اتمام پروژه صحن حضرت زهرا (س) در ایام کرونایی

طرح بزرگ توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) هم اکنون با همت ۳۵۰ کارگر، استادکار و مهندس ایرانی و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حال تکمیل است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح بزرگ توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) هم اکنون با همت ۳۵۰ کارگر، استادکار و مهندس ایرانی و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حال تکمیل است.

اتمام طرح نورپردازی و روشنایی محوطه بیرونی، نصب شیشه‌های ضدگلوله و جان پناه، نصب هند‌ریل‌ها و شیشه‌های داخلی طبقه همکف و اتمام فعالیت‌های معماری مربوط به سردرب شمالی طرح که یکی از ورودی‌های اصلی صحن و شبستان حضرت زهرا (س) محسوب می‌شود، بخشی از اقدامات صورت گرفته از زمان بازگشایی کارگاه این طرح بزرگ در ایام کروناست. همچنین در این ایام، کار ساخت ۴ حوض از مجموع ۱۰ حوض و آبنمای پیش‌بینی شده در این طرح بزرگ به اتمام رسیده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

هم اکنون عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات مشغول اتمام خرده‌کاری‌های مربوط به سنگ‌کاری، کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، آئینه‌کاری‌ها، درودگری‌ها، نصب در‌ها و پنجره‌ها، نماکاری و نیز لوستر‌ها هستند.

این طرح بزرگ که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی بنیان‌گذار ستاد بازسازی عتبات عالیات، جلوه معماری از «اتصال نام امیرمومنان به فاطمه زهرا» سلام الله علی‌ها بوده و ماندگارترین اثر عمرانی، فرهنگی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران در اعتاب مقدسه است، هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۵ ویژگی طرح صحن و شبستان حضرت زهرا (س)

براساس این گزارش، چند شاخص عمرانی و مذهبی سبب شده تا طرح توسعه حرم مطهر علوی به عنوان یک پروژه منحصر به‌فرد در جهان اسلام مطرح شود. نخستین ویژگی این طرح، ارتقاء سطح خدمات رفاهی و زیارتی است. پیش‌بینی و اجرای فضا‌های مختلف برای برپایی مراسم و مناسک و حتی بیتوته چندین هزار نفری زائران در ایامی مانند اربعین حسینی فضای معنوی مناسبی را برای محبان اهل بیت علیهم السلام فراهم کرده است. در کنار این فضا‌های معنوی، چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز جهت رفاه زائران ساخته شده است که هموطنان عزیزی که در اربعین‌های گذشته به نجف اشرف مشرف شده بودند، از این خدمات استفاده کرده‌اند.

ویژگی دوم صحن حضرت زهرا (س)، ابعاد آن است. حرم مطهر علوی معروف به حرم عتیق حدود ۲۰۰ سال به شکل کنونی یعنی بدون هچ توسعه‌ای مانده بود. با اجرای این طرح، حرم مولای متقیان بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت.

نام‌گذاری ویژه طرح توسعه حرم مطهر علوی به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) شاخص سوم آن است که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیاء نام مبارک حضرت فاطمه (س) در جوار حرم مطهر علوی شده است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی‌نشان مدینه باشد.

ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر ویژگی طرح توسعه حرم مطهر علوی است. صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و بیتوته میلیون‌ها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه‌ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در اعتاب مقدسه است.

اتمام پروژه صحن حضرت زهرا (س) در ایام کرونایی

ویژگی‌های مهندسی صحن مطهر حضرت زهرا (س)
صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از مهمترین بخش‌های توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می‌رود؛ ساختمان پروژه شامل ۴ طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضا‌های روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.

این طرح در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین (ع) امتداد دارد. اما برخی فضا‌های غیر زیارتی در این پروژه به شرح ذیل است:

ساختمان موزه به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه جات موجود در خزینه حرم مطهر، ساختمان بخش‌های اداری، کتابخانه آستان با ظرفیت یک میلیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی و یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی‌های دینی در نظر گرفته شده است.

مهمترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن بوده که ۵۰ درصد از کل مساحت را تشکیل می‌دهد. فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ است و تمامی خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است

تمامی بخش‌های پروژه صحن حضرت زهرا (س) بر اساس ویژگی‌های معماری ایرانی اسلامی طراحی شده و به منظور رفاه زائر در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.
ساختمان موزه که در پشت فضا‌های عبادتی و زیارتی واقع است بر زمینی به مساحت (۳ هزار متر مربع) و در سه طبقه در حال احداث است.

اتمام پروژه صحن حضرت زهرا (س) در ایام کرونایی


بیشتر بخوانید: 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار