ساز ناکوک مسئولان؛

روستا‌های محروم در جوار شهر توسعه یافته

عدم توسعه متوازن همیشه مورد بحث و مطالبه اصلی مردم بوده و ساکنان روستا‌های بخش سبلان از توابع شهرستان توریستی سرعین از این بی توجهی‌های مسئولین رنج می‌برند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شهرستان سرعین با جمعیت ۱۸ هزار نفری به عنوان یکی از مناطق گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود که طبق آمار، قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه از حدود هشت میلیون مسافر پذیرایی می‌کرد.

این شهرستان که اغلب جمعیت آن را روستاییان تشکیل می‌دهد در پشت چهره زیبا و گردشگری که به خود گرفته است دارای محرومیت‌هایی است که از چشم مسئولان مغفول مانده است.

این روز‌ها در اخبار منتشر شده به احداث جاده آلوارس و پیست اسکی موجود در این مناطق پرداخته شده یا از مناطق تاریخی و باستانی بخش مرکزی اخباری مخابره می‌گردد، غافل از اینکه بخش سبلان با طبیعت بکر سرسبز و حتی مناطق باستانی آن دور از چشم‌ها از مسیر توسعه متوازن دور مانده است.

این تبعیض‌ها و عدم توجه به توسعه بخش سبلان، کم توجهی مسئولین شهرستان و استان، داد مردم تعدادی از روستا‌های این بخش را درآورده تا اینکه تعدادی از اهالی به همراه اعضای شورا و ریش سفیدان با حضور در محل فرمانداری اعتراض خود را اعلام کردند.

جاده ارجستان خطر آفرین‌ترین مسیر سرعین

محور مواصلاتی این بخش وضعیت مناسبی ندارد، به طوری که حتی فرماندار شهرستان نیز جاده ارجستان را به عنوان جاده پرخطر در رسانه‌های رسمی معرفی کرده و اذعان داشته است سالانه خسارات مالی و جانی بسیاری را در این مسیر شاهد هستیم.

جاده ارجستان به اردبیل

جاده ارجستان به اردبیل از مسیر‌های گردشگری است که باید این مسیر بهسازی شود و با توجه به درخواست اهالی بخش سبلان جاده اردبیل - ارجستان باید در اولویت کاری مسئولین قرار گیرد.

 صدیف بدری  اظهار کرد: جاده ارجستان به اردبیل از جمله مسیر‌های گردشگری است که باید این مسیر به‌سازی شود و با توجه به درخواست اهالی بخش سبلان جاده اردبیل - ارجستان باید از اولویت کاری مسئولین قرار بگیرد.

او افزود: این جاده با توجه به اینکه دو شهر سرعین و ایردموسی را به یکدیگر پیوند می‌دهد و همچنین می‌تواند مکمل کمربند سبز که اتصال دهنده سردابه، مشگین شهر، نیر و سرعین به همدیگر است در درجه اهمیت بالایی قرار می‌گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: در این رابطه مکاتباتی بسیاری چه در مجلس دهم و یازدهم با مسئولان کشوری و استانی انجام شده است که امیدواریم سال آینده کار‌های عمرانی در این مسیر آغاز شود.

بخش سبلان محروم از جاده دسترسی مناسب و امکانات ورزشی

بخش سبلان، شهر ایردموسی را نیز در خود جای داده که در بخش زیرساخت‌های ورزشی به غیر از سالن ورزشی صالحین که برای ورزش‌های فردی توسط سپاه احداث شده است، سالن ورزشی دیگری برای ورزش جوانان این منطقه ندارد و از سوی دیگر فقط ۲ روستا از ۱۱ روستای آن دارای خانه ورزش روستایی است که کم کاری اداره کل ورزش و جوانان در این بخش را هشدار می‌دهد. در حالی که اغلب جمعیت شهرستان در این بخش ساکن هستند و آسیب‌های اجتماعی مختلفی جوانان و نوجوانان این منطقه از سرعین را تهدید می‌کند.

مردم این بخش در حوزه سلامت نیز دارای مشکلات متعددی هستند، شاید کمی عجیب به نظر برسد برای آنکه دفترچه درمانی شما دارای اعتبار باشد و باید مسافت ۱۰ کیلومتری را طی کنید و برای خوردن مهر آبی روی آن چند ده هزار تومان نیز خرج کنید تا در نهایت توسط اطبا ویزیت شوید و اگر مسئول مربوطه قبول نکند که شما به متخصص کاربلد در مرکز استان بروید، به اجبار باید در همان مرکز مربوطه ویزیت شوید!

دفترچه درمانی

برای مداوای خود و یا خانواده باید ساعت‌ها معطل خودرو‌های کرایه و آن هم دربست باشیم تا اگر دکتر حاضر در شهر ایردموسی تأیید کند، ما بتوانیم برای استفاده از مزایای بیمه روستایی به پزشک متخصص مراجعه کنیم

شاهی یکی از اهالی بخش سبلان با اشاره به موارد یاد شده در حوزه درمان می‌گوید: برای مداوای خود و یا خانواده باید ساعت‌ها معطل خودور‌های کرایه و آن هم دربست باشیم تا اگر دکتر حاضر در شهر ایردموسی تأیید کند، ما بتوانیم برای استفاده از مزایای بیمه روستایی به پزشک متخصص مراجعه کنیم که برای اهالی هم از لحاظ مادی و زمان بسیار دشوار است.

او افزود: دفترچه‌های روستایی با این رویه موجود برای رفتن به موارد جزئی بیماری عملاً برای روستاییان گران آب می‌خورد که برخی از اهالی از رفتن به مرکز بخش خودداری می‌کنند.

وقتی مشکلات ارتباطاتی به خیل محرومیت‌ها اضافه می‌شود

در حوزه ارتباطات برخلاف بخش دیگر شهرستان اغلب روستاییان از عدم آنتن دهی تلفن همراه و نبود اینترنت گلایه‌هایی دارند که با بررسی میدانی خبرنگار مهر این مهم به اثبات رسید که در برخی از روستا‌ها مشکلات به صورت جدی است.

سید علی اسمعیلی، رئیس شورای روستای آتشگاه می‌گوید: با همه گیری ویروس کرونا آنتن دهی خطوط تلفن همراه که همواره با روستاییان بخش همراه است موجب رنجش دانش آموزان نیز شده است و در حالی برخی از مردم دارای اینترنت خانگی هستند، اما با توجه به قطعی‌های پی در پی دچار مشکل می‌شوند.

او افزود: مشکل آنتن دهی تلفن همراه سال‌ها است که گریبان‌گیر اهالی است و شورای بخش نیز حتی به وزیر ارتباطات طی نامه‌ای مشکلات ارتباطی را گزارش داده‌اند، اما تاکنون اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه این بخش از پستی بلندی‌های مختلفی تشکیل شده است آنتن دهی گوشی همراه با مشکل مواجه شده است و بروزرسانی‌های دکل‌های مخابراتی به کندی بسیار پیش می‌رود.

ایردموسی، برادر ناتنی در نگاه مسئولان سرعین

عباس راثی عضو شورای اسلامی شهر ایردموسی اظهار کرد: متأسفانه سال‌ها است ایردموسی توسط بعضی از مدیران ارشد شهرستان مورد بی مهری قرار گرفته است.

او افزود: جلسه مشترک مسئولان شهرستانی با مسئولین استانی و کشوری برای حل مشکلات شهرستان سرعین در استانداری برگزار می‌شود، اما یک نفر بخش سبلان مظلوم، اعم از بخشدار یا شهردار یا شورای شهر ایردموسی که دومین شهر شهرستان سرعین هست، به جلسه دعوت نشد.

تصویری از شهر ایردموسی

عضو شورای شهر ایردموسی گفت: ایردموسی امروز فقط نام شهر را یدک می‌کشد، این شهر با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کند که حل حتی یک مورد آن بسیار حیاتی است و دنبال فرصت هستیم تا درد مردم و مشکلات آن‌ها پیش مسئولان ارشد استانی و کشوری مطرح شود.

او تصریح کرد: متأسفانه با این نوع دیدگاه‌ها کار به جایی نخواهد رسید.

گلایه‌های مردم به حق است

فرماندار سرعین با رد هر گونه تجمع اعتراض آمیز در محل فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: عده‌ای از اهالی و ریش سفیدان که گلایه‌های از بابت کمبود امکانات در بخش سبلان را داشتند در فرمانداری سرعین حضور یافتند که متأسفانه در فضای مجازی برعکس جلوه داده‌اند.

حسن حسن پور افزود: اهالی تعدادی از روستا‌های بخش سبلان از عدم در دسترس بودن امکانات اداری معترض هستند که گلایه‌های آن‌ها نیز با توجه به وضعیت موجود اقتصادی به حق است که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

پیشنهاد تأسیس شهر آتشگاه ارائه شده است

او از پیشنهاد تأسیس سومین شهر در این شهرستان خبر داد و گفت: برای حل مشکلاتی که اهالی تعدادی از روستا‌های بخش سبلان مطرح می‌کنند پیشنهاد ادغام دو روستای «ارجستان» و «آتشگاه» و تأسیس سومین شهر شهرستان سرعین را مطرح کرده‌ایم که با ملحق شدن این ۲ روستا که فاصله زیادی از یکدیگر ندارند، شهر آتشگاه تأسیس شود تا برخی مسائل و مشکلات موجود حل شود.

او با بیان اینکه تأسیس شهر آتشگاه دور از ذهن و غیرممکن نیست، تصریح کرد: پیشنهاد شهر شدن آتشگاه را پس از انجام مطالعات به وزارت کشور تقدیم خواهیم کرد تا مردم به امکانات به حق خود دسترسی راحت تری داشته باشند.

قابل توجه مسئولان استانی، گاهی تنها با محق دانستن مطالبات مردم هیچ مشکلی حل نشده و دردی از درد‌های مردم محروم مداوا نمی‌شود، یعنی برای حل مشکلات مردم روستا‌های باید پا به عرصه عمل گذاشته و نسبت به برطرف‌سازی کمبود‌ها و رفع محرومیت‌ها اقدام کرد.

روستا‌های محروم در جوار شهر توسعه یافته

اینکه بنشینیم و فقط گلایه‌های مردم را به حق بدانیم، نه زیرساختی تأمین می‌شود نه آسایشی برای آن‌ها به ارمغان می‌آید، چرا که مردم روستا‌ها به اندازه مردم شهرنشین حق استفاده از بهترینِ زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی را دارند.

حالا مردم روستا‌های بخش سبلان همچون آتشگاه و روستا‌های همسایه مطالبات خود را به زبانی ساده و قابل درک بیان کردند و در این زمینه از مسئولان استانی انتظار دارند تا در اولین فرصت نسبت به رفع مشکلات این مناطق اقدام کنند.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.