مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد خبرداد؛

اشتغال زایی ۱۰ هزار نفر در ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد گفت: در بازار و فروشگاه ها، مجتمع‌های صنفی، بازار سیار، کیوسک ها، پل و نگه داری پل در مشهد بیش از ۱۰ هزار نفر مشغول به کار شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود رضوی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد گفت: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد به دو بخش مشاغل رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شود.

او افزود: در حوزه سامان دهی مشاغل مزاحم و آلاینده و مشاغلی که به نوعی آسیب‌هایی به محیط زیست و یا زندگی شهروندان وارد می‌کند، شهرداری آن‌ها را تعطیل می‌کند؛ همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران ماموریت احداث و ایجاد مجتمع‌های مربوطه در قالب مجتمع‌های کارگاهی و صنفی برای استقرار این نوع مشاغل، بر عهده سازمان ما می‌باشد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد ادامه داد: مشاغل غیر رسمی اتحادیه مشخصی ندارند به علت اینکه سرمایه اندک لازم دارد، مهارت خاصی برای فرد لازم نیست، درآمد آن روزانه است، از دایره قوانین و مقررات خارج و سهل است و می‌تواند به عنوان شغل‌های ثانویه ایجاد درآمد کند، پررنگ و پررونق شده است.

رضوی بیان کرد: تا الان در حوزه ساماندهی مشاغل غیر رسمی، دست فروشان و بساطی‌های شهر ساماندهی شده اند و در این خصوص مشهد نسبت به تمام شهر‌های ایران و حتی جهان از این آسیب در امان بوده است و دست فروش‌ها در قالب روز بازارها، شب بازارها، ساماندهی شده اند. همچنین برخی از بازار‌ها و فروشندگانی که مخاطب خاص دارد مثل کتاب بازار، پرنده بازار و ماشین بازار که خود بازار‌های غیر رسمی ایجاد می‌کند نیز ساماندهی شده است.
بیشتربخوانید


بازار ترنج محلی برای تبلور ذوق هنری

او با بیان اینکه در شغل غیررسمی فروش میوه و تره بار، سنوات قبل ساماندهی صورت گرفته است و اکنون به عنوان یک مزیت در مشهد از آن یاد می‌شود؛ تصریح کرد: در حوزه کسب و کار‌های خانگی و صنایع دستی، امسال با راه اندازی جمعه بازار و بازار ترنج با همکاری بخش‌های شهرداری سازه‌های خوبی برای آن درنظر گرفتیم تا این بازار‌ها محلی برای تبلور ذوق‌های هنری، هنر آموزی، انگیزه برای کار بین جوانان و نوجوانان برای ورود به بازار کار و درگیر شدن با مسائل اقتصادی باشد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در حوزه ساماندهی مشاغل کارگری به عنوان مشاغل کارگری سرگذر، تاکید کرد: تا پایان سال طرح مهم ساماندهی کارگران ساختمانی در سطح شهر با همکاری همه دستگاه‌ها به بهره برداری می‌رسد.

رضوی در خصوص حوزه ساماندهی مشاغل رسمی نیز اظهار کرد: در آینده مکانی برای علاقه‌مندان به اشیا قدیمی با ارزش در نظر داریم که علاوه بر فعالیت اجتماعی و سرگرم کننده، موجب کسب و کار شوند؛ همچنین ایده بازار نوجوانان فقط برای عرضه کاردستی و تولیدات نوجوانان و کودکان، بازار‌های محصولات هنری مثل نقاشی و خطاطی و احداث مجمتع‌های صنفی و کارگاهی مد نظر ما می‌باشد.

او افزود: در حوزه احداث مجمتع‌های صنفی و کارگاهی، چون کالبد منظمی دارد منجر به منظم بودن فعالیت خواهد شد که این می‌تواند زمینه ساز اشتغال، توسعه اشتغال، کارآموزی و کارآفرینی باشد و تبعات ناگوار ترافیک‌های شهری و ایجاد رقابت در مهارت‌های فنی باشد، لذا برای توسعه، باید این‌ها را از ابعاد بزرگ، زیاد و دور از شهر خارج و به ابعاد و مقیاس‌های کوچکتر و داخل شهر با رویکرد درون گرایی خدمات ارائه دهیم.

کیوسک‌های سطح شهر از زمختی خارج می‌شوند

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد به ساماندی کیوسک‌های سطح شهر اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت این کیوسک‌ها در مشهد پسندیده نیست، لذا این فعالیت قابل توسعه و ایجاد نیست، اما در این حوزه باید به سمت ساماندهی برویم و سازه‌های آن را از حالت زمخت و نامطلوب خارج سازیم.

رضوی به ساماندهی گلفروش‌های سرچهار راه‌ها با رویکرد اجتماعی و خدماتی اشاره و بیان کرد: در این رابطه افراد به صورت رها شده فعالیت می‌کنند لذا ما در این موضوع ضمن استفاده نکردن از کودکان کار، ۵۰ تقاطع را برای فروش گل در نظر گرفته ایم.

او تصریح کرد: ۱۵ بازار میوه و تره بار، ۳۰ فروشگاه شهر ما، یک بازار تخصصی پروتئین و یک بازار به عنوان روستا بازار فعالیت می‌کنند.

فروشگاه‌ها و بازار‌ها محلی برای کارآفرین

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در خصوص اشتغال ایجاد شده در همه حوزه‌های ذکر شده تاکید کرد: در حوزه بازار و فروشگاه‌ها ۱۰۰۰ نفر، مجتمع‌های صنفی حدود ۲ هزار واحد که هر واحدی حداقل سه نفر را مشغول به کار کرده است، بازار سیار ۲۶۰۰ نفر، ۲۰۰ کیوسک که هر کدام تعدادی مشغول به کار کرده است، پل و نگه داری پل‌ها حدود ۸۰ نفر را مشغول به کار نموده است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.