فرماندار خور و بیابانک:

آفرود سواران کویر خور و بیابانک را تخریب می‌کنند

فرماندار خور و بیابانک گفت: ورود بی ضابطه آفرود سواران به عرصه طبیعی این شهرستان سبب تخریب اراضی و پوشش گیاهی و آسیب به اکوسیستم کویری منطقه می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان آفرود یا بیراهه نوردی رشته‌ای از ورزش اتومبیلرانی و گاهی رانندگی تفریحی است که رانندگان با استفاده از خودرو‌های ۲ دیفرانسیل قدرتمند از مسیر‌های سخت، کوهستانی و بیابانی عبور می‌کنند. توسعه بیرویه این نوع خودرو سواری در مناطق کویری ایران، اعتراض کارشناسان محیط زیست به سبب تخریب اراضی بیابانی را در پی داشته است.
 
عباس نظام الاسلامی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات حوزه گردشگری شهرستان خور و بیابانک افزود: یکی از خسارت‌هایی که آفرود سواری می‌تواند به طبیعت برساند تخریب پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی، جابه‌جایی خاک و از بین بردن گیاهان نادر دارویی و خوراکی است.
 
او با بیان اینکه این قبیل وسایط نقلیه به دلیل داشتن موتور‌های پرقدرت اراضی ملی و گونه‌های گیاهی را تخریب و نابود می‌کنند، گفت: باید متولیان امر با کار کارشناسی مکانی را برای این ورزش که منافاتی با محیط زیست و منابع طبیعی نداشته باشد مشخص کنند.
 
فرماندار خور و بیابانک افزود: با اجرای این طرح‌ها از حوادث رانندگی ناشی از آشنا نبودن گردشگران با محیط بکر منطقه نمونه گردشگری کویر جلوگیری می‌شود.
 
او ادامه داد: گردشگری در کویر رونق زیادی گرفته و بیشتر پهنه این شهرستان نیز کویری استو از این رو باید با برنامه ریزی به رونق گردشگری منطقه کمک کنیم.

نظام الاسلامی گفت: این شهرستان دارای ۶۸ واحدتاسیسات گردشگری با ظرفیت پذیرش اقامت بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر است که ۶۴ واحد اقامتگاه بوم گردی، یک باب سفره خانه سنتی، ۲ باب هتل، اقامتگاه سنتی و مهمانپذیر است.

او افزود: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه تعداد واحد‌های بوم گردی خور و بیابانک به ۸۰ واحد می‌رسد و اکنون این منطقه دارای ۶۴ اقامتگاه بوم گردی است و قرار است ۱۵ واحد تاسیسات گردشگری دیگر در یکسال آینده به این مجموعه‌ها اضافه شود.

به گفته او اکنون ۳۲ واحد اقامتگاه و مجتمع گردشگری در دست اقدام است که مجموع واحد‌های گردشگری خور و بیابانک به ۱۰۰ واحد افزایش می‌یابد و برای حدود ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

در این جلسه بسترسازی برای آموزش حفاظت از منابع طبیعی و ترویج فرهنگ زیست محیطی، ساماندهی سافاری و آفرود و تنظیم اساسنامه انجمن مردم نهاد گردشگری شهرستان، هم افزایی و تعامل و همچنین بیان مسائل و مشکلات و رسیدگی و رفع موانع توسعه و حمایت از بخش‌های مختلف در حوزه گردشگری، تحلیل مفاهیم و تعاریف توسعه گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ضوابط و مراحل دریافت مجوز ها، مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی موجود و نیز نمونه‌های موفق اقامتگاه‌های بوم گردی مطرح شد.

تسهیلات خرید تبلت و گوشی هوشمند به ۷۳ دانش آموز نیازمند خور و بیابانک

فرماندار خور و بیابانک همچنین در شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: ۷۳ فقره وام ۲ میلیون تومانی با بهره کم برای خرید تبلت و گوشی هوشمند به خانواده دانش آموزان نیازمند پرداخت می‌شود.

عباس نظام الاسلامی افزود: توزیع تبلت باید براساس اولویت و شناسایی خانواده‌های نیازمند و به دور از موازی کاری صورت گیرد.
 
او با اشاره به برپایی نماز جماعت در مدارس گفت: مدارس پس از بازگشایی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نماز جماعت رابرگزار کنند.

مدیر آموزش و پرورش خور و بیابانک هم با اشاره بهبازگشایی مدارس شهرستان گفت:اول بهمن کلاس‌های پایه اول و دوم مقطع ابتدایی کلیه مدارس، دروس عملی هنرستان‌ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر شهرستان حضوری تشکیل می‌شود.
 
علی اکبر علیخانی افزود: مدارس و کلاس‌های درس پیش از حضور دانش‌آموزان در مدرسه با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مورد تأیید شبکه بهداشت ضد عفونی می‌شود.
 
مدیر آموزش و پرورش شهرستان خور و بیابانک گفت: ۵۱ واحد آموزشی در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دارد که بیش از سه هزار و ۵۸۰ دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند.
 
خور و بیابانک با ۱۲ هزار کیلومتر و ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۴۲۰ کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.