سگ های ولگرد، خطری که از بیخ گوش کودکان خرمشهری می گذرد/چاره اندیشی برای ساماندهی سگ ها

سگ‌های ولگرد یکی از معضلات اصلی خرمشهر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،فاطمه آرام از خیابان رد می شود. محکم دست خواهرش نرگس که از ترس می لرزد را می گیرد و می گوید« آبجی. هاپو؟ » فاطمه تنها ۳ سال دارد اما خوب می داند نرگس ۱۱ ساله به شدت از سگ ها می ترسد.

مادر این دختران کوچک و کم سن می گوید: دختر بزرگم کوچکتر که بود سگی به سمتش دوید و شروع به سر و صدا کردن کرد از همان موقع به  شدت از سگ ها می ترسد.

ادامه می دهد: من هم از سگ ها می  ترسم، به خصوص وقتی گله ای حرکت می کنند اتفاق یک بار است و من بچه کوچک دارم.

سگ های ولگرد، خطری که از بیخ گوش کودکان خرمشهری می گذرد/چاره اندیشی برای ساماندهی سگ ها

خانمی دیگر از شهروندان خرمشهری نظری مخالف مادر فاطمه و نرگس دارد، معتقد است حیوانات حق حیات دارند و جای کسی را تنگ نکرده اند، می گوید: فکر کن یک سگ ماده بچه هایش منتظرش باشند، چقدر یک نفر می تواند دل سختی داشته باشد که به خاطر موارد معدود این زبان بسته ها را بکشد.

آقای محمود زاده مردی جاافتاده ای است و بی هراس از کنار سگ ها می گذرد، نظرش را که می پرسی می گوید: خدا برای مخلوقش جایی را مشخص کرده و جای سگ ها وسط خیابان و غذایشان در سطل زباله نیست.

او ادامه می دهد: بودنشان برای مردم تهدید است، کمتر کسی به مرگ این حیوانات راضی می شود ولی وقتی از آنها بپرسی جان این ها یا جان بچه ات، خوب طبیعی است که گزینه دوم را انتخاب کنند.

سگ های ولگرد مشکلی نه چندان قدیمی اما همه گیر در بسیاری از شهرها است. این مشکل اما در خرمشهر بیش از یک بار خبرساز شده است. نخستین بار زمانی بود که سگی به یک دختر بچه ای روستایی حمله و نای او را پاره کرد، اتفاقی که بسیاری را متاثر و همزمان نگران سرنوشتی مشابه برای کودکانشان ساخت. درپی این اتفاق زمزمه اتلاف سگ های ولگرد بازهم بر سر زبان ها افتاد. قبل تر اما این کار با مجوز دادستانی غیر قانونی خوانده می شد.

اما این بار چند سگ در منطقه ای شهری در نزدیکی بندر و گمرک خرمشهر به دختر بچه ای دیگر حمله ور شدند که با دخالت یک شهروند موضوع ختم به خیر شد. اتفاقی که پس از انتشار وسیع فیلم آن لحظه، شکایت شهروندان خرمشهری از افزایش تعداد سگ های ولگرد در این شهر را با لحنی از بیم و نارضایتی در هم آمیخت و به قول فرماندار این شهر می توانست واکنشی باشد که باعث ناآرامی اجتماعی شود.

علت افزایش سگ های ولگرد

این روزها سگ های ولگرد در همه جای خرمشهر اعم از معابر، پارک و بلوارها و حتی در نزدیکی مراکز اداری و پزشکی حضور دارند و در بسیاری مناطق خرمشهر به صورت دسته ای به چشم می خورند.  منصور علوانی شهردار خرمشهر در جلسه ستاد ساماندهی سگ های ولگرد که چند روز پیش برگزار شد تعداد سگ های ولگرد در این شهر را بیش از ۵ هزار قلاده اعلام کرد و این آمار را رو به افزایش دانست.

 برای افزایش تعداد این حیوانات بلاصاحب اما دلایل مختلفی را برمی شمارند دلایلی همچون تلنبار شدن زباله در نواحی مختلف شهر و ساختمان‌های نیمه کارها، تغییر زیست‌بوم و سبک زندگی شهری .

شهردار خرمشهر از زمین های خالی به عنوان مهم ترین دلیل  زاد و ولد و افزایش تعداد یاد می کند و  رضا جاوید رئیس اداره محیط زیست این شهر اما مستمر نبودن و ناصحیح بودن فعالیت های کنترلی را مهمترین دلیل افزایش سگ در منطقه شهری می داند و توضیح می دهد:سیستم جانداران به این شکل است که در مناطقی که احساس نا امنی می کنند بیرون رفته و به سمت محلی دیگر می روند و روند اتلاف در خرمشهر هر وقت انجام شده در محل هایی همچون محل دپوی زباله انجام گرفته که  با وجود ارائه آمار از اتلاف اما باعث فرار این حیوانات به سمت منطقه شهری شده است.

خطری که از بیخ گوش کودکان خرمشهری میگذرد/چاره اندیشی برای ساماندهی سگ ها

اتلاف آری یا نه؟

برای اجتناب از خطرات افزایش تعداد سگ های بلاصاحب،  در شهرهای بزرگ طرح زنده گیری و عقیم سازی اجرا می شود که این طرح به دلیل مشکلات مالی شهرداری هنوز در خرمشهر اجرا نشده است،طرح زنده گیری با جود مصوب شدن در شورای سلامت خرمشهر و تعیین چهار نهاد شهرداری، منطقه آزاد اروند، نفت و گاز اروندان و اداره بندر خرمشهر به دلیل پرداخت نشدن سهم بندر و نفت و گاز اروندان اجرایی نشد، بعد از آن مقرر شد منطقه آزاد زمینی به مساحت ۵ هکتار را برای تبدیل شدن به محلی مشترک برای زنده گیری سگ های ولگرد آبادان و خرمشهر اختصاص دهد اما تا کنون هیچ کدام از مصوبات و تصمیم ها به مرحله اجرا نرسیده است و بر همین اساس بازهم اتلاف به عنوان ساده ترین راه مطرح شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در آخرین نشستی که با موضوع ساماندهی سگ های ولگرد در فرمانداری خرمشهر برگزار شد، می گوید: بر ما خرده می گیرند که مگر شما حافظ حقوق حیوانات نیستید پس چرا با سگ کشی مخالفت نمی کنید در جواب می گویم در مرحله اول ما نگران سلامت انسان ها هستیم و از طرف دیگر افزایش بی شمار تعداد سگ ها می تواند به اکوسیستم هم صدمه وارد کند.

 

 

بنا به گفته فرماندار خرمشهر در این نشست مجوز معدوم سازی سگ ها در جلسه شورای تامین خرمشهر در اردیبهشت امسال صادر شده بود و نیازی برای انتظار برای صدور مجوز دادستان وجود نداشته است،در این نشست دستور العمل ابلاغی برای کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری به انسان خوانده که در یکی از بندهایش اتلاف سگ های ولگرد را در شهرهای کوچک که زیرساخت های زنده گیری وجود ندارد، مجاز اعلام شده است.

هرچند بنا به گفته فرماندار خرمشهر تنها در یک بند از این دستورالعمل مجوز اتلاف قید شده در حالی که در بیشتر موارد بر کنترل تاکید شده است و باید در مرحله نخست اقدامات کنترلی به عنوان اولویت قرار داده شود و با نا امن ساختن محیط ، سگ ها را به مناطق حاشیه ای روانه کرد و نیروهایی را نیز به همین منظور مامور کرد.

خطری که از بیخ گوش کودکان خرمشهری میگذرد/چاره اندیشی برای ساماندهی سگ ها

راهی برای حل مشکل

منصور علوانی شهردار خرمشهر تصمیم برای انجام کار مشترک زنده گیری سگ های ولگرد میان شهرستان های آبادان وخرمشهر را یادآور می شود و می گوید با برگزاری جلساتی با منطقه آزاد اروند قرار بود که پنج هکتار زمین برای ساماندهی سگ های ولگرد و ۳ میلیارد ریال برای حصارکشی  تامین شود ولی تاکنون تحویل زمین انجام نشده است با این وجود شهرداری یک زمین به مساحت ۴۰۰ متر را برای زنده گیری سگ های ولگرد در خرمشهر  تعیین و تسطیح آن شروع شده که پیش بینی می شود ظرف یک هفته آینده کار زنده گیری سگ های ولگرد آغاز شود.

او همچنین معدوم سازی ۲ هزار و ۴۰۰ قلاده در سال ۹۸ در پی صدور مجوز جلسه شورای تامین  را یادآور می شود و بخشدار مرکزی خرمشهر هم از برنامه ریزی برای اتلاف سگ های ولگرد در روستاها خبر می دهد.

عباس پورمند می گوید: برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد با شهرداری و دهیاری‌های بخش مرکزی در روستاهای حفار، حومه غربی و روستاهای مسیر شلمچه هماهنگ شده است.

هاشم سیاحی شهردار مینوشهر هم می گوید، این شهرداری زمینی در تملک ندارد تا برای زنده گیری سگ ها در نظر بگیرد و برای زنده گیری باید منتظر تحقق وعده منطقه آزاد برای اختصاص ۵ هکتار زمین باشد. پس در شرایط کنونی ناچار است برا اساس مصوبه شورای تامین شهرستان سگ های ولگرد را اتلاف کند.

حیدری فرماندار خرمشهر بر اعمال روش های کنترلی تاکید می کند و می گوید: باید در ابتدا روش های کنترل در دستور کار قرار بگیرد که اگر بتوان برای مدتی برنامه ای برای ناامن سازی محیط سگ های ولگرد انجام داد شاید هزینه کمتری هم در بر داشته باشد.

او ادامه می دهد: اگر مناطق هدف که پسماند بیشتری دارند روزی ۲ بار پاکسازی شود تاثیر مثبتی بر کاهش جمعیت سگ ها خواهد داشت.

خطری که از بیخ گوش کودکان خرمشهری میگذرد/چاره اندیشی برای ساماندهی سگ ها

تکلیفی همگانی

ضیاء عبیداوی رئیس مرکز بهداشت خرمشهر در همین نشست بر لزوم  رفع هرچه سریعتر مشکل تاکید می کند و می گوید: شواهد حاکی از بیمار بودن برخی سگ هاست که اداره دامپزشکی باید موضوع را تایید کند که در صورت تایید، خطر وجود سگ ها تنها مسئله گزیدگی نیست بلکه موضوع انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوان هم مطرح می شود.

شهردار خرمشهر برای اجرای طرح زنده گیری سگ های ولگرد از همه نهادها درخواست همکاری می کند و می گوید: انتظار می رود شرکت هایی همچون کشت و صنعت نیشکر و دیگر شرکت های توانمند مستقر در خرمشهر در قالب عمل به مسئولیت های اجتماعی تعریف شده در اجرای این طرح همکاری کنند.

فرماندار خرمشهر هم می گوید: انتخاب روش های کنترل جمعیت سگ های ولگرد مستلزم مشارکت و همفکری با دستگاه های اجرایی، نهادهای مردمی و سمن ها در شهرستان و استان های دیگر است.

او همه دستگاه ها را مکلف به همکاری برای رفع این مشکل می داند و می گوید: مسائل شهری و پدیده‌های مربوط به مسائل شهری از جهت های گوناگون مهم است و همه دستگاه های اجرایی و قضایی مکلف به همکاری و مشارکت برای رفاه و زیست اجتماعی مناسب همه شهروندان هستند.

حیدری در مصاحبه بعد از نشست این نکته را  بیان می کند که هر هزینه ای بر شرکت های بزرگ اقتصادی شهر تحمیل نمی شود، می گوید: نمی توان برای هر موضوعی مجموعه صنعتی را درگیر کرد و این موضوع نیاز به بررسی دارد و باید یک تعاون و توازنی در زمینه واگذاری تکالیف شرکت ها وجود داشته باشد زیرا شرکت ها هم مشکلات خاص خود را دارند و مشکلات بزرگتری نیز در شهر وجود دارد.

طبق برآوردها در کنار جمعیت ۱۲۰ هزار نفری خرمشهر بیش از ۵ هزار سگ ولگرد زندگی می کنند. این سگ ها اگر چه از نظر عده ای از شهروندان یک تهدید یا مزاحمت محسوب می شوند اما خیلی ها هم راضی به گرفتن حق حیات از آنها نیستند.

 باز این سوال مطرح می شود که پایان داستان دنباله دار سگ های ولگرد در خرمشهر چه خواهد بود؟

گزارش از سیده فاطمه هلالات

عکاس: رضا دریس

انتهای پیام/ ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
فقط dog mango worm را در اینترنت سرچ کنید تا مشاهده کنید تا چه حد سگ میتواند ناقل بیماری باشد.
-
بهزاد
۲۰:۱۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا حقوق شهروندی قربانی حقوق حمایت از حیوانات شده چرا؟؟؟؟
چون فقط و فقط یه عده میخوان ادای غربی هارو در بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
من از آدم های لجوج، تاریک فکری به اسم سلبریتی میپرسم جان و سلامتی انسان بالاتره یا سگ؟
اگه جواب شما سگه انشالله یکی از همون سگ های جون جونیتون هار باشه هاری بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
این همه زمین خالی تو شهر یه حصار بکشید همه رو بکنید تو ، یه مقدار از زباله ها رو بریزید واسشون دیگه بخورند ، اینکاری داشت هی جلسه میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سگ های ولگرد رو از سطح شهرها جمع کنید و اونایی هم که سگ نگه میدارند و میارند تو کوچه رو جریمه سنگین کنید جرات نداریم از یک کوچه خلوت رد شیم وظیفه شهرداری چیه که امنیت تو شهر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
بابا بخدا ما تویه کوچمون اول صبی ۴ یا۵تا سگ خوابیدن
نمیتونیم جایی بریم اصن نونی چیزی بخریم بچه کوچیک هم داریم بابا تو رو خدا قتل عام کنید اینارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
راه حل عقیم کردنشونه
و کنترل تولید مثلشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
باسلام در شهرستان کهگیلویه دهدشت منطقه محروم است سگ های ولگرد صبح ها در شهر جولان می دهند کیسه‌های زباله‌های پاره می کنند باعث انتقال انواع بیماری های می شوند و ايجاد مزاحمت در شهر تاریخی دهدشت ممانعت می کنند از گردشگران از آثار تاریخی دهدشت
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
چقدر سگ زیاد شده!!!!!!!!! دقت کردین!!!!
France
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
بله سعی دارن زیادترش هم بکنن با تبلیغات دروغی در مورد فواید نگهداری سگ از شبکه هایی مثل منوتو. اگر کسی جلوشون رو نگیرنه باید شب با پارس سگ از خواب بپریم و کف خیابون مراقب باشیم پامون رو مدفوع سگ نره. یعنی آسایش و بهداشت اکثریت مردم فدا بشه برای خود خواهی یک عده که دوست دارن با سگ ها وقت خودشون تو تلف کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
توی شیراز هم زیاد هستن لطفا همشونو بکشید جرات نداریم شب تا سر کوچه بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
یه سر به شمال شرق تهران بزنید تا ببینید سگ های ولگرد چقدر زیادن . این معضل تو همه شهرها وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
تواستان بوشهر پر هست خواب از ما گرفتن هر جا می روی تا چهار یا پنج سگ هست فکر به حال مردم نمی کنن بعدا شهردار می گوید چیزی جلوی شان نریزید جمع شون هم نمی کنن مردم دیگه خسته شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
راه داره
1.عقیم کنید
2.جمع کنید بفروشید
3.صادر کنید به چین
4.و....
Germany
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سگ گردانی هم زیاد شده . پارک نمی تونیم بریم سگها پاچه می گیرند . سگ گردانها رو جریمه کنید . حتی در کوچه ها هم سگ گردانی می کنند .در فرهنگ ایرانی سگ برای گله بوده . این کار جوانها شایسته ایرانی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
قتل عام شن تمام
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
بیاید ببینید پرند چقدر سگ داره . بعضی افراد آشغال غصابی میخرند براشون میریزند . پول بدید یک کیلو گوشت دست یک انسان بدید با این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سلبریتی های عزیز نمیخوان اظهار نظر کنن یا فقط لایک خوردن براشون مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
ملت نه چپ نه راست یه خورده فکر کنید نیاکان ما کی سگ به فرزند خواندگی گرفتند شما ها گرفتید حالا این وضع پیش اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
به نظر من سگهای ولگرد جمع آوری بشه صادر کنند کشور چین سودآوری خوبی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
توروخدا این سگهاروازدم ببنیدبه رگبار
Austria
سجاد
۰۹:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
به دلیل خطرات جانی و نشر بیماری ها، باید این سگ ها به سرعت معدوم بشن. اقیم سازی برا ۵۰۰۰ سگ جواب نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
وضع در بقیه شهرها هم همین طور است شاید هم بد تر.
Iran (Islamic Republic of)
نوری
۰۹:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
مشکل وجود سگهای ولگرد اساسی است .تا چند سال قبل در شهر ها سگ ولگردی در کوچه و خیابان دیده نمی شد .الان چند سالی هست که تقریبا در تمام شهرها کوچه ها در احاطه سگها قرار دارد . ما در منطقه مهرشهر کرج هستیم . بلوار ما و و کوچه های اطراف تعداد زیادی سگ ولگرد که که بسیاری از اوقات آنچنان سرو صدا دارند که احساس میکنی شما به محل زندگی آنها وارد شدی .
چند بار تماس گرفتیم و پیگیری کردیم ولی مشکل حل نشد .
چند روز قبل خودم در کوچه ماشین حمل سگها را دیدم که سگ ولگرد از جلوی آن در حال دویدن بودو چند قدم جلوتر هم یک سگ بیحال روی زمین که البته کسی از ماشین ۱۳۷ پیاده شدتا بررسی کند .
لطفا علت وجود این سگها در شهر ها و راه حل را از مسئولان پیگیری کنید .چون جای آنها طبیعتا در کوچه و خیابان شهر و روستا نیست .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
عزیزان سلبریتی که حامی حقوق سگها هستند لطفا اقدامی انجام دهید؟؟!!!!!
در این دنیا انگار کسی حامی حقوق انسانها نیست؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سراسر منطقه 22 تهران این سگهای ولگرد بسیار وجود دارند شهرداری بدلیل بار مالی که براش داره دیگه برای جمع آوری سگهای ولگرد اقدامی نمیکند