‍ کانون یابی سن گندم در تربت جام

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت:کانون‌های مناطق زمستان گذران کوهپایه‌ای در تربت جام شناسایی شد.

علیرضا عرفانی مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت:سن گندم مهم‌ترین عامل خسارت زایی گندم و جو است که ردیابی کانون‌ها درمناطق زمستان گذران کوهپایه‌ای اهمیت بسیاری دارد.

او افزود: ردیابی کانون‌ها در  تربت جام از اویل مهرماه آغاز شده و تا اسفندماه ادامه می‌یابد بعد از برداشت محصول، سن‌ها از مزارع به مراتع و دامنه کوه‌ها مهاجرت می‌کنند و در زیر بوته‌های گون، تاغ، درمنه و در لایه سطحی خاک‌های غنی در مسیر رود‌ها و دامنه کوهپایه‌ها پاییز و زمستان را می‌گذرانند، به طوری که گاهی صد‌ها سن زیر بوته دیده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی این مناطق را رصد و به حفظ نباتات اطلاع می‌دهند زیراکه کنترل سن گندم در یک هکتار منطقه زمستان گذران معادل ده‌ها هکتار مبارزه در مزرعه است.

عرفانی بیان کرد: «سن گندم» یکی از آفات مهم عرصه‌های کشاورزی بوده و خسارات زیادی را به عرصه‌های کشت گندم و جو وارد می‌کند و مبارزه با سن در مرحله مادری باعث کاهش هزینه زارعین شده و اگر اصولی و به موقع انجام شود در اردیبهشت ماه شاهد وجود پوره بسیار کمتری در مزارع خواهیم بود.

انتهای پیام//ز. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.