌اند. خشم مردم آمریکا تمام‌شدنی نیست و فقط واشنگتن هم نیست و از نیویورک هم خبر‌هایی می‌رسد که معترضان به دفاتر حمله می‌کنند. اگر نشانه‌ها را تحلیل کنیم، نشانه‌ها به‌هیچ‌وجه نشان دهنده روز‌های خوبی برای آمریکا نیست. در آمریکا کتاب و مقالات را به‌گونه‌ای منتشر می‌کنند که فضا را به دست گیرند تا آرام سازی کنند و حتی دشمن سازی‌ها را با همین کتاب و رسانه‌هایشان از پیش می‌برند. آمریکا با داشتن این همه اهرم‌های امنیتی این‌گونه شده است که می‌بینیم و این بی‌مسوولیتی در این کشور غربی را به تصویر می‌کشد.

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: هیچ اپوزیسیونی هم در این کشور وجود ندارد و این کشور آینده تیره و تاری خواهد داشت. جامعه پرمصرف است و به تکنولوژی عادت کرده و حالا انواع شورش‌ها را خواهیم دید؛ از آشوب‌ها و انفجار‌های اجتماعی گرفته تا تبعیضات و اعتراضات نژادی که این کشور را زمین خواهد زد. درواقع فهرستی طولانی و متنوع از همه تنش‌های آمریکا را در یکی، دو سال آینده شاهد خواهیم بود.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار