آیت‌الله علم‌الهدی:

مقابله با کرونا نباید به قیمت براندازی زندگی روزمره مردم تمام شود

سید احمد علم الهدی گفت: وضع اقتصادی مشهد به استیصال رسیده است و مقابله با کرونا نباید به قیمت براندازی زندگی روزمره مردم تمام شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر یگانگی در خانواده وجود نداشته باشد و ضربه بخورد به همان نسبت صمیمیت و جریان خاص حاکم بر سعادت خانواده نیز ضربه‌پذیر می‌شود.

او  افزود: همسران باید یگانگی را حفظ کنند؛ یگانگی ارتباط میان زن و شوهر اگر بهم بخورد و عنصر دوم وارد زندگی خانوادگی بشود، یکتابی عشق و عاطفه در زندگی بهم می‌خورد و نتیجه آن نیز این است که صمیمیت و اخلاص و ارتباطات خاص حتی میان فرزندان و پدر و مادر نیز ضربه می‌بیند و قرآن علاج قضیه را به عنوان یک اصل حاکم بر صفای خانوادگی در این دستور قرار داده که به مومنان بگو چشمان خود را از نامحرمان بپوشانند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مسئله چشم‌چرانی فقط بر مردان حرام نیست بلکه بر زنان نیز حرام است؛ تمام اختلافات خانوادگی متاسفانه از نگاه سرچشمه می‌گیرد. برادران و خواهران همان‌طوری که یک مرد در برخورد با دیگران نباید باز برخورد کند یک زن نیز باید این گونه باشد؛ یک خانم متدینه نیز باید این مسئله را رعایت کند، زیرا در غیر این صورت منشاء فساد و ناملایمات در زندگی خانوادگی است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: منشاء و عامل بسیاری از اختلافات همین نگاه بدون تقوا است؛ در روایت نیز آمده که نگاه، سهمی از  شیطان است؛ سهم شیطان در نگاه چیست؟ شیطان با یک نگاه صفا و صمیمیت زندگی خانوادگی را از میان می‌برد و یکتابی عشق را در خانواده نابود می‌کند و مومنان باید به این نگاه‌ها بسیار متوجه باشند.

او تصریح کرد: این ارتباطات خانوادگی نباید آزاد باشد؛ در گذشته خانواده‌های متدین ما در مسئله نشست و برخاست با قوم و خویش به صرف نامحرمی حاضر نبودند سر یک سفره بنشینند و این را رعایت می‌کردند؛ از یک طرف حضور زنان در عرصه اجتماعی به عنوان بزرگترین عامل ترویج دین و انقلاب ما شده است. وجود مقدس صدیقه اطهر این اجازه را به زنان برای ورود به عرصه‌های اجتماعی داده، اما این ورود نباید سبب شود که ارتباطات زن و مرد در عرصه نامحرمی بی‌پروا و بی‌تقوا صورت بگیرد و اگر این ارتباطات بی‌پروا صورت گرفت ده‌ها مشکل غیر از مفاسد اجتماعی ایجاد می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید  کرد: گاهی از اوقات شده یک مجلس دوستانه خانواده را بهم زده و کانون زندگی را به کانون ناراحتی و درد و رنج و مصیبت مبدل کرده است و این با یک نشست و برخاست و نگاه نامشروع شکل گرفته است. تقوای عملی در ارتباطات خانوادگی در این است که با نامحرم باز برخورد نکنیم و ارتباطات خانوادگی را به صورت رفت و آمد‌هایی که به بی بندوباری می‌کشد قرار ندهیم.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه با اشاره به اینکه امروز روز اول دهه دوم فاطمیه است بیان کرد: در روز شهادت صدیقه اطهر (س) اجتماع بزرگ فاطمی در این شهر سال‌های گذشته در مشهد تشکیل می‌شد، اما امسال به دلیل این بلیه اجرای برنامه به شکل همه ساله مقدور نیست، اما برای اینکه در هرحال تا جائی که ممکن است این مراسم برای مظلومیت صدیقه اطهر برگزار شود بنا بر این است که در میدان شهدا و در مسیر میدان شهدا تا حرم رضوی، صندلی‌ها با فاصله اجتماعی قرار داده شود و برادران و خواهران در روی این صندلی‌ها جا بگیرد و در حرم رضوی نیز اجتماعات به همین شکل با فاصله تشکیل شود.

او تصریح  کرد: مظلومیت صدیقه اطهر در طول تاریخ بیانگر انحراف خط رهبری از امامت است؛ مولا (ع) نمی‌توانست در برابر این انحراف مقاومت کند، زیرا مصلحت اسلام نبود. این انحراف نیز اساس اسلام را هدف قرار داده بود. این انحراف حتی به جائی می‌رسد که براندازی نماز را نیز در دستور کار قرار می‌دهد.

امام جمعه مشهدمقدس تاکید کرد: حضرت زهرا (س) تثبیت کرد که این انحراف رخ داده و این مهم را با مظلومیت خود را نشان دادند؛ در طول تاریخ نیز ترویج مظلومیت حضرت این نکته را ثابت می‌کند که واقعا اصل قضیه صورت گرفته در انحراف رهبری از خط امامت این است که نباید اجازه دهیم نماز براندازی شود.

علم‌الهدی اظهار کرد: این مظلومیت بسیار جانکاه بود؛ این مظلومیت را باید تعظیم و تکریم کرد؛ در این مدت نماز جمعه نداشتیم و این بلیه منحوس خسارات و ضایعاتی برای ما ایجاد کرد؛ عزیزانی از نمازگزاران ما اینک در بین ما نیستند و این ویروس منحوس آن‌ها را از ما گرفته و خسارات اقتصادی نیز بر ما وارد شده و هنوز دنباله آن را در وضعیت خاص خود می‌بینیم و حتی تا مرز استیصال نیز پیش رفته و در کنار این ضایعات البته قدم‌های خوبی برداشته شده و مردم آزمایشات خوبی داده‌اند.

او افزود: در عرصه دانش‌بنیان خدمات بزرگی صورت گرفته است؛ در عرصه‌های مواسات نیز همین طور؛ مقام معظم رهبری در نیمه شعبان امر به تشکیل قرارگاه مواسات در هر استان دادند؛ خوشبختانه در این استان قرارگاه تشکیل و نهاد‌های عظیم پربرکت این نظام همچون سپاه و کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس متحد کنار هم قرار گرفتند و خدمات ارزشمندی ارائه دادند.


وی افزود: سپاه وقتی وارد عرصه فعالیت شد؛ آستان قدس و کمیته امداد وقتی وارد این حرکت شد با کمک شما مردم بود؛ بچه بسیجی‌ها با کمک شما این بسته‌ها را تدارک دیدند؛ با بودجه دولتی که این کار‌ها صورت نگرفت؛ دولت که بودجه نداشت برای این کار اختصاص دهد؛ آستان قدس از محل موقوفات این کار را صورت داد؛ این همت شما مردم این سرزمین و استان بود؛ کار دوم طرح عظیم مسجد سنگر سلامت بود که از این استان شروع و به نام طرح شهید قاسم سلیمانی در سراسر کشور دنبال شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: آنچه ما امروز انتظار داریم مدیریت شود مشکلات اقتصادی مخصوص این استان و شهر مشهد است که در هیچ استان و نقطه‌ای این ضایعات اقتصادی به اندازه مشهد و استان نبوده است؛ اقتصاد ما در این شهر و استان قائم به زائر است؛ وجود این بلیه منحوس در خانه امام رضا (ع) را بست و رشته زائر قطع شد و تا مرز استیصال جریان اقتصادی بازار و مردم و شهر و استان و اصناف ادامه یافت و هنوز نیز مردم در مضیقه هستند.

علم الهدی بیان کرد: خواهش ما از مدیران استان و کشور این است که در مقام تامین این خلاء اقتصادی کاری صورت دهند که فشاری که بر مردم مشهد وارد شده برداشته شود. این مسئله باید با جبران مدیریت دنبال شود؛ مدیریت‌ها فقط دنبال حصر و محدودیت نرود؛ باید حداکثر مبارزه را با این ویروس صورت داد، اما در عین حال باید زندگی مردم را نیز با وجود این ویروس مدیریت کنیم.

او تصریح کرد: گویا به این زودی این ویروس براندازی نمی‌شود، اما باید با این ویروس زندگی کنیم و تنها حصر و تعطیل و محدودیت مشکل را حل نمی‌کند که هیچ بلکه مشکل را اضافه می‌کند؛ وضع اقتصادی شهر به وضع استیصال رسیده است. تنها ۳۷ هزار خانواده از کسانی که در هتل‌ها و رستوران‌ها کار خدماتی می‌کردند و روزمزد بودند و اکثرا نیز بیمه نبودند فقط این‌ها بیکار شدند و ارزاق آن‌ها بر زمین مانده است. راه زائر به سمت مشهد باز شود و جریان اقتصادی زیارت باز شود و زائر بیاید و از حوزه مدیریت وزارت کشور این خواهش را داریم که این وضع را مدیریت کنند. مقابله با ویروس کرونا نباید به قیمت براندازی زندگی روزمره مردم تمام شود.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.