بهره برداری از ۳۸ طرح آبخیزداری در گیلان

دهه فجر امسال ۳۸ طرح آبخیزداری با هدف جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک در گیلان به بهره برداری می رسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فریبرز نقوی ، معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان از بهره برداری از  ۳۸ طرح آبخیزداری در دهه فجر امسال در استان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی طرح های آبخیزداری پارسال در مجموع با ۳۱ میلیارد تومان در زمینه سازه‌های مکانیکی از جمله بند‌های سنگی گابیونی، سنگی ملاتی، دیوار‌های سنگی و کف بند‌ها و عملیات بیولوژیک به اتمام رسیده و آماده بهره برداری در یوم الله دهه فجر است.

او افزود: در حوزه عملیات بیولوژیک امور مراتع از جمله احیاء، بذرپاشی، بوته کاری و عملیات مراقبتی نیز معادل یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی جذب کرده ایم و در این بخش نیز مجری طرح تعیین شده است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان،  با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۵ میلیارد تومان  برای اجرای طرح های آبخیزداری "در قالب ۱۰ طرح" در سطح شهرستان‌های استان  جذب شده است، گفت: تشریفات اداری اعتبارات و تعیین مجری انجام شده و قرارداد‌ها برای اجرا به مجریان ابلاغ و کار در دست پیگیری است.

نقوی با بیان اینکه علاوه بر این از محل اعتبارات استانی سال ۹۹، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تبادل موافقت نامه شده است، افزود: محل اجرای سازه‌ها و طرح‌ها در هشت شهرستان شامل آستارا، تالش، ماسال، فومن، شفت، رودبار، سیاهکل و رودسر انجام شده و تلاش بر آن است تا از ظرفیت نیروی مقاومت بسیج سازندگی و سپاه برای اجرای این طرح‌ها استفاده شود.

او  آبخیزداری را یکی از روش‌های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک اعلام کرد و گفت: حفظ پوشش گیاهی و کمک به حفظ و پایداری اکوسیستم طبیعی منطقه از اهمیت طرح‌های آبخیزداری است که این مهم حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش و تقویت آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل و رانش را موجب می‌شود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان افزود: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه کشاورزی، افزایش پوشش گیاهی، کنترل سیلاب و افزایش دبی چشمه ها، چاه‌ها و قنات‌ها از مهمترین مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

نقوی با بیان اینکه گیلان بیش از یک میلیون و ۴۷۱ هزار هکتار مساحت دارد، تصریح کرد: از این میزان حدود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار حدود ۷۰ درصد اراضی ملی است و ۵۶۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان را جنگل‌های با ارزش هیرکانی تشکیل می‌دهد.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.