کتاب این عنصر ارزشمند را قدر بنهیم

توانایی خواندن و مطالعه از مهمترین عناصر و مهارت‌های اساسی دنیای امروز است که همواره مغز انسان را به سمت و سوی توسعه و پیشرفت مستمر رهنمون می‌کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  فاطمه لطیفی دوآبسری ، مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران در یادداشتی درباره اهمیت کتاب و مطالعه نوشت: با چنین تفسیر موجز، اما پرمعنا به این مهم می‌رسیم که کتاب و مطالعه در هرجامعه و برای هر فرد چه اندازه می‌تواند تاثیر گذار باشد.

مطالعه نگاه انسان را به زندگی اجتماعی و فردی در جهت مثبت تغییر می‌دهد.

شکوفایی، بهبود خلاقیت، کاهش استرس، ایجاد آرامش و افزایش دانش از جمله ثمرات ارزشمند مطالعه کتاب  است.

بنابراین، در دنیایی که همه به فکر پیشرفت خود قرار دارند و گاه به صورت منفی در فکر پررنگ نمودن خود با تضعیف دیگران غرق شده اند چه بهتر است از راهی وارد شویم که هم استفاده به جا از فرصت‌های پیش رو را داشته و هم از افکار منفی که به هر قیمتی و با آویزان شدن به هر رسن و ریسمانی در راستای نشو و نمای خود و تضعیف و از صحنه خارج نمودن دیگران است فاصله گرفته و به شکل عقلانی و زیباتر آن را بسازیم.

کتاب نوعی ” سرگرمی ارزشمند” برای انسان محسوب می‌شود که نیاز به ارج گذاری دارد.

حال باید چگونه این سرگرمی را در جامعه بسط و گسترش داد.

قطعا اکثر والدین در سایت‌های مختلف اینترنتی و یا رسانه‌های جمعی و گروهی در خصوص اینکه کودکان را چگونه به خواندن کتاب علاقمند کنیم مطالعاتی داشته اند. اما کاربردی‌ترین راهکار‌ها برای این موضوع مهم و آینده ساز که نتایج مثبت از آن استخراج شده که باید به آن‌ها پرداخت چیست؟

به اعتقاد نگارنده، علاقمندی به کتاب و مطالعه امری اکتسابی است و می‌توان از طریق تجربه و عملیاتی نمودن آن به پرورش مطالعه کمک نمود. به عنوان مثال؛ اگر والدین زیاد علاقمند به کتاب خواندن نمی‌باشند و یا فرصت کافی برای مطالعه ندارند باید فرزندان خود را وارد چالشی مثبت در این راستا قرار دهند اینگونه که آن‌ها را تشویق به گفتن داستان‌های واقعی و یا خواندن کتاب‌هایی از روی میل و رغبت خودشان و بازگو کردن آن برای والدین که نقش آموزش از سوی کودکان به بزرگسالان دارد استفاده کرد چرا که شاهد این خواهیم بود که چقدر این عمل، می‌تواند حس بزرگ بودن و مهم بودن را در کودکان بالا ببرد و افزایش اعتماد به نفس را در آن‌ها ایجاد نماید.

بر این اساس از کودکان میخواهیم داستان‌هایی را مطالعه کنند و آن را بصورت خلاصه برای والدین بازگو نمایند که تکرار این امر هم میل کودک به خواندن کتاب را افزایش می‌دهد و هم دانش افزایی را موجب خواهد شد.

از دیگر راه‌های علاقمند سازی کودک، همبازی و همفکری با آنان است که بازی‌ها سمت و سوی فرهنگ سازی مطالعه و تحقیق پیدا کنند با این روش مغز کودکان را به فعالیت‌های هنری، فرهنگی و علمی وا می‌داریم.

همچنین اهدای کتاب به عزیزان، دوستان و حتی برگزاری مسابقات کتابخوانی کوچک در خانواده‌ها با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد انگیزه می‌تواند در این امر نقش بسزایی داشته باشد. یعنی اگر هر خانواده‌ای جشنواره یا مسابقه‌ای حتی با درنظر گرفتن هدیه و جایزه کوچک برگزار نماید و سپس با کمک برخی سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط، چون کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه‌های عمومی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و … این مسابقات خانوادگی را گسترده‌تر نموده و در قالب بزرگتر در سطح شهر، استان و کشور برگزار نماید به طور یقین با این اعمال می‌توان قدم‌های مثبتی در ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش میانگین سرانه مطالعه برداشت؛ و نکته مهمتر این است که با توجه به اینکه امروزه اگر خرید کتاب در سبد خانواده‌ها بنا به دلایل مختلف کمرنگ شده با توسعه تکنولوژی این امر هم تسهیل پیدا کرده و تهیه آن به صورت رایگان و یا با حداقل هزینه از طریق مجازی و به صورت صوتی، اینترنتی و دیجیتالی میسر شده است.

پس کتاب همیشه ارزش خود را در جامعه داشته و ما موظفیم این عنصر ارزشمند و گرانبها را قدر بنهیم و به همدیگر هدیه دهیم تا آینده درخشان فرزندان این سرزمین را تضمین کنیم.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.