باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خودکفایی در ساخت ماشین آلات تولید خوراک آبزیان/ رفع وابستگی به بیگانگان با ساخت تجهیزات داخلی

نهضت ساخت محصولات داخلی راهبرد اصلی صنعتی و تولیدی در راستای رونق تولید کشور بوده که نتایج آن در تمام نقاط و همه بخش‌های صنعتی کشور مشهود است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، توسعه بخش تولید یکی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که در بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی طی یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است. استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز دارای منابع آبی قابل توجه از جمله رودخانه، دریاچه، چشمه و قنات بوده است.

این استان  با وجود داشتن تنها یک درصد از مساحت ایران، دارای منابع قابل توجه آب کشور و منشأ معروف‌ترین رودخانه‌های دائمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده رود است که علاوه بر ایجاد جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی زمینه مناسبی را برای ایجاد کارخانه‌های آب معدنی فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید


از چشمه‌های معروف می‌توان به چشمه دیمه، چشمه زنه هفشجان، چشمه شلمزار، چشمه کوهرنگ، چشمه مایک، چشمه برم لردگان، چشمه سیاسرد بروجن و چشمه آب سرده کوهرنگ اشاره کرد.

چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردآبی

وجود چشمه‌ها و منابع آبی از مهمترین عوامل رونق صنعت شیلات و وجود پرورش‌دهندگان ماهر و نیروی انسانی متخصص و وجود کارخانه‌ تولید خوراک آبزیان و بچه ماهی از دیگر مزیت‌هایی است که سبب رونق تولید ماهیان سردآبی در استان شده است.چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه ۲۳ هزار ۵۰۰ تن ماهی سردآبی، قطب تولید این محصول در کشور است.

محمد کریمی مدیر امور شیلات و آبزیان اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سالانه ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمانی در ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی این استان تولید می‌شود.

تولید ماهیان سردآبی

او افزود: این میزان تولید ۱۵ درصد نیاز کشور را تامین می کند و چهارمحال و بختیاری را به قطب تولید این محصول تبدیل کرده است.

کریمی با بیان اینکه ارسال عمده محصول ماهی چهارمحال و بختیاری به استان‌های تهران و اصفهان است، اضافه کرد: کشور‌های امارات، روسیه و عراق از کشور‌های هدف صادرات هستند.

احمدی کارشناس شیلات اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم به خبرنگار ما گفت: شهرستان اردل از نظر تولید و شهرستان کیار از نظر تعداد مزارع جایگاه اول را در استان دارند.

او افزود: به دلیل وجود مراکز تکثیر، پرورش و مراکز فناوری و کارخانجات خوراک آبزیان، زنجیره تولید ماهیان سردآبی در استان تکمیل و مستقل شده است.

احمدی گفت: چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع آب و هوایی و کوه‌های بلند دارای آب و هوایی خنک است که این شرایط زمینه پرورش ماهیان سردآبی را در این استان فراهم کرده است.

فعالیت ۱۵ واحد تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری

محمد کریمی مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ واحد تولید خوراک آبزیان در این استان فعالیت می‌کند.

او افزود: این تعداد واحد تولیدی نقش مهمی در ارتقای بخش صنایع تبدیلی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری دارند.

تولید خوراک آبزیان

کریمی اضافه کرد: سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن خوراک آبزیان توسط این ۱۵ کارخانه تولید می‌شود.

او ادامه داد: یکی از واحد‌های تولیدی خوراک آبزیان در این استان توانسته است با افزایش خط‌های تولیدی خود به بزرگترین واحد تولیدی خوراک آبزیان کشور تبدیل شود و در حال حاضر در این کارخانه‌ها انواع غذای ماهیان سردآبی و گرم آبی و میگو تولید می‌شود.

با افزایش روز افزون مصرف ماهی در سبد کالای مردم پرورش دهندگان ماهی نیز با افزایش تولید روبرو هستند و برای پرورش ماهی نیاز به غذادهی و خوراک ماهی اکسترود شده دارند و این نیاز روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

تولیدکنندگان خوراک آبزیان به منظور پاسخگویی به نیاز شیلات داران و پرورش دهندگان ماهی درصدد افزایش تولید و توسعه خطوط تولید خود هستند.

آنان خوراک آبزیان تا همین چند سال پیش از راه اندازی خطوط تولید، خوراک را از کشور‌های آمریکا، فرانسه، سوئد و چین وارد ایران می‌کردند، اما حالا با تولید همین خطوط به دست مهندسین چهارمحال و بختیاری، ایران برای همیشه از واردات این محصول ارزشمند در صنعت آبزی پروری بی نیاز شد.

خودکفایی در ساخت ماشین آلات تولید خوراک آبزیان

محمد لطفی مدیرعامل شرکت سازنده ماشین آلات تولید خوراک آبزیان (آتیه سازان نگین فراز) در شهرکرد گفت: این موفقیت پس از دو سال تحقیق بر روی تجهیزات  به دست آمد.

او افزود: هر کارخانه تولید خوراک آبزیان به بیش از ۵۵ دستگاه مختلف آسیاب، مخلوط کن، ریز کننده دانه ها، خشک کننده‌ها و تولید دستگاه فشار مکانیکی، خلاء ساز و قوام دهنده خوراک آبزیان نیاز دارد.

ماشین آلات تولید خوراک آبزیان

لطفی کرد: این خط که در مجموع ۱۸۰ تن وزن دارد با یک پنجم نمونه آمریکایی و یک دوم نمونه چینی در این شرکت به دست تولیدکنندگان خوراک آبزیان در سراسر کشور می‌رسد درحالی که کیفیت محصول تولیدی بهتر از مشابه خارجی است.

او، شرایط ظالمانه تحریم، خلاء تأمین قطعات در داخل و هزینه بالای واردات را از جمله عوامل برای ساخت این نوع تجهیزات در شهرکرد بیان کرد.

لطفی گفت: هم اکنون این خط در واحد‌های تولیدکننده خوراک آبزیان در شهرکرد، اصفهان، مشهد، گیلان، کرمان و لرستان نصب شده و در حال تولید است.

او با بیان اینکه این شرکت توانایی تولید سالانه ۲۵ خط تولید خوراک آبزیان را دارد،افزود: علاوه بر این ماشین آلات تولید خوراک آبزیان به کشور‌های پاکستان و عراق هم صادر شده است.

لطفی اضافه کرد: خط پریژل نشاسته، خط تولید سویا پروتئین انسانی و خط تولید انواع رطوبت گیر سه خط دیگری هستند که این شرکت موفق به طراحی آن‌ها شده و به زودی ساخته خواهند شد که با ساخته شدن این سه خط ایران از واردات آن‌ها بی نیاز می‌شود.

نهضت ساخت داخل راهبرد اصلی کشور برای رونق تولید است

عنایت ویژه به داخلی سازی تولیدات در چارچوب برنامه جامع نهضت ساخت داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود.

نهضت ساخت داخل یک کار ارزشی و به تعبیری امری مقدس در حوزه تولید کشور است که تحقق اهداف آن ارزش افزوده را برای تولیدات ما ایجاد می‌کند و البته یکی از مزیت‌های مهم آن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان این کشور است.

ساخت داخل

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نهضت ساخت داخل راهبرد اصلی صنعتی و تولیدی در راستای رونق تولید کشور بوده که نتایج آن در تمام نقاط کشور و همه بخش‌های صنعتی کشور مشهود است.

او افزود: از آثار مهم این اقدام بزرگ، بازگشت بسیاری از واحد‌های صنعتی به چرخه تولید بوده که علاوه‌بر تثبیت مشاغل، شرایط ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی نیز در اقصی نقاط کشور فراهم آورده است.

رحمانی اضافه کرد: هر کجا که ظرفیت و زمینه ساخت کالایی در داخل  وجود دارد، اما شاهد واردات مشابه خارجی هستیم؛ آنجا باید با جدیت وارد شد و سخت گیری را حتی با اعمال ممنوعیت دنبال کرد.

او ادامه داد: امروز در فرایند تایید ساخت داخل هر نوع کالا، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که در کار‌ها کندی ایجاد کند و البته مرکز ساخت داخل به عنوان یک وظیفه محوری باید به این مهم ورود کرده و به کار‌ها سرعت ببخشد.

رحمانی گفت: اکنون قانون ساخت داخل موجود است و علاوه بر ظرفیت‌های این قانون، با توجه به تاکیدات رهبری انتظار می‌رود که همه بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط پای کار بیایند و روند کار‌ها را به سمت حل مشکلات و تسهیل امور سوق دهند.

تولید ۲۴ کالای وارداتی به همت صنعتگران چهارمحال و بختیاری

محمدکاظم منزوی معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: هدفگذاری استان در طرح تعمیق و توسعه نهضت ساخت داخل با استفاده از ظرفیت‌های موجود و سرمایه گذاری جدید، هشت میلیون دلار بود که امسال تاکنون ۴۳ برابر این هدفگذاری محقق شده است.

او با اشاره به صرفه جویی ارزی ۳۴۳ میلیون دلاری حاصل از اجرای طرح تعمیق و توسعه نهضت ساخت داخل در چهارمحال و بختیاری افزود: ۲۱۱ کالای وارداتی به کشور شناسایی و پس از اعلام به استان‌ها ۲۴ مورد آن در واحد‌های صنعتی این استان تولید شد.

ماشین آلات تولید خوراک آبزیان

منزوی اضافه کرد: ساخت داخل در رونق صنعت، دانشگاه ها و مراکزعلمی کشور، خودکفایی، قطع وابستگی، جلوگیری از خروج ارز و بسیاری از متغیر‌های کلان اقتصادی و توسعه‌ای تاثیر بسزایی دارد.

او ادامه داد: امسال برنامه‌های اجرایی نهضت ساخت داخل با اولویت زمانبندی، راهبری، سیاستگذاری و نظارتی به استان‌ها ابلاغ و قانون ساخت داخل به صنعتگران، انجمن‌ها و تشکل‌ها و بخش‌های مرتبط معرفی شده است تا زمینه بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌های داخلی بیش از پیش فراهم شود.

او افزود: در این طرح از سوی دیگر با شناسایی ظرفیت‌های موجود، نسبت به فعال سازی آن‌ها در جهت افزایش تولید و یا تعمیق ساخت داخل اقلام و نیاز‌های اصلی اقدام شده است.

ساخت دستگاه‌ها و خطوط تولید در کارگاه‌های کوچک و به دست مهندسین جوان ایرانی، خودکفایی، قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز را به همراه دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.