۱۷۰ هکتار از نیزار‌های تالاب زریوار طعمه حریق شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۷۰ هکتار از نیزار‌های تالاب زریوار بر اثر بی توجهی برخی افراد طعمه حریق شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ابراهیم همت بلند رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان با بیان اینکه حدود۱۷۰ هکتار از نیزار‌های اطراف و داخل تالاب بین المللی زریوار در اثر سهل انگاری و بی توجهی برخی افراد در آتش سوخت گفت: این مقدار آتش سوزی در سال‌های اخیر کم سابقه بوده که باعث نابودی زیستگاه جانوری و حیوانی این منطقه شد.

او افزود: خسارت‌های وارده به نیزار‌های اطراف تالاب زریوار بر اثر این حریق باید توسط کارشناسان برآورد شود، ولی قطع به یقین این مقدار از وسعت آتش سوزی به پرندگان، پستانکار و جانواران دیگری در این منطقه از بین رفته باشند بسیار زیاد خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان بیان کرد: تحقیقات برای شناسایی خاطیان این آتش سوزی‌های آغاز شده و در صورت شناسایی متخلفان پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل و به مراجع قضایی ارسال می‌شود و فرمانداری، ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست مریوان و شهرادری دو شبانه روز است که با تمام امکانات در حال رصد و سعی در اطفای حریق دارند.

همت بلند با بیان اینکه آتش سوزی‌های نیزار‌های زریبار تهدیدی جدی برای آینده این تالاب بین المللی و نابود کننده حیات گونه‌های جانوری و پرندگان است، تاکیدکرد: صیانت و حفاظت از این سرمایه ملی که متعلق به نسل‌های آینده است، وظیفه همگانی است و از عموم مردم میخواهیم هرگونه آتش سوزی یا مورد مشکوک را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان اطلاع دهند.

او یادآور شد: نیزار‌های دریاچه زریبار مامن و آشیانه بسیاری از پرندگان و موجودات آبزی و کنار آبزی به شمار میرود که با سوختن نیزار‌ها این جاندارن نیز ازبین می‌روند و حتی در معرض خطر انقراض قرار میگیرند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.