بورس نگار صدو بیست و یکم/

کشف قیمت در بورس به چه معناست؟

کشف قیمت فرآیندی است که طی آن عرضه‌کنندگان یک کالا یا دارایی قیمت شفافی برای محصولشان تعیین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

کشف قیمت فرآیندی است که طی آن عرضه‌کنندگان یک کالا یا دارایی قیمت شفافی برای محصولشان تعیین می‌کنند. این کار با توجه به میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

در تمام  بازارهای بورس  برای اینکه به شفافیت قیمت برسند از چنین شیوه‌ای بهره می‌برند. این توضیح مختصر تنها به بیان کلی این مسئله می‌پردازد.

کشف قیمت باید به هنگام باشد، این جمله اشاره به انتقال اطلاعات به قیمت  دارد، ممکن است تعیین قیمت در تمامی سهام های حاضر در  بازار به سرعت صورت گیرد، این امر در شرایطی اتفاق می‌افتد که سرعت انتقال اطلاعات در شرکت‌های مختلف متفاوت است.


 بیشتر بخوانید


یکی از موانع تعیین قیمت به هنگام، اطلاعات ناقص است. در صورت وجود چنین اطلاعاتی فرآیند کشف و تعدیل قیمت با تاخیر صورت می‌گیرد. مسئله‌ای که در این میان حائز اهمیت است، این که قیمت‌ها در تعامل میان دو نیروی عرضه و تقاضا کشف می‌شوند. 

کشف قیمت فرآیندی است که طی آن خریداران و فروشندگان در خصوص میزان معینی از کالا به یک قیمت معاملاتی می‌رسند همچنین باید گفت  چنین توافقی در یک مکان و زمان خاص صورت می‌گیرد.

عوامل موثر بر کشف قیمت

کشف قیمت از سطح بازار آغاز می‌شود. به دلیل عدم قطعیت در آینده، خریداران و فروشندگان با توجه به انتظارات خویش قیمت را کشف می‌کنند. از همین رو قیمت در محدوده سطح قیمت بازار در نوسان خواهد بود. عواملی، چون کیفیت و کمیت کالای مورد معامله، زمان و مکان معامله و تعداد خریدار و فروشنده، در شکل‌دهی این نوسان دخیل هستند.

این فرآیند از عوامل دیگری نیز متاثر است؛ مواردی از جمله میزان و نوع اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این عوامل در فرآیند عرضه تاثیرگذار هستند. به همین دلیل است که باید فرآیند کشف قیمت را موضوعی بنیادی و فراتر از عرضه و تقاضا تلقی کرد.

کشف قیمت در مقام یکی از دو کارکرد اصلی بازار بورس از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این همه بسیاری از اقتصاددانان و فعالان بازار بورس ممکن مفهوم آن را با موارد دیگر اشتباه بگیرند. بسیار پیش می‌آید که تعیین قیمت توسط نیرو‌های عرضه و تقاضا با فرآیند کشف قیمت اشتباه گرفته می‌شود.

این فرآیند همان پروسه کلی در تعیین قیمت‌های تحویل آنی کالا یا اوراق بهادار است  هچنین باید گفت در شرایط حاکم بر بازار در شکل‌گیری این قیمت‌ها موثر  واقع می شود یعنی عرضه بر تقاضا تاثیر می گذارد این دو عنصر در سطح عمومی قیمت‌ها نیز منعکس می‌شود.

پس نوسان قیمتی در محدوده‌ای بالاتر و پایین‌تر از سطح عمومی قیمت نمود پیدا می‌کند.

در ابتدا بیان کردیم که تعامل میان نیرو‌های عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. چنین تعاملی خود تعیین‌کننده یا حتی علت قیمت بازار خواهد بود. این در حالی است که کشف قیمت فرآیندی است که طی آن خریدار و فروشنده، قیمت اوراق بهادار یا کالایی را با کیفیت مشخص و در زمان و مکان تعیین شده کشف می‌کنند.

کشف قیمت در عرضه اولیه چگونه صورت می‌گیرد؟

عرضه اولیه سهام می‌تواند از طریق ثبت دفتری و یا عرضه عمومی به روش حراج صورت گیرد. فارغ از این موضوع، تعیین قیمت مرحله اصلی عرضه عمومی تاثیر فراوانی بر میزان موفقیت عرضه اولیه دارد. موفقیت قیمت‌گذاری را می‌توان از طریق اندازه‌گیری بازده در همان روز نخست اندازه‌گیری کرد.

هدف از کشف قیمت، تعیین قیمت در هنگام عرضه است؛ به شکلی که ارزش اوراق بهادار به حداکثر برسد. هدف پذیره‌نویس نیز تعیین قیمت به شیوه‌ای که تناسبی میان بازده سرمایه‌گذاران اولیه و مخاطره عدم وجود معامله قبلی در  این اوراق وجود داشته باشد.

در شیوه مرسوم و سنتی، پذیره‌نویس به جمع‌آوری تقاضای بازار از طریق جمع‌آوری درخواست‌ها از نهاد‌های مالی مختلف می‌پردازد. به این ترتیب می‌توان به درک صحیحی از بازار تقاضا رسید. این درخواست‌ها هم مبالغ ریالی و هم تعداد سهام را در بر دارند. پس از جمع‌آوری چنین اطلاعاتی، پذیره‌نویس می‌تواند بر اساس قیمت‌های مختلف تقاضا، به رسم نمودار تقاضا بپردازد. قیمت عرضه بر مبنای روش‌های ارزش‌گذاری تعیین می‌شود. این قیمت به تفسیر متعهدانه پذیره‌نویس از درخواست‌های عمومی نیز مرتبط است.

این فرایند در روش حراج نیز بسیار مشابه ثبت دفتری است. تنها تفاوت آن در این است که نمودار تقاضا شامل درخواست‌های تمامی سرمایه‌گذاران خواهد بود. در حالی که در ثبت دفتری این منحنی با توجه به درخواست سرمایه‌گذاران نهادی ترسیم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار