آبرسانی به ۱۶۹ روستای استان اصفهان با تانکر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از کمبود آب شرب در استان اصفهان خبر داد و گفت: آب شرب ۱۶۹ روستا در زمستان و ۲۹۸ روستا در تابستان در استان اصفهان به وسیله تانکر تامین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با اشاره به کمبود آب استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر حجم سد زاینده رود ۱۸۲ میلیون مترمکعب است.

او افزود: بارندگی در بالادست بوده و بارندگی در ایستگاه شاخص زاینده‌رود امسال ۴۱۶ میلیمتر و بلندمدت ۵۶۲ میلیمتر بوده که کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در بالادست حوزه آبریز زاینده‌رود بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حجم سد زاینده‌رود حدود ۶۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته، گفت: میانگین بارش استان اصفهان از اول مهر مصادف با سال آبی تاکنون ۷۳ میلیمتر گزارش شده که نسبت به بلندمدت هم ۲ درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: بیشترین میزان بارش در مناطق شمال و شرق استان بوده است و یک ماه است که متاسفانه هیچ بارشی در استان وجود نداشته و شرایط استقرار توده هوای سرد را همچنان در استان داریم.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در حال حاضر به ۱۶۹ روستا در استان اصفهان با تانکر آب‌‎رسانی صورت می‌گیرد و این در حالی است که در تابستان این تعداد به ۲۹۸ روستا افزایش پیدا می‌کند که به وسیله تانکر آب شرب دریافت می‌کنند.

او با اشاره به خشک شدن زاینده‌رود بیشتر چاه‌های حریم رودخانه خشک شده، اظهار داشت: چاه‌های فلمن که تامین‌کننده بخشی از نیاز آبی استان بود خشک شده و بنابراین مشکل آب شرب در برخی از روستا‌های استان وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: این ۱۶۹ روستا که در فصل زمستان با مشکل آب مواجه هستند بالغ بر ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۲۹۸ روستایی که در فصل تابستان با کمبود آب رو به رو هستند بالغ بر ۴۸ هزار جمعیت بدون آب هستند.

او افزود: در سایر شهرستان‌ها و روستا‌های استان و حتی برخی از مناطق کلانشهر اصفهان مشکل کمبود آب دارند و ۳ و ۲ دهم متر مکعب آب در تابستان معمولا برای ۵۶ شهر و بیش از ۳۰۰ روستا کمبود آب را در تابستان داریم و در حال حاضر ۷۶۹ روستا با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی فقط ۴ درصد آب دارد، گفت: ضرورت دارد وزارت نیرو پیش‌بینی‌هایی برای تامین آب شرب و آب برای کشاورزی استان اصفهان اقداماتی را انجام بدهد.

او تصریح کرد: ما خواستار احیای زاینده‌رود هستیم مانند اقدام جدی که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد باید یک نگاه ویژه سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو برای تامین حق آبه‌های کشاورزی و آب شرب پایدار استان اصفهان داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: نزدیک یک ماه است که شرایط انباشت آلاینده‌ها در استان مهیاست و روز‌های ناسالم برای عموم را تجربه کرده‌ایم نباید تالاب گاو خونی منشاء کانون گرد و غبار بشود و اراضی که کشت نمی‌شوند بالقوه تبدیل به کانون‌های گرد و غبار می‌شوند.

او با اشاره به اینورژن هوا اظهار داشت: با وجود همه تدابیری که شبانه‌روزی برای برون رفت از این مشکل انجام شد شاهد آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان و برخی از شهرستان‌های استان هستیم.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: برای یک نگاه بلندمدت و برای اینکه اصفهان از آلودگی هوا، گرد و غبار و فرو نشست زمین که ناشی از خشکی رودخانه است و همچنین تناوبی بودن وجود آب در رودخانه که باعث تشدید فرونشست در شهر اصفهان می‌شود باید فکر اساسی بشود.

او افزود: آن دسته از مشکلات اصفهان که استانی است در حال انجام است و مابقی که ملی است انتظار می‌رود که از پیشگیری از اثرات فرو نشست زمین حتما باید پیرامون تامین حق آبه‌ها و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی اقداماتی انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک نامگذاری شده، گفت: متاسفانه در اصفهان در دی ماه کمتر از ۲ روز هوای پاک داشتیم باید نگاه ویژه‌ایی به این موضوع داشته باشند.


منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار