شناسایی ۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید در مراغه

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: قارچ‌های بیماری زای گیاهی حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی پس از شناسایی، در کلکسیون ملی قارچ‌های زنده کشور ثبت شده است.

گلکاری افزود: قارچ‌های شناسایی شده عامل خسارت در حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی هستند که به صورت پژمردگی، زردی، برگ سوزی و از پا افتادگی گیاه موجب خسارت در محصولات زراعی می‌شوند، به طوری که در مواردی به صورت اپیدمی‌های خطرناک در آمده و کل محصول را از بین می‌برند، اما به طور معمول خسارت ۵ تا ۳۰ درصدی آن‌ها به این محصولات در برخی سال‌ها وجود دارد.

او گفت: پس از شناسایی این عوامل بیماری زا، از آن‌ها در فرآیند غربالگری ارقام جدید و لاین‌های امید بخش استفاده می‌شود تا ارقام جدید معرفی شده ضمن پرمحصولی، از مقاومت مطلوب در برابر بیماری‌های مهم برخوردار باشند.

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هم اکنون ارزیابی مقاومت ارقام جدید حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در برابر ۱۷ گونه و نژاد بیماری زای قارچی در واحد تحقیقات پایش بیماری‌ها و تنش‌های زیستی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی در حال اجرا است.

او افزود: شناسایی، اثبات بیماری زایی و ثبت عوامل جدید قارچ‌های بیماری‌زای گیاهی جدید نیاز به حدود ۳ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر دارد.

گلکاری گفت:پارسال  تحقیقات پایش بیماری‌ها و تنش‌های زیستی حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم کشور توسط این موسسه و با هدف رصد عوامل بیماری زا بر روی این محصولات در مناطق دیم کشور و ارزیابی مقاومت این محصولات در برابر بیماری‌های مهم و خسارت زا راه اندازی شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.