چگونه در قرنطینه خطر اضافه وزن را کاهش دهیم؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغییر الگوی غذایی در دوران شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن منجر به کاهش تحرک بدن، اضافه وزن و چاقی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغییر الگوی غذایی در دوران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن و همچنین موارد قرنطینه با ویژگی‌هایی همچون ضرورت ماندن در منزل، ریزه‌خواری مواد غذایی، مصرف تنقلات کم‌ارزش، افزایش زمان تماشای تلویزیون و کار با رایانه منجر به کاهش تحرک بدنی و خطر اضافه وزن و چاقی می‌شود.

او افزود: همچنین برخی کمبود‌های تغذیه‌ای در چنین شرایطی می‌توانند موجب تحریک و تضعیف دستگاه ایمنی بدن انسان شده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بنابراین توجه به اصول تغذیه صحیح و سالم همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری به ویژه کرونا دارد.

مصرف منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

زهرا اباصلتی مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شرایط شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برخی بدون آگاهی کامل اقدام به مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی اعم از انواع ویتامین ها، روی و آهن می‌کنند که عوارض خطرناکی به دنبال دارد و باید از آن پرهیز کرد.

او بر اجتناب از مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی و مولتی ویتامین تاکید کرد و افزود: بهتر است به جای مصرف مکمل‌ها از سبزی‌ها و میوه‌هایی که به صورت طبیعی دارای این ویتامین هستند استفاده شود.
 
 تغذیه سالم

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تغذیه صحیح به معنی مصرف مواد غذایی گران قیمت نیست بلکه با استفاده از جایگزین‌های مواد غذایی می‌توان تغذیه‌ای صحیح و متناسب با اقتصاد خانواده داشت.

اباصلتی بیان کرد: حبوبات منبع خوبی از پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی هستند، بنابر این در وعده‌های غذایی اصلی روزانه بهتر است از حبوبات استفاده شود.
 

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: برای تقویت دستگاه ایمنی بدن باید به اندازه کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها استفاده کرد. بهترین منبع پروتئینی ارزان "حبوبات" است که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت دارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت ها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک و‌ تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند لذا باید از افراط در مصرف آن‌ها دوری کرد.
 

بیشتر بخوانید


اباصلتی اظهار کرد: مصرف غذا‌های پرچرب، پرنمک و شیرین خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا در زمان خرید مواد غذایی باید به نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای روی بسته‌بندی آن‌ها توجه شود. توجه به نشانگر رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالم تر و دستگاه ایمنی قوی تر برای پیشگیری از کرونا است.
 
نقش ویتامین سی در تقویت دستگاه ایمنی بدن

او افزود: با مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه شامل دو عدد میوه و سه وعده سبزی، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود؛ می‌توان برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن از میوه‌های فصل همچون انواع مرکبات که غنی از این نوع ویتامین هستند نیز استفاده کرد. بطور مثال یک عدد پرتقال و یا دو عدد نارنگی متوسط ویتامین C مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر لزوم تامین میزان لازم ویتامین D برای افراد بالای ۱۲ سال، ادامه داد: کمبود ویتامین دی با ایجاد عوارضی همچون کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن باعث ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله کرونا می‌شود؛ بنابراین مصرف یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در هر ماه برای گروه سنی نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه می‌شود. مصرف هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D هم به تقویت دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند

اباصلتی بر مصرف حداکثر ماهانه یک قرص ویتامین دی تاکید و بیان کرد: مصرف بیشتر آن عوارض سوء دارد. مصرف ویتامین D برای کودکان نیز باید طبق تجویز پزشک باشد.

او تصریح کرد: بر اساس آخرین بررسی که حدود هفت سال پیش انجام شده است، ۸۷ درصد جمعیت بزرگسال در خراسان رضوی دچار کمبود ویتامین دی هستند که این رقم در دختران تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کمبود ویتامین دی با توجه به سبک زندگی و کمتر در معرض نور آفتاب بودن که در تولید ویتامین دی نقش دارد، در جامعه ایران همانند سایر کشور‌ها شیوع بسیار دارد لذا طرح‌های "مکمل یاری ویتامین دی" بدین منظور در حال اجرا است.
 

برای پیشگیری از چاقی کودکان چه کنیم؟


اباصلتی همچنین بر این نکته که "همگان باید در دوره همه‌گیری کرونا برنامه‌ریزی مشخصی برای فعالیت بدنی منظم و ورزش در منزل داشته باشند" تاکید و اظهار کرد: والدین باید همچنین برای پیشگیری از اضافه وزن در دوران همه‌گیری کرونا با کودکان خود در خانه بازی‌های پرتحرک انجام دهند. همچنین برای پیشگیری از چاقی کودکان میزان تماشای تلویزیون، کار و بازی با رایانه نیز باید محدود شود و برنامه‌ای منظم برای آن داشته باشند.
 
پیشگیری از چاقی در کودکان

او افزود: بهتر آن است که والدین برای تشویق کودکان و نوجوانان به تحرک بیشتر در ایام ماندن در منزل بطور دسته جمعی همراه اعضای خانواده ورزش کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی باید از سالاد و یا سبزی خوردن استفاده شود. اگر افراد به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف سبزی‌ها به صورت خام نیستند می‌توانند آن‌ها را به شکل بخارپز مصرف کنند.

اباصلتی به بایسته‌های دوران قرنطینه خانگی نیز اشاره و بیان کرد: بیماران در حال قرنطینه نیز باید به جای مصرف تنقلات چرب و پرنمک مانند آجیل و تخمه نمکی و نیز شیرینی جات مانند انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند باید از انواع میوه‌های فصلی و تازه استفاده کنند.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار