ثبت سومین اختراع محققان دانشگاه سمنان در سطح بین‌المللی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان گفت: سومین اختراع محققان این دانشگاه، به همت پژوهشگران دانشکده شیمی، در سطح بین‌المللی به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سیف الله سعدالدین معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان گفت: اختراع «غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم، با نام بین‌المللی Nanocomposite membrane for direct methanol fuel cells» با مشارکت دانشگاه سمنان و محققان دانشکده شیمی در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) به ثبت رسید.
 
او افزود : علی عموزاده و تیم همکار وی با مشارکت دانشگاه سمنان موفق شدند اختراع «غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم» در اداره ثبت اختراعات آمریکا به شماره US ۱۰۸۷۳۱۰۰ B ۲ ثبت نهایی کنند . 
 
سعدالدین گفت : این اختراع که از محل حمایت‌های مالی کانون پتنت ایران بهره‌مند شده بود، پس از طی مراحل سخت و دقیق داوری و با استناد به ماهیت نوآوری و تیم توانمند علمی به نتیجه رسید و در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ موفق به اخذ گرنت و ثبت نهایی شد.
 
عموزاده مخترع و مدیر این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه پایان یافتن سوخت‌های فسیلی، آلایندگی زیست‌محیطی آنان و وابستگی شدید بشر به این نوع از سوخت سبب شده است  تا تولید انرژی پاک و پایدار به یکی از مهم‌ترین مسائل در تامین انرژی آینده بشر تبدیل شود گفت: محققان بسیاری تلاش می‌کنند که در جست‌وجوی منابع جدید و پایدار انرژی باشند.
 
او گفت : به تازگی، در کنار انرژی‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده، انرژی حاصل از پیل سوختی نیز اهمیت فراوانی پیدا کرده است که بدون ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی سبب تولید انرژی الکتریکی با بازدهی بالا می‌شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان افزود : در این گونه پیل‌ها نقش اساسی بر عهده غشا است که سبب بهبود عملکرد نهایی پیل می‌شود و در طی سالیان اخیر مطالعات فراوانی جهت بهبود خواص غشا‌ها انجام گرفته است.
 
عموزاده گفت :در این اختراع، از نانوذرات Fe ۳ O ۴@TDI@TiO ۲-SO ۳ H جهت سنتز غشای پیل سوختی متانولی بهره گرفته شده است که سبب بهبود خواص و عملکرد پیل شد و نتایج بسیار مطلوبی را از نظر توان نهایی پیل به دنبال داشت.
 
این مخترع بین المللی با بیان اینکه روش بیان شده برای سنتز این نانوذرات، سومین روش در دنیا جهت مغناطیسی شدن نانوذرات است که به نوبه خود برای اولین بار توسط همین گروه تحقیقاتی در دنیا ارائه شد افزود: در سنتر این نانو ذرات ماده صنعتی پرکاربرد و بسیار ارزان ۴،۲- تولوئن دی ایزوسیانات به کار گرفته شد.
 
این روش در جهت ادامه و بهبود اختراع قبلی عموزاده با عنوان "Nanocomposite Blend Membrane" (غشای مخلوط نانوکامپوزیتی) است که با شماره US ۲۰۱۷/۰۳۴۸۶۴۸ A ۱ در مورخ هفتم دسامبر ۲۰۱۷ ثبت مقدماتی و ۳۱ مارس ۲۰۲۰، ثبت نهایی شد.
 
در این اختراع علاوه بر عموزاده، الهام تبریزیان و حوریه مزدارانی از دانشگاه سمنان و حسین بیدقی و مهران جوانبخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در به ثمر نشستن این پروژه همکاری داشتند.
 
پیش از این نیز ۲ اختراع از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان در سطح بین‌المللی به ثبت رسیده بود.
 
انتهای پیام / گ
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار